Skąd brać pomysły na Content Marketing?

Opublikowane przez Jakub Wójcik w dniu

Ostatnia aktualizacja 2 lutego, 2022 przez Jakub Wójcik

pomysły na content marketing

Jak zapewne już wiesz, Content Marketing jest świetnym sposobem na reklamowanie swojej marki. Dzięki temu możesz promować się bez klasycznej, nachalnej reklamy, a poprzez dawanie swoim odbiorcom realnej wartości. Skąd jednak czerpać pomysły na Content Marketing, kiedy Twoje kanały są już zapełnione treściami?

Po pierwsze, musisz odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie:

Czy Twój Content Marketing potrzebuje nowych treści?

Tak, może to zabrzmiało nieco intrygująco, ale musisz się nad tym zastanowić.

Jeśli potrzebne Ci nowe pomysły na Content Marketing, to zgaduję, że ta strategia nie jest Ci obca i od jakiegoś czasu tworzysz już treści.

Sęk w tym, że Content Marketing nie wygląda już tak, jak kiedyś. Dawniej dobrym podejściem było produkowanie jak największej ilości treści – każda treść zoptymalizowana pod inne zagadnienie lub słowo kluczowe. Razem przyciągały one ruch na Twoją stronę poprzez skumulowane kliknięcia z różnych źródeł.

Jeżeli więc stosujesz Content Marketing już od kilku lat, a Twój blog/kanał/newsletter jest zapchany ciekawymi tekstami, być może nie potrzebujesz już tworzyć nowych treści tak często, jak kiedyś. Możesz za to nastawić się na poprawianie swoich starszych treści, tak aby były nadal aktualne i coraz dosadniej wyczerpywały temat.

Dla przykładu, Neil Patel wspomniał kiedyś, że każdego miesiąca tworzy 4 nowe artykuły. Natomiast jego zespół aktualizuje co miesiąc około… 90 starych artykułów. To aktualizacja 3 artykułów każdego dnia.

Jak widzisz, tworzenie nowych treści oczywiście jest ważne, ale jeżeli masz ich już sporo, to być może jeszcze ważniejsze jest aktualizowanie starszych, bardziej popularnych artykułów.

Dwa typy treści, czyli stock i flow

Jeśli już mówimy o aktualizowaniu starych treści oraz tworzeniu nowych, to warto również wspomnieć o tym, że dzielą się one na dwa typy: stock oraz flow.

Treści typu stock mają zachowywać się jak pojemnik na użytkowników. Ich celem jest gromadzenie jak największej ilości nowych odwiedzających wraz z upływem czasu.

Przykładem treści typu stock może być artykuł o dobrych praktykach targetowania w reklamach na Facebooku. Jest to temat, który prawdopodobnie jeszcze przez długi czas będzie aktualny. Mimo ciągłych zmian technicznych na platformie Facebook Ads, pewne ogólne zasady i teorie nieszczególnie się zmieniają.

Z kolei treści typu flow mają za zadanie przyciągnąć jak największą ilość nowych użytkowników niedługo po ich publikacji. Zachowują się jak rura, przez którą przelewa się świeży ruch.

Przykładem treści typu flow może być artykuł o nowościach w reklamie na Facebooku w 2020 roku. Jest to temat, który przyciąga uwagę – w końcu każdy lubi czytać o nowościach. Jednak tego typu artykuł przestanie być atrakcyjny po paru miesiącach od opublikowania, a pod koniec roku stanie się wręcz nieaktualny.

Który typ treści wybrać?

Być może domyślasz się już, że treści typu stock będą przynosić większą ilość ruchu wraz z upływem czasu. Jeśli więc planujesz swój Content Marketing jak maraton (a to jedyne skuteczne podejście w tej strategii), to potrzebujesz wiecznie-zielonych, najwyższej jakości treści typu stock.

Nie myśl jednak, że treści typu flow są bezwartościowe w Content Marketingu – nic bardziej mylnego!

Treści na bieżące tematy mogą być świetnym uzupełnieniem dla Twoich kanałów, dzięki którym nowi użytkownicy poznają Twoją markę. Są to zatem świetne tematy do zbierania nowych zapisów na newsletter, czy nawet do przyciągania użytkowników jednorazowo na stronę w celu późniejszego remarketingu.

Podsumowując, dobrze jest tworzyć przeważnie treści typu stock – dopracowane, wyczerpujące temat i wiecznie żywe. Od czasu do czasu warto jednak przeplatać je gorącymi tematami i dodawać treści typu flow, które szybko przyciągną nowych użytkowników na stronę.

W ten sposób “rura” będzie przelewała świeży ruch prosto do “pojemnika”, który z kolei zatrzyma ten ruch na dłużej.

Pomysły na Content Marketing

Wiesz już, czym różnią się dwa typy treści – przejdźmy więc do rzeczy i zastanówmy się w końcu, skąd czerpać pomysły na Content Marketing!

1. Analizuj swoje najlepsze treści

Pierwszym i najprostszym sposobem na czerpanie nowych inspiracji jest zajrzenie na własnego bloga, kanał na YouTubie czy dowolne medium, na którym odbywa się Twoja przygoda z Content Marketingiem. Pod warunkiem, że przygoda ta zaczęła się już jakiś czas temu.

Jeśli narzędzia typu Google Analytics, Ubersuggest czy Senuto nie są Ci obce, to warto skorzystać z nich w tym momencie i zastanowić się, które z Twoich treści są prawdziwymi gwiazdami.

Jeżeli zauważasz jakiś wyraźny trend – na przykład treści na konkretny temat sprawiają, że więcej użytkowników powraca na Twoją stronę – to warto wyciągnąć z tego odpowiednie wnioski. Skoro tego typu treści podobają się Twoim odbiorcom, to warto iść za głosem ludu.

Przyjrzyj się tym treściom i zastanów się, czy nie można ich jakoś odświeżyć lub kontynuować.

Jeśli przykładowo masz na swojej stronie poradnik na wybrany temat dla początkujących, być może warto stworzyć jego kontynuację i napisać poradnik dla nieco bardziej zaawansowanych użytkowników?

2. Analizuj konkurencję

Kolejnym sposobem na znalezienie inspiracji jest zajrzenie na kilka blogów tworzonych przez konkurencyjne marki.

Jeśli same pomysły Cię nie przekonują i potrzebujesz konkretnych liczb, pokazujących skuteczność poszczególnych treści, polecam skorzystać w tym miejscu z Ubersuggest. Dzięki temu narzędziu możesz w prosty sposób znaleźć artykuły konkurencji, które cieszą się największym powodzeniem pod kątem SEO.

Oczywiście nie chodzi tu o to, aby kopiować udane treści konkurencji. Cały sens tej strategii leży w tym, aby przygotować lepsze treści.

Zastanów się, czego brakuje w najlepszych artykułach Twojej konkurencji – czy jakieś tematy są potraktowane jedynie ogólnikowo? Poczytaj komentarze i pomyśl, co jeszcze można byłoby poprawić w tego typu treściach. Być może gdzieniegdzie można wstawić kilka wykresów lub danych, dzięki którym całość będzie bardziej wiarygodna?

3. Analizuj swoje frazy kluczowe

Pomysły na Content Marketing możesz również tworzyć poprzez solidną analizę słów kluczowych dla Twojej marki. Zwłaszcza, jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z tworzeniem treści i nie masz ich jeszcze zbyt wielu na swoich kanałach.

Jeżeli masz już przygotowaną listę słów kluczowych, które chcesz targetować na swojej stronie, to do każdego z nich przyporządkuj jeden temat na treść, którą przygotujesz.

Następnie, odszukaj podobne treści u swojej konkurencji. Nie ma chyba prostszego sposobu na odnalezienie artykułów dobrze zoptymalizowanych pod konkretne frazy kluczowe, niż po prostu wpisanie danej frazy w Google i przejście przez pierwsze kilka wyników.

Przyjrzyj się dokładnie treściom, które zdobyły serce Google na wybrane frazy. Jeśli chcesz stworzyć artykuł, który również będzie wysoko w wynikach Google, to prawdopodobnie powinien on być podobny do treści, które już się tam znajdują. Podobny, ale lepszy!

Przeanalizuj, jakim językiem pisane są te artykuły. Czy mają dużo obrazków? Jak często pojawia się w nich fraza kluczowa? Jakiej są zazwyczaj długości?

Aby Twój artykuł znalazł się równie wysoko w pozycjach Google, powinien być napisany w podobnym stylu, lecz bardziej wyczerpywać dany temat.

4. Dziel się fachową wiedzą i case studies

Kolejnym sprawdzonym sposobem na Content Marketing jest dzielenie się swoją wiedzą.

Może to być zarówno w formie artykułów, jak i bezpłatnych poradników czy newsletterów.

W tym miejscu szczególnie ważne jest, aby pamiętać o podziale na stock i flow. Treści fachowe powinny być zdecydowanie traktowane jako stock.

Największą zaletą tego typu treści jest wysoka wartość, jaką tworzysz dla swoich potencjalnych odbiorców. Fachowa wiedza jest tym, czego ludzie bardzo dzisiaj potrzebują. Pomoże to również w kreowaniu wizerunku eksperta dla Twojej marki, a także zwiększy zaufanie potencjalnych odbiorców.

Jeżeli Twoja marka może pochwalić się jakimiś ciekawymi przykładami zrealizowanych projektów, warto również przygotować na ten temat obszerne case study. Jest to nic innego, jak dzielenie się fachową wiedzą na konkretnym przykładzie.

Dzięki temu taka wiedza jest bardziej przystępna i prostsza do zrozumienia, ponieważ tłumaczysz ją na faktycznym przypadku. Ponadto, jeszcze bardziej pogłębia zaufanie potencjalnych odbiorców.

5. Zapytaj swoich odbiorców

Kolejną metodą jest po prostu zapytanie swoich odbiorców, jakie typy treści byłyby dla nich interesujące.

Niewiele można tutaj napisać – po prostu wykorzystaj dowolny kanał komunikacji ze swoimi fanami (fanpage/grupę na Facebooku, newsletter czy webinar) i zapytaj ich wprost, o czym chcieliby przeczytać/posłuchać/oglądać.

Skoro takie treści byłyby dla nich interesujące, to nie pozostaje nic innego, jak słuchać głosu ludu.

Na koniec wspomnę tylko, żeby nie podążać za tym głosem jak owca, zapominając o kwestiach technicznych. Nadal należy pamiętać o tym, aby tematy i treści były zoptymalizowane pod kątem SEO, oraz żeby nie wykraczały zbytnio poza ogólną tematykę Twojego Content Marketingu.

6. Obserwuj media społecznościowe, fora i komentarze

Wspomnę jeszcze o ostatniej metodzie na to, aby pozyskiwać pomysły na Content Marketing.

Słuchaj, co w trawie piszczy. Obserwuj swoich fanów w ich naturalnym środowisku – czytaj dyskusje internetowe, komentarze i fora. Jeśli jakiś temat jest na topie i często przewija się w rozmowach, być może jest to dobry pomysł na treść typu flow?

Warto przede wszystkim zajrzeć na poniższe źródła:

  • Quora,
  • grupy na Facebooku,
  • fora branżowe,
  • komentarze pod treściami Twoimi oraz konkurencji,
  • agendy konferencji branżowych,
  • pozostałe media, typowe dla Twoich odbiorców.

Pomysły na Content Marketing: podsumowanie

Poza kilkoma technicznymi metodami można zauważyć, że generalnie chodzi o to, aby słuchać głosu ludu. Ale w Content Marketingu właśnie o to chodzi. Jego celem przewodnim jest dawanie wartości odbiorcom, a kto będzie lepiej znał potrzeby odbiorców, niż oni sami?

Zajrzyj do kilku innych naszych tekstów, które pewnie też Cię zaciekawią:

A Ty skąd czerpiesz pomysły na Content Marketing? Daj mi znać w komentarzu.

Spodobało się? Udostępnij ten artykuł w mediach społecznościowych!

Oceń tę stronę

Jakub Wójcik

Współtwórca Emerald Media, specjalista od kampanii Facebook Ads oraz SEO. Interesuje się sztukami walki, IT oraz dobrą muzyką. Z wykształcenia programista.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *