7 najczęstszych błędów w reklamach na Facebooku

Opublikowane przez Jakub Wójcik w dniu

Ostatnia aktualizacja 22 sierpnia, 2023 przez Sylwia Kąkol

błędy w facebook ads

Czy zastanawiasz się czasem nad tym, jakie błędy w Facebook Ads najczęściej popełniają reklamodawcy?

Pewnie widząc niektóre reklamy w Aktualnościach myślisz o oczywistych błędach, które zostały popełnione. Czasem aż nie chce się wierzyć, że ktoś stworzył reklamę z wykorzystaniem niewyraźnego obrazka lub z niedziałającym linkiem.

Jasne, takie błędy są oczywiste i prawie każdy zdaje sobie sprawę z ich istnienia. Bardziej interesującą kwestią są jednak te błędy, które mnóstwo reklamodawców popełnia nieświadomie. A w efekcie tracą przez nie sporą część swoich budżetów reklamowych.

Poniżej zobaczysz najczęstsze błędy w Facebook Ads, które ciągle popełniają reklamodawcy.

1. Zbyt częste zmiany

Pierwszym powodem, przez który mnóstwo reklamodawców na Facebooku marnuje swoje budżety, jest zbyt częste wprowadzanie zmian do reklam.

Algorytmy Facebooka coraz lepiej radzą sobie z optymalizacją pod wybrane cele reklamowe. Jednak prawidłowo przeprowadzona optymalizacja potrzebuje dwóch elementów: czasu i danych.

Zazwyczaj obydwa te elementy idą ze sobą w parze, ponieważ wraz z upływem czasu algorytmy zbierają coraz więcej danych na temat tego, jak radzą sobie Twoje reklamy w kontekście zachowań Twoich odbiorców – czy przyciągają uwagę, czy są “klikalne”, czy angażują na tyle, aby zostawić lajka czy komentarz oraz najważniejsze – czy generują konwersje.

Pamiętaj jednak, że według Facebooka, aby zestaw reklam osiągnął swoją maksymalną skuteczność, musi on uzyskać przynajmniej 50 konwersji tygodniowo. Wówczas zakończy się faza uczenia i reklamy będą działać na podstawie wniosków, które algorytmy wyciągną z poprzednio zgromadzonych konwersji. Od tego momentu możesz spodziewać się bardziej stabilnych kosztów kampanii niż podczas fazy uczenia (przez te wahania nieraz nachodziła Cię pokusa wyłączenia konkretnego zestawu, prawda?). 

Oczywiście, nie każda kampania będzie w stanie osiągnąć tyle konwersji przy ograniczonym budżecie, dlatego warto pamiętać przynajmniej o tym, aby nie wprowadzać zmian do reklam częściej, niż co 48 godzin.

Dużych zmian najlepiej nie wprowadzać wcale. Jeżeli zdecydujesz się na dodanie nowej reklamy do zestawu lub zmodyfikowanie grupy odbiorców, najlepiej będzie zduplikować istniejący zestaw reklam lub kampanię. Jeżeli natomiast zmiany nie są zbyt duże (np. drobne modyfikacje budżetu), przynajmniej nie rób ich zbyt często.

Każda taka duża zmiana spowoduje powrót do fazy uczenia, a zatem i nieregularności wyników.

2. Kanibalizacja różnych zestawów reklam

Kolejnym bardzo istotnym problemem, który wpływa na rentowność kampanii Facebook Ads, jest wpadanie w zjawisko audience overlaps, czyli nachodzenia na siebie grup odbiorców.

Jeżeli dwa różne zestawy reklam będą celować w podobną grupę odbiorców, to możesz spodziewać się zjawiska kanibalizacji. Innymi słowy, dwa zestawy będą konkurować ze sobą o wyświetlanie reklam na ekranach tych samych osób.

Wskutek nachodzenia na siebie grup odbiorców koszt wyświetlania Twoich reklam może znacznie wzrosnąć, a nawet w skrajnych przypadkach zablokować wyświetlanie niektórych zestawów reklam. Jak więc unikać tego problemu?

Po pierwsze, stosuj wykluczenia grup odbiorców. Dla przykładu, jeżeli w dwóch zestawach reklam targetujesz dwa różne zainteresowania, to warto w jednym z nich wykluczyć zainteresowanie z drugiego zestawu. Oczywiście wykluczamy mniejszy z większego. Może jednak dojść do sytuacji, że w wyniku wykluczania powstała grupa będzie zbyt wąska, żeby wyświetlać reklamy (obserwuj wielkość grupy odbiorców po prawej stronie menedżera na poziomie zestawów reklam). Będzie to oznaczać, że grupy są prawie identyczne. W takiej sytuacji wystarczy, że w ramach kampanii wykorzystasz tylko jedną z nich.

Po drugie, planuj swoje zestawy reklam w taki sposób, aby jednocześnie targetowały rozłączne grupy odbiorców. Dla przykładu, możesz targetować w każdym adsecie inne miasto lub grupę wiekową. Jeśli korzystasz z Grup Podobnych Odbiorców, możesz targetować różne wielkości i zakresy procentowe tych grup. 

I pamiętaj, że czasami drobne nachodzenie na siebie grup odbiorców może nie wpłynąć znacznie na koszt wyświetlania reklam. Problemy zaczynają się kiedy grupy pokrywają się w co najmniej 20%.

3. Przesycanie grupy docelowej

Kolejnym błędem jest wałkowanie jednego przekazu reklamowego w nieskończoność. Owszem, na podstawie niektórych badań, reklamy osiągają najwyższą skuteczność dopiero po kilku wyświetleniach na ekranie przeciętnego użytkownika. Błędem jednak jest niekontrolowanie tej metryki i pozwalanie reklamom na ciągłe wyświetlanie użytkownikom, którzy widzieli ją już kilkanaście razy.

W efekcie użytkownicy będą zwyczajnie zmęczeni Twoją kreacją. Po jakimś czasie ich mózg zacznie nawet filtrować przekaz, który ich nie interesuje. W rezultacie będą tę reklamę po prostu omijać. Jak temu zapobiec?

Ciągle zmieniaj kreacje reklamowe. Staraj się zaskakiwać swoich odbiorców nowymi obrazami i pomysłami, a skuteczność Twoich kampanii utrzyma się na dobrym poziomie przez znacznie dłuższy czas. Pamiętaj jednak, żeby każda nowa propozycja zawierała język korzyści, odwołanie do potrzeb grupy docelowej oraz aby była spójna z docelowym wizerunkiem Twojej marki (tutaj przeczytasz więcej na temat tworzenia skutecznych kreacji reklamowych). 

Z kolei użytkowników, którzy już widzieli Twoje reklamy (i być może odwiedzili stronę docelową) warto poczęstować kreacją remarketingową. W końcu inny przekaz powinno się stosować wobec osób, które już Cię znają, a tych, które reklamy widzą po raz pierwszy. W miarę rozwoju przekazu możesz budować fundamenty remarketingu sekwencyjnego.

4. Zbyt szerokie targetowanie

Możliwości szczegółowego targetowania w reklamach na Facebooku są częstym zaskoczeniem dla początkujących reklamodawców. To, jak wiele opcji można wykorzystać (od zainteresowania konkretnym zespołem muzycznym, aż po zbliżające się urodziny), zastawia na reklamodawców pewnego rodzaju pułapkę.

Jeżeli grupą docelową są dla przykładu kobiety w ciąży, targetowanie aż kusi, aby po prostu wybrać opcję “ciąża” i przejść dalej w konfiguracji. Niestety, sposób, w jaki Facebook dopasowuje użytkowników do pewnych zainteresowań, jest dość luźny – zwłaszcza w przypadku tak ogólnych haseł.

Reklamodawcy, którzy stosują jedynie bardzo ogólne, szerokie hasła w swoim targetowaniu, mogą spodziewać się niskich kosztów wyświetlania reklam, ale także bardzo niskiej skuteczności. Kierowanie większości przekazów reklamowych do zbyt ogólnych grup odbiorców nie przynosi korzyści.

Zamiast tego, lepiej jest stosować bardziej szczegółowe zainteresowania i kryteria, które dają większą gwarancję, że dany użytkownik znalazł się w nich nieprzypadkowo. Dla przykładu, wpisanie zainteresowania “muzyka rockowa” może skutkować grupą osób, które znalazły się w tym zainteresowaniu przez przypadkowe kliknięcie w jakiś link lub polubienie posta. Jeżeli natomiast wybierzesz kilka przykładowych zespołów rockowych, to szanse, że użytkownicy interesują się nimi przypadkowo, są znacznie mniejsze.

Aktualizacja: możesz zacząć od wpisania bardzo ogólnego hasła, a następnie wybranie opcji “propozycje”.

Meta podpowie Ci następne zbliżone znaczeniowo hasła. Po najechaniu na nie wyświetli Ci się szacunkowa wielkość grupy (pamiętaj, że może się zmienić, gdy algorytm dostosuje ją do targetowanego przez Ciebie kraju). Na tej podstawie możesz poprawić skuteczność targetowania.

5. Mówienie o cechach zamiast o korzyściach

Kolejnym, bardzo częstym błędem początkujących reklamodawców jest skupianie się na tym, co użytkownik kupuje, zamiast na tym, co realnie otrzyma (lub co to dla niego zrobi).

Klienci nie kupują produktów, tylko rozwiązania (lub emocje). Pisanie w tekście reklamy specyfikacji danego produktu nie sprawi, że ktoś się nim zainteresuje. Raczej zanudzi osoby, które dopiero się zastanawiają nad kupnem.

Zamiast tego, dużo lepiej jest przekazać użytkownikowi, co Twój produkt dla niego zrobi. Skup się na opisaniu, jak Twoi klienci czują się, korzystając z Twoich produktów czy usług. Oddziałując na ich wyobraźnię zdziałasz więcej, niż rzucając w nich szczegółami technicznymi lub pustymi frazesami typu “najwyższa jakość” czy “lider na rynku w swojej branży”.

Jeżeli natomiast uważasz, że pewne informacje są przecież niezbędne do dokonania zakupu, to pamiętaj, że celem reklamy jest jedynie przykucie uwagi i ściągnięcie użytkownika na landing page. Tam z kolei powinien on znaleźć wszystkie informacje potrzebne do podjęcia decyzji. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się jak stworzyć dobry landing page.

6. Zbyt rzadkie testowanie

Zbyt rzadkie testowanie jest tak samo poważnym błędem, jak przyjmowanie z góry nieprzetestowanych założeń. Czasem może wydawać Ci się oczywiste, że nowa kreacja reklamowa będzie skuteczniejsza od starej. Niestety, intuicja niewiele znaczy w świecie marketingu. Znacznie więcej znaczą za to regularne testy i weryfikowanie pomysłów na podstawie danych.

Twoja grupa docelowa może myśleć w zupełnie inny sposób od Ciebie. Być może nawet słowa, których używasz, znaczą dla niej coś zupełnie innego. Odczucia użytkowników mogą być zupełnie różne od Twoich, i dlatego właśnie każdy nowy pomysł powinien być poddawany testom.

Co więcej, Twoja grupa docelowa może również zmieniać się z czasem – nawet pod wpływem Twoich własnych reklam. Pewne teksty i kreacje, które działają na nią teraz, mogą przestać działać za kilka miesięcy. Dlatego właśnie tak ważne jest nieustanne testowanie nowych pomysłów, kreacji i grup odbiorców.

Nie chodzi absolutnie o to, aby nie opuszczać nigdy fazy testów. Zamiast tego, staraj się osobno prowadzić kampanie testowe oraz te nastawione na wyniki. W jednych wyciągaj wnioski, w drugich wprowadzaj zmiany na podstawie tych wniosków. Dzięki temu Twoje kampanie utrzymają swoją skuteczność przez znacznie dłuższy czas.

7. Brak analizy i wyciągania wniosków

Najczęstsze błędy w Facebook Ads dotyczą również braku analizy i wyciągania wniosków na podstawie danych, które zbierają kampanie reklamowe.

Jeżeli jakiś zestaw reklam generuje sporo konwersji, warto zajrzeć do statystyk w menedżerze reklam i wyciągnąć z nich pewne informacje. Dobrze jest zacząć od takich informacji, jak:

  • w jakim wieku osoby generują najwięcej konwersji,
  • z jakich urządzeń korzystają ci użytkownicy,
  • o jakiej porze dnia konwertują najczęściej lub najtaniej,
  • jak zmieniają się z czasem koszty wyświetleń i konwersji.

Po wyciągnięciu odpowiednich wniosków warto przetestować konfigurację kampanii, w której skierujesz swoje reklamy jedynie do najbardziej rentownych sektorów grupy docelowej. Czasami dzięki takiemu zabiegowi osiągniesz znacznie wyższy zwrot z inwestycji, a przy okazji – dowiesz się czegoś więcej na temat swojej grupy docelowej.

Błędy w Facebook Ads: podsumowanie

Powyższe błędy w Facebook Ads to jedne z bardziej popularnych, lecz nie jedyne pułapki, w które możesz wpaść, tworząc kampanie reklamowe. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat dobrych praktyk reklamowania na Facebooku, zachęcamy do śledzenia naszego bloga i zapisania się do naszego newslettera.

Jeżeli natomiast szukasz agencji, która zrealizuje Twoje cele reklamowe w kampaniach społecznościowych, skontaktuj się z nami.

Przejmiemy od Ciebie obowiązek prowadzenia płatnych kampanii. Zajmiemy się tym w sposób prawidłowy dla wszystkich działań marketingowych – zaczynając od dokładnej analizy. Nie musisz dostarczać nam informacji o grupie docelowej czy wartościach swojej oferty. Znajdziemy odpowiednie informacje, na których oprzemy całą komunikację. Kto wie? Może część z nich wdrożysz później na stałe do swojego biznesu?

Zapraszamy do kontaktu!

Oceń tę stronę
Kategorie: Facebook

Jakub Wójcik

Współtwórca Emerald Media, specjalista od kampanii Facebook Ads oraz SEO. Interesuje się sztukami walki, IT oraz dobrą muzyką. Z wykształcenia programista.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *