fbpx

Grupy na Facebooku – jak wykorzystać ich potencjał?

Opublikowane przez Jakub Wójcik w dniu

grupy na facebooku

Grupy na Facebooku to jedno z najskuteczniejszych narzędzi do komunikowania się z fanami. Dla wielu firm są one świetnym sposobem na budowanie relacji z potencjalnymi klientami.

W odróżnieniu do firmowych fanpejdży, grupy na Facebooku rządzą się swoimi prawami. Przy odpowiednim prowadzeniu i rozwijaniu mogą one sprawić, że Twoi fani staną się niezależnymi ambasadorami Twojej marki.

Grupy na Facebooku – jakie dają korzyści?

Przejdźmy do konkretów i zastanówmy się, dlaczego warto prowadzić własną grupę na Facebooku.

1. Grupy zapewniają wysoką widoczność postów

Facebook coraz bardziej stawia na grupy. Z drugiej strony, zasięg postów na stronach firmowych spada z każdym rokiem.

Spójrz na poniższy wykres, który przedstawia, jak zasięgi organiczne stron na Facebooku spadają z roku na rok:

zasięg organiczny postów na facebooku
Źródło: neilpatel.com

Spadek, który widać na powyższym wykresie, jest rekompensowany reklamami, postami znajomych oraz postami z grup.

Jak widać, grupy na Facebooku są więc świetnym sposobem na uzupełnienie spadających zasięgów organicznych dla Twojej strony firmowej.

W aplikacji mobilnej Facebooka powstała nawet osobna karta, poświęcona jedynie grupom. W nowym designie Facebooka na desktopach również możemy spodziewać się grup na pierwszym miejscu.

2. Grupy na Facebooku to prosty sposób targetowania odbiorców

Osoby, które należą do konkretnych, tematycznych grup, najprawdopodobniej są tymi tematami zainteresowane.

Dla Twojej marki może to być również świetny sposób na wyróżnienie poszczególnych tematów, którymi przyciągasz klientów.

Publikowanie na stronie firmowej nie daje Ci możliwości segmentowania odbiorców ani personalizacji treści. Możesz natomiast prowadzić kilka tematycznych grup powiązanych z marką, a na każdej z nich dodawać inne rodzaje postów, skierowane do innych osób.

3. Grupy budują relacje

Jeżeli Twoja strategia marketingowa opiera się w jakimś stopniu na budowaniu relacji z klientami, to tworzenie własnej społeczności na Facebooku bardzo Ci to ułatwi.

Dzięki grupom Twoi klienci będą mogli poznać żywych ludzi, reprezentujących samą markę. To najprostszy sposób, aby nadać firmie bardziej „ludzkiego” oblicza. Sami klienci również inaczej zachowują się, kiedy wchodzą w dyskusję z fizyczną osobą, a nie firmą.

W grupie możesz również dzielić się wartościowymi treściami, przeznaczonymi dla Twoich klientów. W ten sposób będą oni czuć się bardziej wyróżnieni, niż osoby spoza grupy. To również pomaga w budowaniu dobrych relacji.

4. Grupy budują zaufanie

Grupy na Facebooku są również miejscem, w którym Twoi potencjalni klienci zobaczą inne osoby, które już skorzystały z Twoich produktów lub usług. Mogą oni wymieniać się spostrzeżeniami i opiniami, a wszystko to sprawi, że wokół Twojej marki powstanie społeczny dowód słuszności.

Co więcej, najaktywniejsi fani mogą nawet stać się niezależnymi ambasadorami Twojej marki. Jeżeli tylko będą oni zadowoleni z jakości tego, co oferujesz, sami z czasem pomogą Ci w sprzedaży.

Stworzenie dobrej grupy na Facebooku

Same aspekty techniczne tworzenia grupy na Facebooku są dość proste. Najlepiej odwołać się tu bezpośrednio do materiałów Facebooka na ten temat.

Jest jednak kilka mniej technicznych zagadnień, które warto przerobić jeszcze przed utworzeniem grupy. Poniżej znajdziesz trzy pytania, które musisz sobie zadać na dobry początek.

1. Dlaczego chcesz założyć grupę?

Jakie cele biznesowe ma dla Ciebie realizować grupa na Facebooku?

Czy chcesz w ten sposób nawiązywać relacje z klientami? A może chcesz stworzyć przestrzeń do wymiany wiedzy na tematy związane z Twoją branżą?

Własna grupa niesie ze sobą wiele korzyści. Możesz na przykład z jej pomocą budować wizerunek ekspercki dla marki.

Zastanów się więc przede wszystkim, w czym dana grupa ma pomagać Twojej marce. Nie musi to być cel sprzedażowy, ważne jednak, aby był konkretny i mierzalny.

2. Dla kogo jest ta grupa?

Ok, wiemy już, że dla Twoich potencjalnych klientów i fanów. Ale czy tak naprawdę grupa docelowa Twojej marki pokrywa się w stu procentach z grupą docelową dla tworzonej społeczności?

Możesz sobie odpowiedzieć na to pytanie po przeanalizowaniu poprzedniego punktu – dlaczego właściwie chcesz założyć grupę. Jeżeli ma to być grupa dla Twoich potencjalnych klientów, zastanów się, kim oni są. Jeśli natomiast grupa ma służyć Twoim obecnym klientom – przyjrzyj się im dokładnie i przeanalizuj ich.

Najważniejsze, aby na tym etapie ustalić:

  • kwestie demograficzne (wiek, płeć, miejsce zamieszkania itp.),
  • język, jakim posługuje się dana grupa (bardziej formalny, czy raczej luźny),
  • typ treści, które mogą być interesujące dla grupy docelowej.

3. Jakie korzyści otrzymają członkowie Twojej grupy?

Na tym etapie ustal, co chcesz dawać członkom swojej grupy. Czy ma to być cenna, branżowa wiedza, czy luźna wymiana przemyśleń, a może wspólne osiąganie celów?

Przykładowo, grupy dla kursantów szkół programowania służą im do tego, aby z czasem stawali się oni coraz bardziej biegli w poznawanych technologiach.

Możesz pomóc im w osiąganiu tego celu poprzez regularne dzielenie się wiedzą i branżowymi nowościami. W międzyczasie Twoja marka będzie coraz bardziej postrzegana jako ekspert w danej tematyce.

Z kolei grupa dla klientów sklepu z zabawkami może być miejscem, w którym matki mogą poradzić się innych w dowolnej sprawie.

Jeżeli Twoja marka będzie udzielać się w dyskusjach i pomagać młodym mamom, z pewnością zdobędzie ich zaufanie i zbuduje silne relacje.

Na koniec warto przytoczyć przykład dla grup wyzwaniowych – np. wspólne ćwiczenia, dieta czy rozwój osobisty. Takie grupy pomagają członkom we wspólnym osiąganiu celów i poprawianiu jakości swojego życia.

Twoja marka może w tym wszystkim zachęcać do wspólnego udziału w organizowanych wydarzeniach i konkursach, a w międzyczasie dawać potencjalnym klientom bardzo dużo realnej wartości.

Aktywizacja i pisanie angażujących postów

Jedną z największych zagwozdek administratorów grup jest: jak pisać angażujące posty?

Jeżeli udało Ci się przejść przez poprzednie kroki planowania i znasz odpowiedzi na pytania z poprzedniego punktu, powinno Ci być znacznie łatwiej.

Skoro chcesz dawać wartość swoim potencjalnym klientom, to Twoje posty powinny być budowane przede wszystkim wokół tej wartości.

Przygotuj plan publikacji, nad każdym wpisem pracuj z wyprzedzeniem i udoskonalaj go, obserwując, co się dzieje w grupie. Jako administrator grupy na Facebooku możesz również zaplanować publikację posta o konkretnej godzinie. Tak samo, jak w przypadku strony na Facebooku.

Poniżej znajdziesz kilka dobrych praktyk, dzięki którym Twoje posty będą przyciągały większe zainteresowanie.

1. Zadawaj pytania skierowane do członków

Kiedy opisujesz jakąś sytuację bądź dzielisz się kawałkiem wiedzy, warto zakończyć swojego posta zdaniem, które zachęci członków do dyskusji. Im konkretniejsze będzie, tym lepiej.

Przykładowo:

  • A jakie jest Wasze zdanie na ten temat?
  • Czy spotkaliście się z podobną sytuacją?
  • Macie jakieś doświadczenie z [temat posta]?

Odpowiadaj na wszystkie komentarze i w ten sposób rozwijaj dyskusję.

2. Nawiązuj do wypowiedzi członków

Jeżeli pod Twoimi postami pojawiają się już komentarze, warto od czasu do czasu podczas pisania nowego posta oznaczyć tych członków, którzy wypowiedzieli się poprzednio na ten temat. W ten sposób jeszcze mocniej zachęcisz ich do ponownego zabrania głosu.

Poza tym, jeżeli będziesz nawiązywać w swoich postach do tego, co mówią członkowie grupy, to prawdopodobnie Twoje treści będą dla nich o wiele bardziej interesujące.

3. Twórz ankiety i wykorzystuj odpowiedzi

Ankiety na Facebooku mają jedną niekwestionowaną zaletę: można bardzo łatwo zabrać głos. Dzięki temu, znacznie większa ilość osób wypowie się na dany temat, niż gdyby pytanie było zadane w formie tradycyjnego posta.

Możesz wykorzystać ten fakt i zachęcić w ten sposób członków swojej grupy do pierwszego zabrania głosu.

Kiedy już zabiorą ten głos, warto spróbować odnieść się do tego pod tym samym postem w komentarzu. Możesz np. oznaczyć kilka osób, które w ankiecie odpowiedziały nietypowo, i poprosić, aby rozwinęły ten temat. Taka forma aktywizacji zachęci ich do dalszych wypowiedzi.

4. Wynagradzaj najbardziej aktywnych członków

Facebook dobrze rozumie ideę grywalizacji. Właśnie w tym celu powstały odznaki, które członkowie grup mogą otrzymać po spełnieniu określonych warunków.

Założyciele, aktywni członkowie oraz osoby regularnie rozpoczynające dyskusje mogą być rozpoznawani w grupach właśnie dzięki odznakom znajdującym się obok ich imienia.

Jako administrator grupy na Facebooku możesz zarządzać określonymi odznakami. Więcej na ten temat dowiesz się z pomocy Facebooka.

Oprócz samych odznak, możesz również wprowadzić osobny sposób wynagradzania najbardziej aktywnych użytkowników. Tutaj już ograniczają Cię jedynie Twoja wyobraźnia i możliwości.

Jeśli jednak zdecydujesz się na taki ruch, to uważaj, aby nie przesadzić. Być może z czasem Twoi członkowie „uzależnią się” od tych nagród i będą postować jedynie z myślą o gratyfikacji.

5. Dziel się materiałami w zamian za interakcję

Jest to strategia szczególnie przydatna w przypadku grup kursowych czy mentoringowych.

Jeżeli dzielisz się na grupie wartościowymi treściami, możesz przyjąć strategię, w której nie publikujesz owych treści od razu.

Wypróbuj metodę, w której zamiast publikować „5 sposobów na pozyskiwanie nowych klientów”, pytasz w poście, kto chciałby takie sposoby otrzymać.

Osobom, które skomentują, możesz odpisać, że materiały zostały wysłane w wiadomości prywatnej. Pozostali członkowie, widząc taką kolej rzeczy, będą jeszcze bardziej zachęceni do interakcji. Jest to również świetna metoda na rozpoczynanie konwersacji z poszczególnymi osobami – a co za tym idzie – budowanie silniejszych relacji.

Rozwijanie grupy na Facebooku

Jeżeli znasz już odpowiedzi na pytania z poprzednich punktów oraz wiesz, jak tworzyć angażujące treści, to najwyższy czas przejść do tego, w jaki sposób możesz rozwijać swoją grupę.

Przede wszystkim grupę na Facebooku trzeba najpierw promować na zewnątrz – poza samym Facebookiem oraz na kanałach, z których już korzystasz. Więcej o promowaniu grupy powiemy sobie w późniejszych punktach.

Zanim jednak uderzysz z promocją grupy i zainwestujesz w nią swój czas i pieniądze, zadbaj o jej jakość oraz wysoki poziom znajdujących się w niej postów.

Witanie członków

Możesz tworzyć regularnie (np. raz w tygodniu) posty witające nowych użytkowników. Przywitaj ich pytaniem o to, kim są, skąd znaleźli się na grupie oraz czego od niej oczekują.

To najprostszy sposób na pierwszą aktywizację nowych członków i zachęcenie ich do dyskusji.

Facebook przygotował nawet specjalną opcję, dzięki której nie musisz oznaczać ręcznie nowych członków w poście, ponieważ zrobi to automatycznie za Ciebie.

Moderacja postów

Kiedy grupa się rozwija i zaczynają się w niej pojawiać posty członków, musisz zwrócić uwagę na to, aby jakość publikowanych treści nie spadała. W tym celu warto włączyć zatwierdzanie postów przez moderatorów, dzięki czemu przypadkowe posty nie będą w ogóle publikowane.

To najważniejszy element w trzymaniu wysokiej jakości grupy. Z drugiej strony, bez niego grupa będzie rozwijać się znacznie dynamiczniej. Jeżeli jednak zdecydujesz się na zatwierdzanie postów, istotne jest, aby odbywało się ono jak najszybciej.

Dlatego dobrze jest wtedy znaleźć kilka zaufanych osób (najlepiej spośród najaktywniejszych członków grupy) i zaproponować im rolę moderatora grupy. Kilku moderatorów znacznie szybciej będzie zatwierdzać nowe posty, niż tylko Ty.

Trzymanie się tematyki

Skoro mówimy już o moderacji postów, to musisz zwracać uwagę na to, aby grupa trzymała się narzuconej tematyki.

To naturalne, że rozwijające się grupy ewoluują. Z czasem ich tematyka może się delikatnie zmieniać i może to negatywnie wpłynąć na jakość postów.

Pamiętaj, że pierwsi członkowie mogli dołączyć do grupy w czasach, kiedy przewijały się na niej zupełnie inne rodzaje treści. Nowe kierunki niekoniecznie sprawią, że nadal będą postrzegali grupę jako wartościową społeczność.

Jeżeli zauważysz, że pewne typy postów cieszą się szczególnym zainteresowaniem, lub coraz częściej pojawiają się tematy poboczne, warto rozważyć stworzenie kilku grup-córek. Mogą być ona powiązane tematycznie i skupiać się na tematach, które coraz częściej wypływały na grupie-matce.

Obserwowanie konkurencji

Czasy bardzo szybko się zmieniają, jak również trendy na Facebooku oraz sposoby aktywizowania społeczności.

Musisz w związku z tym cały czas mieć na oku konkurencyjne grupy. Być może dzięki nim zauważysz, że pewien typ treści cieszy się ogromnym powodzeniem, chociaż na Twojej grupie jeszcze nigdy się nie pojawił?

Ciągłe analizowanie

Na koniec warto wspomnieć o tym, że rozwijanie grupy na Facebooku to proces długotrwały i ciągły.

Musisz na bieżąco analizować skuteczność różnych postów. Dzięki temu z czasem lepiej zrozumiesz, jaki typ treści najbardziej przemawia do Twoich odbiorców.

Przydatnym „analitycznym” narzędziem mogą być pytania przed zatwierdzeniem nowych członków. Wśród jednego z najbardziej przydatnych pytań może być „skąd trafiłeś/aś na naszą grupę”. W ten sposób uzyskasz cenną informację na temat tego, w jaki sposób dana osoba dowiedziała się o Twojej społeczności. Potraktuj to jak namiastkę Google Analytics dla grupy na Facebooku.

Promowanie grupy na Facebooku

Twoja grupa powinna rozwijać się w sposób naturalny, a więc nowi członkowie powinni do niej napływać głównie dzięki poleceniom.

Dzięki temu ich początkowe nastawienie będzie pozytywne i chętniej zabiorą głos.

Nadejdzie jednak moment, w którym warto zautomatyzować i nieco przyspieszyć proces rozrastania się grupy. W tym momencie warto zastanowić się nad różnymi metodami jej promocji.

Newsletter

Jeżeli posiadasz własny newsletter, możesz poinformować na nim o powstaniu Twojej grupy. Możesz wręcz regularnie o niej przypominać. W końcu osoby czytające Twój newsletter mogą ciągle rotować i jednorazowa wzmianka o grupie dotarłaby zaledwie do ułamka Twoich odbiorców.

Dodatkowo, jeśli grupa jest już aktywna, możesz w swoich newsletterach od czasu do czasu informować o tym, co dzieje się w grupie. Dla Twoich czytelników będzie to jeszcze większa zachęta do dołączenia.

Strona internetowa

Na swojej stronie internetowej warto umieścić informację o grupie powiązanej z Twoją marką.

Nic nie stoi nawet na przeszkodzie, aby utworzyć pop-up zachęcający do dołączenia.

Możesz nawet zaproponować odpowiedni „lead magnet” na zachętę, czyli materiał, który za darmo udostępniasz nowo przybyłym osobom. Generalnie działają w tym przypadku podobne zasady, jak przy zapisie na newsletter branżowy.

Strona firmowa na Facebooku

Na swojej stronie firmowej na Facebooku również warto regularnie wspominać o istnieniu powiązanej grupy oraz zachęcać członków do dołączania.

Skuteczną strategią jest tutaj pozostawianie pewnych niedopowiedzeń. Na przykład, jeśli na stronie firmowej informujesz o swoich nowych produktach, możesz na końcu wspomnieć o tym, że na grupie można znaleźć więcej informacji. Legendy głoszą, że nawet jakieś kody rabatowe zaplątały się gdzieś pomiędzy postami w grupie.

Reklamy na Facebooku

Chociaż grupy na Facebooku nadal nie dają możliwości bezpośredniego promowania w podobny sposób, jak strona firmowa, to możesz stworzyć klasycznego posta z linkiem do grupy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby takiego posta promować – albo wybrać go w kampanii z celem na aktywność.

Niestety, jeżeli Twoja grupa ma stały napływ nowych członków, to dość ciężko jest wówczas rozróżnić, kto przybył dzięki reklamom, a kto w sposób naturalny. W związku z tym ciężej analizować skuteczność promocji.

Możesz częściowo rozwiązać ten problem dzięki wspomnianym wcześniej pytaniom na wstępnie, w których zapytasz o to, skąd dana osoba dowiedziała się o grupie.

Wysoka jakość treści

Ostatnim i najważniejszym sposobem na ciągłe rozwijanie się grupy jest dbanie o to, aby pojawiające się na niej treści były najwyższej jakości, a każdy nowy post spotykał się z odpowiedziami.

Tylko w ten sposób sprawisz, że Twoi członkowie będą ciągle polecać grupę nowym osobom. Musi ona dawać im realną wartość, którą będą chcieli dzielić się ze swoimi znajomymi.

Grupy na Facebooku – podsumowanie

Każda grupa na Facebooku jest nieco inna i rządzi się swoimi prawami. Również ich przyszłość jest nadal nieznana. Jest to wprawdzie stare narzędzie Facebooka, ale stosunkowo niedawno zdobyło tak duże zainteresowanie. Można jedynie domyślać się, kiedy pojawi się możliwość wyboru grup jako umiejscowienia dla reklam na Facebooku.

Możesz sprawdzić, jak my rozwijamy naszą grupę Sekrety Marketingu Internetowego – wystarczy, że do niej dołączysz, klikając tutaj.

Jeżeli jednak zastosujesz powyższe porady, biorąc poprawkę na unikalny charakter Twojej grupy, to z pewnością pomożesz jej rozwinąć skrzydła, a co za tym idzie, zrealizować swoje cele biznesowe.

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, to zachęcam Cię do przeczytania również tych:

Powodzenia!


Jakub Wójcik

Współtwórca Emerald Media, specjalista od kampanii Facebook Ads oraz SEO. Interesuje się sztukami walki, IT oraz dobrą muzyką. Z wykształcenia programista.

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *