Promocja firmy w internecie od zera – 14 kroków

Opublikowane przez Jakub Wójcik w dniu

Ostatnia aktualizacja 25 lutego, 2021 przez Jakub Wójcik

laptop promocja firmy w internecie

Promocja firmy w internecie to temat rzeka. Można pisać książki o poszczególnych zagadnieniach z tej branży. Dlatego też, młodzi przedsiębiorcy często mają sporo problemów z kompleksowym podejściem do tematu. Zwykle nie wiedzą nawet, od czego zacząć, ponieważ z marketingiem internetowym nie mieli nigdy styczności.

Jeżeli chcesz zająć się promocją firmy w internecie od zera, masz dwa rozwiązania: wydelegować promocję lub zająć się nią samodzielnie.

Jeśli chcesz, aby obsługa social media Twojej firmy trafiła w dobre ręce, skontaktuj się z nami!

Dzięki niemu być może unikniesz najczęstszych problemów.

Jeżeli natomiast Twoje środki są ograniczone i chcesz osobiście zająć się promocją swojej firmy, to ten artykuł jest przygotowany specjalnie dla osób takich, jak Ty.

Wiadomo, że dobrze by było założyć stronę na Facebooku i wrzucić godziny otwarcia w mapy Google. Ale czy to wszystko?

Oczywiście, że nie. Dlatego właśnie przygotowaliśmy listę najważniejszych rzeczy, które powinny zostać zrobione w nowej firmie, aby poprawić jej widoczność w internecie.

1. Promocja firmy w internecie: Google Moja Firma

Zacznij od założenia konta na Google Moja Firma. Jest to absolutna podstawa przy budowaniu widoczności w sieci.

Wypełnij wszystkie informacje na temat Twojej firmy (zwłaszcza dane kontaktowe) oraz zweryfikuj konto. Jeśli Twoja firma przyjmuje klientów w określonych godzinach, nie zapomnij zamieścić godzin otwarcia. Przy wpisywaniu nazwy i głównych informacji o firmie staraj się umieścić słowa kluczowe związane z Twoim biznesem (np. garnitury na miarę).

Weryfikacji możesz dokonać między innymi drogą pocztową. Google wyśle do Ciebie pocztówkę z odpowiednim kodem. Powinna ona dotrzeć w ciągu kilku tygodni. Po weryfikacji Twoja firma będzie widoczna na mapach Google.

Raz na kilka dni staraj się wrzucać krótki post o Twojej firmie na Google Moja Firma. Dzięki temu klienci będą widzieć, że coś się u Ciebie dzieje, a firma jest nadal aktywna. Podobnie będzie to postrzegać Google, dzięki czemu Twoja pozycja w wyszukiwarkach powinna się odrobinę poprawić.

google moja firma widok - promocja firmy w internecie
Przykładowy widok po wpisaniu nazwy firmy w Google, jeżeli posiadasz konto na Google Moja Firma.

Możesz także zadbać o odpowiednie zdjęcia, pokazujące wnętrze Twojej firmy czy pracowników. Również dodanie poszczególnych usług (np. tworzenie stron internetowych, porady prawne etc.) sprawi, że zainteresowanym klientom będzie łatwiej znaleźć Cię przez Google.

2. Fanpage na Facebooku

Promocja firmy w internecie nie może się odbywać bez prawidłowo prowadzonych profili w mediach społecznościowych. Każda branża ma swoje ulubione portale (np. branża modowa korzysta z Instagrama, a usługi B2B – z LinkedIn), jednak praktycznie zawsze przyda się chociaż strona na Facebooku.

Jeżeli nie masz jeszcze fanpage’a, to najwyższy czas go stworzyć. Sprawdź, jak założyć swój fanpage na Facebooku.

Załóż również konto biznesowe na Facebooku, aby móc w wygodny sposób zarządzać swoja stroną oraz mieć wgląd w szczegółowe statystyki na jej temat.

fanpage na facebooku - promocja firmy w internecie
Fanpage na Facebooku to świetne miejsce do kontaktu z fanami.

Wypełnij swój profil firmowy odpowiednimi zdjęciami i opisami. Następnie, co kilka dni wrzucaj świeże posty, mające angażować użytkowników i zainteresować ich Twoją firmą.

Jeśli nie wiesz, jak pisać odpowiednie posty i prowadzić profil, zajrzyj do naszego artykułu: Prowadzenie profilu firmowego na Facebooku.

3. Konta na innych platformach społecznościowych

Nawiązując do poprzedniego punktu, często warto prowadzić profil firmowy w mediach społecznościowych innych, niż Facebook.

W niektórych branżach sporo osób z grupy docelowej korzysta z takich platform, jak Instagram, Twitter, LinkedIn czy Pinterest. Promocja firmy w internecie działa skuteczniej, jeśli dana marka jest obecna na wielu różnych kanałach.

O wyborze innych platform dla Twojej firmy możesz przeczytać więcej w naszym artykule: Social Media Marketing – którą platformę wybrać?

Oczywiście, po założeniu konta, podobnie jak w przypadku Facebooka należy regularnie wrzucać odpowiednie treści. W przeciwnym razie konto będzie martwe, więc już lepiej nie mieć strony firmowej na danej platformie w ogóle.

4. Strona internetowa na WordPressie

Nie będzie to raczej wielkim zaskoczeniem, ale należy to powiedzieć – strona internetowa dla firmy to konieczność.

Nie martw się – wcale nie musisz na to wydawać fortuny. Jesteś w stanie znaleźć początkujących webdeveloperów, którzy wykonają bardzo prostą stronę internetową za kilkaset złotych. Lepiej mieć prostą, wizytówkową stronę, niż nie mieć jej wcale.

Jeśli Twój biznes będzie potrzebować sklepu internetowego, ceny będą już nieco większe. Przygotuj się na wydatek rzędu co najmniej dwóch tysięcy złotych.

Jeżeli jednak nie masz możliwości zainwestować od razu we własny sklep internetowy, pamiętaj, że możesz zacząć sprzedaż na platformach typu Allegro czy OLX. Nie wzmocnisz w ten sposób własnej marki, ale być może przetestujesz produkt i nauczysz się marketingu i sprzedaży.

Jeśli chcesz zlecić profesjonalnej firmie stworzenie poważniejszej strony internetowej bądź sklepu, zachęcamy do kontaktu z nami.

5. Google Analytics i Piksel Facebooka

Skuteczna promocja firmy w internecie jest niemożliwa bez odpowiednich narzędzi analitycznych.

Kiedy Twoja strona internetowa będzie gotowa, możesz podpiąć do niej dwa niezwykle przydatne narzędzia. Ich instalacja jest bardzo prosta i istnieje mnóstwo wtyczek do WordPressa, które to ułatwią.

Pierwszym z nich jest Google Analytics. Pozwala na anonimowe śledzenie użytkowników Twojej strony oraz analizowanie ich zachowań. Nie martw się, Google nie zbiera żadnych danych osobowych – jedynie bezpieczne dane demograficzne oraz źródło i rodzaj ruchu.

google analytics dla sklepu internetowego
Przykładowy widok z Google Analytics dla sklepu internetowego.

Drugim narzędziem jest Piksel Facebooka. Działa w podobny sposób do Google Analytics, jednak przechowuje dane na temat konkretnych użytkowników Facebooka, którzy odwiedzili Twoją stronę.

Dzięki zainstalowaniu powyższych narzędzi odpowiednio wcześniej, będziesz w stanie zbierać informacje na temat użytkowników Twojej strony. Pozwoli to na analizę grup docelowych oraz tworzenie reklam skierowanych do podobnych osób. W skrócie: Twoje działania promocyjne będą znacznie trafniejsze.

6. Wtyczka Yoast SEO

Dzięki zainstalowaniu Yoast SEO otrzymasz możliwość optymalizacji Twojej strony pod kątem wyszukiwarek. Wtyczka pozwala łatwo ocenić, czy dana strona internetowa jest dobrze zoptymalizowana na frazy kluczowe dotyczące Twojego biznesu.

Zabrzmiało skomplikowanie? Nie martw się, po instalacji Yoast przeprowadzi Cię przez proces konfiguracji, a lista wskazówek wygląda mniej-więcej tak:

Wskazówki od wtyczki Yoast SEO
Przykład wskazówek od wtyczki Yoast SEO.

Od razu lepiej. Dzięki przejrzystej liście elementów do poprawy możesz pisać nowe teksty na swojej stronie i na bieżąco optymalizować je pod odpowiednie słowa kluczowe.

W ten sposób Twoja strona będzie wyświetlała się wyżej w wynikach wyszukiwania w Google.

7.Google Search Console

Następnym krokiem jest zarejestrowanie swojej domeny w Google Search Console. Jest to narzędzie pozwalające na monitorowanie stanu witryny w wyszukiwarce Google. Pokazuje również, jak Twoja strona prezentuje się na tle konkurencji, gdy ktoś wyszukuje słowa kluczowe związane z Twoją branżą.

W przypadku nowopowstałych stron internetowych, umieszczenie ich w Google Search Console sprawi, że szybciej będą indeksowane i wyświetlane w wynikach wyszukiwania.

Twoja domena prędzej czy później prawdopodobnie sama pojawiłaby się w wyszukiwarce Google, jednak dzięki rejestracji w Google Search Console możesz znacznie przyspieszyć ten proces. Ponadto, jeśli na Twojej stronie pojawią się jakieś problemy związane z pozycjonowaniem, otrzymasz odpowiednie ostrzeżenie na maila.

google search console - promocja firmy w internecie
Widok z poziomu Google Search Console na ilość wyświetleń i kliknięć z wyszukiwarki

Weryfikacja domeny w Google Search Console jest nieco trudniejsza, niż instalacja wtyczki na WordPressie, dlatego najlepiej, jeśli pomoże Ci z tym znajomy programista. Możesz też opcjonalnie pominąć ten krok i poczekać, aż algorytmy Google same znajdą Twoją stronę.

8. Promocja firmy w internecie dzięki reklamom na Facebooku

Kiedy Twoja strona internetowa jest już gotowa, Piksel zainstalowany, a na profilu firmowym na Facebooku masz już trochę postów, warto pomyśleć nad pierwszymi reklamami na Facebooku. To jedna z najprostszych metod, dzięki którym Twoja promocja firmy w internecie zacznie nabierać tempa.

W internecie znajdziesz mnóstwo informacji na temat tego, jak zacząć. Możesz też skontaktować się z nami, a bezpłatnie przygotujemy dla Ciebie strategię promocyjną na Facebooku i Instagramie.

Generalna zasada jest bardzo prosta: ludzie na Facebooku kupują impulsywnie, więc Twoje reklamy będą skuteczniejsze, jeśli zadziałają na emocje.

Sprawiaj, żeby klienci wyobrażali sobie, jak to jest mieć Twój produkt bądź usługę.

I wreszcie: przypominaj im, jakie problemy mogą dzięki Tobie rozwiązać.

Jeżeli nie masz jeszcze żadnych doświadczeń w tworzeniu reklam na Facebooku, poniższe nagranie pomoże Ci stworzyć swoją pierwszą kampanię krok po kroku:

Więcej na temat tworzenia reklam na Facebooku możesz przeczytać w naszych artykułach:

9. Buduj ważny przekaz

Niezależnie od tego, w jakiej branży się znajduejsz, Twoje działania marketingowe muszą tworzyć spójny przekaz. Postaraj się o podobną narrację na swojej stronie internetowej, w postach na Facebooku i reklamach. I niech ta narracja przemawia do potencjalnych klientów w sposób, którego nie mogą zignorować.

Ludzie kupują emocjami, a nie logicznymi argumentami. Kupują rozwiązania swoich problemów, a nie wysoką jakość czy promocyjną cenę. Buduj zatem otoczkę wokół swojej firmy, w której pokazujesz, jak Twoje produkty bądź usługi są ważne w codziennych sytuacjach. Staraj się przy tym utrzymywać profesjonalny, przyjacielski ton, a na pewno nie będziesz mieć problemów ze wzbudzeniem zaufania klientów.

10. Posprzątaj prywatne profile

Powiedzmy to sobie wprost: dzisiaj nazwisko jest marką. Promowanie firmy w internecie bez konkretnej, ludzkiej twarzy jest coraz trudniejsze. Aby Twoje nazwisko było kojarzone z wartościami Twojej firmy, musisz również zadbać o profesjonalny wygląd swojego prywatnego profilu w mediach społecznościowych.

Posprzątaj na Facebooku. Może lubisz muzykę rockową (my też!), ale Twoi klienci już niekoniecznie. Zdjęcia z imprezy sprzed pięciu lat też mogą nie przypaść do gustu pewnym klientom (chyba, że promujesz firmę organizującą epickie imprezy).

Czy tego chcesz, czy nie, jeśli budujesz markę osobistą, to Twoi klienci będą kupowali… Ciebie. Fakt, to może brzmieć dziwnie, ale sprawdza się w praktyce. Podobnie, jak fani Apple kupują do dzisiaj wizję Steva Jobsa. Dlatego Twój profil “prywatny” na Facebooku musi wpisywać się w markę firmy, którą tworzysz.

11. Analizuj dotychczasowe działania i wyciągaj wnioski

Po opublikowaniu kilkunastu postów na Facebooku i uruchomieniu pierwszych reklam, prawdopodobnie masz już dość danych, żeby wyciągnąć pierwsze marketingowe wnioski.

Jeśli pojawili się pierwsi klienci lub chociaż zainteresowane osoby, zacznij analizować dane zgromadzone przez Piksela Facebooka i Google Analytics. Możesz na ich podstawie zawężać grupy odbiorców do tych, które przynosiły najlepsze rezultaty. Być może taki zawężony przekaz sprawdzi się jeszcze lepiej.

promocja firmy w internecie - analiza wyników z google analytics
Przykładowe zestawienie danych z Google Analytics. Widać, która grupa wiekowa najchętniej składała zamówienia.

Przykładowe możliwości zawężania, które często poprawiają wyniki:

  • wiek odbiorców,
  • kraje (w przypadku działań międzynarodowych),
  • płeć,
  • urządzenie, z którego korzystali odbiorcy (laptop/smartfon),
  • system operacyjny odbiorcy (android/iOS),
  • pora dnia/dzień tygodnia.

Jeśli natomiast Twoje dotychczasowe działania zebrały sporo danych, ale praktycznie żadnych klientów, spróbuj zmienić przekaz reklamowy.

12. Opinie od klientów

Jeśli masz już pierwszych zadowolonych klientów, poproś ich o wystawienie pozytywnej oceny w Google i podobnych portalach (np. Tripadvisor). Jeśli przed założeniem firmy pracowałeś/aś na etacie w tej samej branży, poproś dawnych współpracowników o napisanie rzetelnych rekomendacji.

Jeżeli będą mieli trudności z napisaniem wyczerpującej recenzji, możesz po prostu napisać ją samodzielnie i zapytać, czy by się pod tym podpisali. Jeśli zgadzają się z każdym słowem, nie ma nic złego w użyciu takiej oceny.

Zamieść przykładowe oceny na swojej stronie internetowej. To pomoże w budowaniu zaufania nowych klientów. Jeśli do recenzji dołączone są jakieś zdjęcia, możesz pochwalić się nimi na Facebooku i w Google Moja Firma.

13. Buduj wizerunek na grupach tematycznych

Na Facebooku znajdziesz pewnie wiele grup dotyczących Twojej branży. Możesz zamieszczać tam posty, w których dzielisz się darmową wiedzą, a także udzielać się w dyskusjach innych użytkowników. W ten sposób zbudujesz wizerunek eksperta i przyciągniesz kolejnych klientów.

Możesz także z czasem założyć własną grupę. Obecnie jest to najlepsza forma komunikacji z użytkownikami na Facebooku. Jeśli grupa będzie pomocna, a użytkownicy będą przestrzegali zasad, po pewnym czasie stanie się bardzo silnym zasobem marketingowym dla Twojej firmy.

Zachęcam Cię w tym miejscu do odwiedzenia naszej grupy na Facebooku. Dzięki niej będziesz na bieżąco z tematyką marketingu internetowego i znajdziesz odpowiedź na każde pytanie.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak prawidłowo zbudować i rozwijać własną grupę na Facebooku, zachęcam Cię do przeczytania naszego artykułu:

Grupy na Facebooku – jak wykorzystać ich potencjał?

14. Retargetuj swoich klientów

Dzięki Pikselowi Facebooka możesz wyświetlać swoje reklamy osobom, które odwiedziły Twoją stronę internetową, ale nie zostały Twoimi klientami.

Taka metoda docierania do użytkowników jest wyjątkowo skuteczna. Po pierwsze, znają już Twoją markę i wiedzą, jakie problemy rozwiązujesz. Po drugie, większość osób podejmuje decyzje zakupowe dopiero po kilkukrotnym odebraniu tego samego przekazu.

Tę samą strategię możesz również stosować organicznie. Powracaj do osób, które ostatecznie nie zdecydowały się na Twoje usługi/produkty. Postaraj się wyciągnąć od nich informacje, dlaczego nie zostały Twoimi klientami.

To na pewno pomoże Ci udoskonalić swoją ofertę i przekaz reklamowy, a z czasem niezdecydowanych klientów będzie coraz mniej.

Więcej na temat remarketingu z wykorzystaniem Facebook Ads możesz przeczytać w naszym artykule:

Remarketing, czyli jak najłatwiej zdobyć klientów.

Promocja firmy w internecie: bonus

Powyższa lista powinna spełniać zapotrzebowania marketingowe większości firm. Jest jednak również kilka kroków, które warto rozważyć w niektórych branżach:

  • Załóż własny newsletter – być może będzie to kolejny skuteczny kanał, którym zdobędziesz nowych klientów. Dzięki dobrze prowadzonemu newsletterowi możesz poprawiać swoje relacje z klientami oraz sprawiać, aby chętniej powracali. Pamiętaj jednak, aby nie zamieszczać tam samych treści sprzedażowych, a przekazywać darmową wiedzę i wartość.
  • Pisz bloga i własne artykuły tematyczne – to świetny sposób na budowanie pozycji strony, a także wizerunku eksperta. Jeśli nie masz ręki do pisania dłuższych tekstów, zawsze możesz to komuś zlecić. Jeżeli nie wiesz, od czego zacząć, to trzymaj nasz obszerny poradnik na ten temat: Content Marketing.
  • Zainwestuj w reklamy Google Ads – być może Twoi klienci nie kupują w sposób impulsywny, lecz przemyślany i poprzedzony długim researchem. Wtedy warto rozważyć kampanie AdWords, dzięki którym na Twoją stronę internetową będą trafiać osoby szukające właśnie Twoich rozwiązań.
  • Zleć pozycjonowanie strony – z czasem może to przynosić więcej klientów, niż pozostałe działania marketingowe. Jest to zazwyczaj czasochłonny i kosztowny proces, jednak w niektórych branżach pozwala na najlepsze rezultaty. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania, łap nasz artykuł: optymalizacja strony pod SEO oraz jak pozyskiwać linki dla własnej strony.

Promocja firmy w internecie: podsumowanie

Skoro wiesz już, jak zacząć z promocją Twojej firmy w internecie, nie pozostaje nic innego, jak zabrać się do działania. Oby powyższa lista pomogła Ci zbudować silną markę, która przyniesie Ci więcej klientów.

Jeśli chcesz, aby powyższymi działaniami zajęła się kompleksowo nasza firma, skontaktuj się z nami. Przedstawimy Ci plan działań dopasowany specjalnie do Twoich potrzeb. My zajmiemy się marketingiem, a Ty na spokojnie będziesz rozwijać swoją firmę i cieszyć się wolnością.

4.9/5 - (51 votes)

Jakub Wójcik

Współtwórca Emerald Media, specjalista od kampanii Facebook Ads oraz SEO. Interesuje się sztukami walki, IT oraz dobrą muzyką. Z wykształcenia programista.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *