Jak tworzyć skuteczne kreacje reklamowe na Facebooku
Kreacje reklamowe, czyli po prostu obrazki lub filmy, użyte w reklamie, to pierwszy element, który przyciąga naszą uwagę.
Jeżeli kreacja będzie słaba, to istnieje małe prawdopodobieństwo, że użytkownicy będą czytać również copy, czyli tekst reklamy.
Jak więc unikać najpopularniejszych błędów przy tworzeniu kreacji i sprawiać, że wyniki całych kampanii będą znacznie lepsze? Porozmawiajmy o najlepszych praktykach w kreacjach Facebook Ads.
Spis treści
Dlaczego kreacje reklamowe są tak ważne?
Jak już wspomniałem we wstępie, wszystko zaczyna się od kreacji (może poza samym wskaźnikiem CPM, ale do tego też dojdziemy). Kiedy analizujesz wyniki swoich kampanii Facebook Ads, możesz pomagać sobie naszym schematem analizy.
Patrząc na piramidę problemów możesz zauważyć, że na drugim miejscu od dołu znajduje się niski CTR, a jednym z powodów są słabe kreacje reklamowe.
Poniżej wskaźnika CTR znajduje się jeszcze wskaźnik CPM, ale spokojnie możemy założyć, że on też jest uzależniony od kreacji. Jeżeli kreacja nie przyciąga uwagi, to jej CTR jest na niskim poziomie. Następnie, Facebook widzi, że dana reklama nie zachęca użytkowników do interakcji, a więc podnosi wskaźnik CPM, czyli średni koszt tysiąca wyświetleń.
Tak więc źle dobrana lub po prostu nieciekawa kreacja może być (i często jest) przyczyną słabych wyników całej kampanii.
Przyjrzyjmy się zatem prostym technikom, z jakich możesz skorzystać, aby Twoje reklamy przyciągały uwagę i realizowały cele biznesowe.
Odcinanie się od tła
Na początku chciałbym zaznaczyć, że reklama powinna pasować do jej otoczenia. Kreacje reklamowe w mediach społecznościowych będą skuteczniejsze, jeśli będą zwyczajnie pasowały do tego medium. Bez tego mózg odbiorcy automatycznie odfiltruje elementy na stronie, które do niej nie pasują, jako nachalne reklamy, na które nie trzeba zwracać uwagi.
To trochę tak, jak z banerami wyskakującymi po przejściu na stronę. Mnóstwo osób odruchowo szuka na nich tylko jednego elementu – małego krzyżyka. W przypadku reklam umieszczonych bezpośrednio w treści strony, jeżeli już na pierwszy rzut oka będzie widać, że to reklamy – nie będą przyciągać uwagi.
Warto jednak zadbać w pewnym stopniu o odcinanie się od tła, a właściwie: od reszty treści. Reklama powinna pasować do otoczenia, ale powinna także wyróżniać się na jego tle.
Używaj kontrastowych kolorów
Zwróć uwagę na poniższy schemat, na którym przedstawiono, które kolory ze sobą kontrastują. Są to oczywiście te, które na schemacie leżą najdalej od siebie.
Czyli na przykład jeżeli użyjesz w swojej kreacji dwóch kolorów – żółtego i niebieskiego – to istnieje spora szansa, że będzie ona przykuwała wzrok odbiorców.
Poniżej możesz zobaczyć przykład zastosowania dwóch mocno kontrastujących kolorów w kreacji, dzięki czemu reklama od razu rzuca się w oczy:
Zastosowanie białego, odcinającego się tła z jednej strony dobrze wtapia się w pozostałe treści na Facebooku, a z drugiej dobrze kontrastuje z czarnym pudełkiem oraz nalepką z logo na dole.
Więcej na temat samej teorii dobierania kolorów możesz przeczytać tutaj.
Używaj wskazówek i ramek
Kolejnym elementem, oprócz kontrastowych kolorów, jaki możesz wykorzystać, jest dołożenie ramki lub strzałki w kluczowych miejscach.
Ramka automatycznie powoduje, że kreacja odcina się od tła.
Tutaj dodatkowo możesz zobaczyć w praktyce inną zasadę, jaka polega na wytrąceniu obrazu z równowagi, o czym możesz więcej przeczytać poniżej.
Przechylanie kompozycji
Kompozycje, które wydają się być w stanie równowagi, nie przyciągają uwagi tak dobrze jak te, które za chwilę się przewrócą.
Kreacje reklamowe z przechylonymi elementami mają większą dynamikę, a co za tym idzie – łatwiej przyciągają wzrok.
Spójrz na dwie poniższe kreacje i zauważ, że jedna z nich wyraźnie dominuje nad drugą.
Spróbuj przetestować swoje kreacje, które charakteryzują się stabilną kompozycją. Przechyl kilka elementów i sprawdź, czy wskaźnik CTR się poprawi.
Używaj realistycznych zdjęć
Adobe Stock, Canva czy Pexels są przyjaciółmi każdego grafika. Możesz dzięki nim pozyskać zdjęcia wysokiej jakości i legalnie wykorzystywać je w swoich kampaniach.
Pamiętaj jednak, aby unikać zbyt idealnych zdjęć, czyli takich, które już na pierwszy rzut oka wyglądaja “stockowo”.
Poniżej możesz zobaczyć przykładowe dwa zdjęcia, jakie Canva podpowiada po wpisaniu hasła “upset”. Jak uważasz – które z nich jest bardziej naturalne?
Moim zdaniem drugie.
Zbyt “stockowe”, nierealistyczne zdjęcie spowoduje, że Twoi odbiorcy od razu zakwalifikują je jako reklamę, a następnie zignorują.
Możesz nawet spróbować korzystać ze zdjęć, które bardzo przypominają treści wrzucane przez użytkowników Facebooka czy Instagrama. Przykłady znajdziesz poniżej:
Powyższe zdjęcie wygląda jak zwyczajne “selfie” wrzucone przez któregoś z Twoich znajomych. Dzięki temu może łatwo ominąć filtr w mózgu odbiorcy, który odsiewa treści reklamowe. Podobnie poniższa kreacja:
Zdjęcie jest wykonane zwykłym telefonem w warunkach domowych. Klikalność jest zwiększona także przez fakt, że na zdjęciu znajduje się kot, ale o tym powiemy sobie innym razem.
Prostota
Czasami kreacja reklamowa nie wymaga wielu elementów, aby przyciągać uwagę. Jeżeli jesteś fanem minimalizmu, to spodoba Ci się poniższy przykład:
Kiedy testowaliśmy różne kreacje dla kampanii Lead Ads, skierowanej do przedsiębiorców, doszliśmy do wniosku, że powyższy obrazek przynosi najlepsze efekty.
Po pierwsze, zastosowane kolory mocno kontrastują i wyraźnie odcinają się od tła Facebooka.
Po drugie, użyty tekst jest na tyle krótki i widoczny, że niemal niemożliwe jest przescrollowanie aktualności bez przeczytania go.
I po trzecie – reklama z tak prostą, aczkolwiek intrygującą kreacją zmuszała sporą część jej odbiorców do przeczytania pozostałych elementów.
I tym samym kreacja przynosiła nam bardzo zadowalające rezultaty.
Kreacje reklamowe: podsumowanie
Spójrz na poniższą kreację i zastanów się, dlaczego jest skuteczna:
Możemy zauważyć przede wszystkim, że:
- zastosowano kontrastujące kolory,
- pomarańczowe elementy częściowo zasłaniają postać, co nadaje większej dynamiki,
- mamy silne wezwanie do akcji (CTA),
- przedstawiona postać jest minimalnie przechylona w bok.
Łącząc ze sobą kilka elementów zwiększających klikalność możesz uzyskać naprawdę interesujące rezultaty. Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić – zbyt duże zagęszczenie sztuczek przyciągających wzrok może wywołać chaos.
I na koniec warto wspomnieć o innych popularnych błędach w reklamach na Facebooku, przez które Twoja kampania może nie przynosić dobrych efektów. Nawet najlepsze kreacje nie będą się sprawdzać, jeśli pozostałe elementy kampanii będą zaniedbane.
Obejrzyj poniższe nagranie, w którym opowiadam o 7 najczęstszych błędach w Facebook Ads:
Jeżeli zainteresował Cię ten artykuł, to koniecznie sprawdź także:
- Persona Marketingowa – jak ją stworzyć krok po kroku?
- Analiza Facebook Ads – jak znaleźć przyczynę słabych wyników?
- SEO Copywriting – jak pisać artykuły, które pokocha Google?
- Wymiary grafik na Facebooku – jak tworzyć reklamy, które będą dobrze wyglądać na każdym urządzeniu?
Podobało się? Udostępnij ten tekst na swoim profilu na Facebooku!
0 komentarzy