fbpx

Jak założyć fanpage na Facebooku? Poradnik krok po kroku

Opublikowane przez Jakub Wójcik w dniu

jak założyć fanpage na facebooku - fanpage fb krok po kroku

Facebook, podobnie jak inne media społecznościowe, to potężne narzędzie promocyjne. Jednak zdecydowana większość jego użytkowników wykorzystuje go poprzez swój profil prywatny, z poziomu którego nie można publikować reklam ani promować marki. Każdy, kto chce zamieszczać reklamy na Facebooku, musi wiedzieć, jak założyć fanpage. Konieczna jest także wiedza, jak skonfigurować fanpage, oraz jaka kategoria na Facebooku najlepiej pasuje do Twojej działalności!

Zobacz także: social media ninja – kto to jest i jak nim zostać?

I chociaż może się to wydawać banalne, to jednak pewne elementy tego procesu mogą sprawić problemy niektórym użytkownikom. Dowiedz się, jak założyć fanpage na Facebooku w kilku prostych krokach!

Fanpage na Facebooku – czym się różni od profilu prywatnego?

Tak właściwie, to co to jest fanpage na Facebooku i czym się różni od Twojego prywatnego profilu?

Fanpage na FB to inaczej strona firmowa dla fanów Twojej marki, natomiast profil prywatny ma służyć do celów… prywatnych 😉 Jeżeli budujesz markę osobistą, to nie martw się – zawsze można przekształcić prywatny profil w stronę na Facebooku. Dzięki temu nie stracisz kontaktu z osobami, które znają Cię osobiście, ponieważ nadal będą mogły obserwować Twój fanpage.

Jedną z głównych różnic pomiędzy stroną firmową a profilem prywatnym są zasięgi dla organicznych postów. Strony firmowe posiadają potężne narzędzie, jakim są płatne kampanie reklamowe, dlatego widoczność darmowych postów jest mocno ograniczona. Z kolei profile prywatne nie mają dostępu do narzędzi reklamowych, dlatego widoczność ich organicznych postów jest znacznie większa.

Tym oto sprytnym zabiegiem Facebook chce zmusić strony firmowe do płacenia za reklamy, aby ktokolwiek w ogóle widział ich posty. Dodatkowo, Facebook’owa tablica aktualności nie jest całkiem zapchana treściami biznesowymi. Przeważają tam posty i zdjęcia znajomych, dzięki czemu użytkownicy Facebooka chcą spędzać na nim więcej czasu (i finalnie wyświetlać więcej reklam). Całkiem niezły model biznesowy, prawda? 😉

Interesuje Cię obsługa mediów społecznościowych dla Twojej firmy? Daj nam znać, a przygotujemy Ci dedykowaną ofertę, która trafi w Twoje potrzeby!

Chcesz nauczyć się tworzenia profesjonalnych kampanii reklamowych na Facebooku? Zapisz się na największy w Polsce kurs reklamy na Facebooku od Emerald Media!

Jak założyć fanpage na Facebooku krok po kroku

Przejdźmy zatem do rzeczy i zastanówmy się, jakie kroki należy podjąć, aby założyć swój własny fanpage na FB.

Samo stworzenie strony firmowej jest w 100% bezpłatne. Nie będziesz ponosić żadnych dodatkowych opłat za samo prowadzenie fanpage’a na Facebooku. Wydatki zaczną się dopiero w momencie, kiedy zdecydujesz się na promowanie postów lub płatną reklamę. Nie musisz się tym jednak martwić – nie da się uruchomić ich “przypadkiem” i narazić się na niechciane koszty.

Aby założyć fanpage na Facebooku, musisz nacisnąć ikonkę plusa w prawym górnym rogu ekranu, a następnie wybrać opcję “Strona”.

jak założyć fanpage na facebooku
Klikamy w ikonę plusa i wybieramy opcję “Strona”.

Jeżeli nie posiadasz prywatnego profilu na Facebooku, to nadal możesz założyć własną stronę. Wystarczy wejść na www.facebook.com i kliknąć opcję “Utwórz stronę dla gwiazdy, zespołu lub firmy”. Dalsze kroki są już takie same, niezależnie od tego, czy masz prywatne konto na Facebooku, czy nie.

fanpage na facebooku bez profilu prywatnego

Naszym oczom ukaże się ekran tworzenia strony firmowej na Facebooku. Należy wpisać nazwę strony, wybrać odpowiednią kategorię, a także uzupełnić krótki opis działalności (maks. 255 znaków).

ekran tworzenia strony na facebooku

Nazwa strony na Facebooku

Wybierz odpowiednią nazwę strony, która będzie reprezentować Twoją firmę na Facebooku. Zastanów się dobrze, ponieważ później zmiana nazwy strony nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać.

Więcej na temat tego, jak zmienić nazwę strony na Facebooku, powiemy sobie w późniejszych punktach.

Facebook odrzuci każdą nazwę, która w jakiś sposób łamie jego zasady. Dlatego nie możesz nazwać swojej strony np. “Facebook Business Support”, ponieważ jest to przykładowa nazwa zabroniona. Jeżeli jednak obok Twojej nazwy pojawi się zielona ikonka (patrz: obrazek wyżej), to znaczy, że Twoja nazwa jest dopuszczona.

Kategoria strony na Facebooku

Kolejnym krokiem jest wybór odpowiedniej kategorii dla Twojej strony.

Możesz zdecydować się na więcej, niż jedną kategorię dla swojej strony na Facebooku. Klikając w miejsce na kategorię, Facebook podpowie Ci różne opcje, jakie możesz wybrać.

Sama kategoria nie ma jakiegoś większego znaczenia przy późniejszych działaniach, ale warto pamiętać o tym, że będzie wyświetlana obok nazwy Twojego fanpage’a w wynikach wyszukiwania. Warto więc, żeby wybrana kategoria odpowiadała temu, czym faktycznie zajmuje się Twoja firma.

Zdjęcie profilowe oraz zdjęcie w tle

Po kliknięciu przycisku “Utwórz stronę”, nasza strona jest utworzona. Na tym można byłoby zakończyć poradnik, gdyby nie fakt, że w ten sposób stworzony fanpage na FB jest kompletnie nieprzygotowany do działania.

Naszym oczom ukaże się kolejny etap tworzenia zakładania na Facebooku. Zaczynamy od dodania odpowiedniego zdjęcia profilowego oraz zdjęcia w tle.

Zanim dodasz zdjęcia, koniecznie sprawdź aktualne wymiary grafik na FB.

wybór zdjęcia profilowego na fanpage fb

Po wybraniu zdjęć możemy zobaczyć, jak wyglądają na naszej stronie dzięki podglądowi po prawej stronie.

Na koniec niezbędna jest odpowiednia konfiguracja informacji na stronie oraz danych kontaktowych, co omówimy sobie szczegółowo w następnym punkcie.

Konfiguracja fanpage’a na FB

Kiedy już dodamy zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle, Facebook poinformuje nas o kolejnych krokach konfiguracji.

kolejne kroki konfiguracji fanpage'a na facebooku

Jeśli przesłaliśmy już obrazy, możemy od razu przejść do utworzenia posta powitalnego. Jest to dobra praktyka, dzięki której osoby zaproszone do polubienia strony zobaczą na niej pierwsze treści zamiast pustej tablicy.

Kolejnym krokiem jest zaproszenie znajomych do polubienia strony. Tutaj jednak apeluję o ostrożność! Zapraszanie wszystkich znajomych do polubienia strony może nie mieć najmniejszego sensu, a w skrajnych przypadkach może pogorszyć widoczność Twoich postów!

Jeśli zaprosisz swoich znajomych do polubienia fanpage’a, ale nie będą to osoby zainteresowane jego tematyką, to Twoja strona szybko zdobędzie pierwszych “fanów”. Jednak same puste polubienia strony są bezwartościowe, jeżeli użytkownicy nie reagują na publikowane później posty. Tak więc zaproszenie Twoich znajomych, którzy nie interesują się tematyką Twojej strony, może jedynie obniżyć procentowe zaangażowanie pod postami.

Zaproś więc tylko tych znajomych, o których wiesz, że mogą być zainteresowani Twoimi treściami, i że będą z zaangażowaniem komentować Twoje posty.

Kolejnym krokiem jest dodanie przycisku promującego stronę. O co tutaj chodzi? Jaka promocja? Przecież mówiliśmy, że zakładanie fanpage’a nie wiąże się od razu z żadną promocją?

Spokojnie, chodzi o coś zupełnie innego, niż płatna promocja. Ustawienie tego przycisku da użytkownikom możliwość podjęcia określonej, wybranej przez Ciebie akcji.

Podczas konfigurowania tego przycisku Facebook podpowie Ci kilka możliwych opcji:

przycisk do promocji strony

Przykładowo, jeżeli wybierzemy opcję “Wyślij wiadomość”, to przycisk ten będzie kierował użytkowników bezpośrednio do konwersacji z Twoją stroną w messengerze.

Z kolei opcja “Skontaktuj się z nami” pozwala na umieszczenie linku do Twojej strony internetowej, na którą zostanie przekierowany użytkownik po kliknięciu.

Własna nazwa użytkownika

Facebook pozwala nam na ustawienie własnej nazwy użytkownika dla strony. Po jej wybraniu, Twoja strona będzie dostępna pod krótszym, prostszym do zapamiętania adresem url.

Możesz znaleźć tę opcję zaraz obok zdjęcia profilowego Twojego fanpage’a na FB:

własna nazwa użytkownika dla fanpage'a na fb

Po kliknięciu tej opcji Facebook poprosi Cię o podanie nowej nazwy użytkownika:

własna nazwa użytkownika - przykład

Może się jednak zdarzyć, że Twoja nazwa jest już zajęta – wówczas musisz po prostu wybrać inną.

Uwaga: Facebook może odrzucić Twoją prośbę o zmianę nazwy użytkownika, jeżeli Twój fanpage jest świeżo utworzony. Czasami trzeba poczekać na taką możliwość kilkanaście dni.

Konfiguracja informacji o stronie

Ostatni, ale jakże istotny element konfiguracji fanpage’a na Facebooku to ustawienie informacji o stronie. Znajdziesz tę sekcję po lewej stronie, zaraz pod statystykami:

informacje o stronie na facebooku

Po kliknięciu w przycisk “Edytuj informacje o stronie” otworzy się nam okno, w którym wypełniamy wszystkie potrzebne pola, zakładka po zakładce.

Najważniejsze, aby ustawić następujące dane:

  • adres strony internetowej,
  • adres e-mail,
  • numer telefonu,
  • godziny otwarcia (jeżeli dotyczy to Twojej firmy),
  • lokalizację (jeśli posiadasz fizyczną lokalizację).

Jak założyć i skonfigurować fanpage na Facebooku – podsumowanie

To już prawdopodobnie wszystko, co musisz wiedzieć na temat zakładania i konfiguracji fanpage’a na FB. Na tym jednak nie kończy się wiedza dotycząca marketingu w social mediach, oj nie!

Zachęcam Cię do dalszej lektury kilku tematów uzupełniających, które pomogą Ci dobrze wykorzystać swój świeży fanpage i pokazać go całemu światu:

Sprawdź też, jak przygotować swoją pierwszą reklamę na Facebooku, oglądając poniższe nagranie:

Spodobało się? Udostępnij ten artykuł na swoim profilu na Facebooku 🙂

5/5 - (1 vote)

Jakub Wójcik

Współtwórca Emerald Media, specjalista od kampanii Facebook Ads oraz SEO. Interesuje się sztukami walki, IT oraz dobrą muzyką. Z wykształcenia programista.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *