fbpx

Prowadzenie profilu firmowego na Facebooku: 6 sposobów na większe zasięgi organiczne

Opublikowane przez Marta Bińczak w dniu

Prowadzenie profilu na facebooku

Facebook to jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych z ponad dwoma miliardami aktywnych użytkowników na całym świecie. Jeśli tylko dowiesz się jak odpowiednio wykorzystać jego możliwości, może stać się potężnym narzędziem marketingowym, które zaprowadzi Twoją firmę na szczyt. Jednak prowadzenie profilu na Facebooku dla firmy różni się znacznie od konta prywatnego.

Tworząc fanpage swojej firmy, budujesz rozpoznawalność marki i umożliwiasz swoim potencjalnym klientom kontakt z Tobą. Myślę, że nikomu nie trzeba tłumaczyć, jak ważne są takie działania.

Docierać do potencjalnych klientów (poprzez budowanie zasięgów) można na dwa sposoby:

  • ORGANICZNIE – co oznacza docieranie do użytkowników naszą treścią zupełnie za darmo, w “naturalny” sposób – stąd nazwa “organicznie”
  • PŁATNIE – kiedy wybrani użytkownicy widzą przygotowane przez nas treści w wyniku prowadzenia płatnych kampanii reklamowych
gif wydawanie pieniędzy na reakcje
Płatne zasięgi to dosłownie… kupowanie od klientów ich reakcji, komentarzy i odwiedzin strony.

W dalszej części artykułu przybliżę pierwszą z tych metod. Chciałabym podzielić się z Tobą całym doświadczeniem, jakie zdobyłam prowadząc profile na Facebooku. Poświęciłam dużo czasu na szukanie i testowanie informacji z różnych źródeł. Dzięki temu możesz znaleźć je wszystkie w jednym miejscu.

Zasięg organiczny to liczba użytkowników pojawiających się na Twojej stronie, podczas gdy z Twojego portfela ubywa dokładnie 0zł.
Kuszące, prawda? I wcale nie takie niemożliwe jak mogłoby się wydawać. Wystarczy, że zastosujesz się do kilku wskazówek, które znajdziesz poniżej, aby prowadzenie profilu na Facebooku przynosiło oczekiwane rezultaty.

1. Twórz angażujące posty

Jak wspomniałam na samym początku, na Facebooku konta posiada już ponad dwa miliardy użytkowników, a ich ilość stale wzrasta. Co za tym idzie, pojawia się tam również coraz więcej treści i… konkurencji. Facebook musi wybierać, które treści warto pokazać swoim odbiorcom, aby byli aktywni. Wprowadzone zmiany w działaniu algorytmu spowodowały, że znacznie bardziej promowane są posty angażujące publiczność. 

Właśnie dlatego najcenniejsze są posty rozpoczynające dyskusje. Dodawanie przez użytkowników komentarzy i odpowiedzi czy udostępnianie i oznaczanie przez nich znajomych dosłownie karmi algorytm, przez co nasza treść jest uznawana za inspirującą i wartą pokazania coraz większej liczbie obserwujących.

Dodając swoje posty staraj się zadawać pytania i poruszać istotne tematy lub wydarzenia. Zachęcaj swoich użytkowników do odpowiedzi i wyrażania własnych opinii. Z pewnością zaowocuje to zwiększeniem zasięgu.

Innymi elementami, które interesują algorytm, są reakcje. Wszystko inne niż „like” wymaga od użytkownika odrobinę więcej zaangażowania, a co za tym idzie -> jest cenniejsze. To dla Facebooka następny sygnał, że nasz post nie jest tylko kolejną, zwykłą treścią, lecz rzeczywiście wciąga i interesuje.

śmieszny gif o emocjach
Algorytm Facebooka faworyzuje posty, które wywołują więcej emocji!

Wywoływanie emocji wśród odbiorców to kolejny sposób na zdobycie organicznego zasięgu.

Jednak nie próbuj oszukiwać… Posty typu “Napisz w komentarzu TAK jeśli też lubisz gofry” bądź “Daj <3 jeśli chcesz ratować kotka” już nie działają. Algorytm Facebooka prześledził już setki tysięcy takich postów. Wystarczająco, aby nauczyć się omijać przynętę i wykryć podstęp. 

2. Korzystaj z wideo

Wszyscy korzystający z reklam na Facebooku dłużej niż parę miesięcy zgadzają się co do jednego: najlepszą formą przekazu jest wideo. Koniec i kropka. Facebook w ostatnim czasie stara się konkurować z platformami dającymi możliwość odtwarzania filmów (przychodzi Ci na myśl jakiś znany serwis na Y?). 

Jeśli zależy Ci na zasięgu organicznym i chcesz zaciekawić algorytm Facebooka, droga z pewnością prowadzi przez posty wideo. 

wykres przedstawiający skuteczność różnych form przekazu
Powyżej widzimy, że format wideo działa zdecydowanie najmocniej.

Aby przyciągnąć użytkownika i zatrzymać go na dłużej, używaj filmików dobrej jakości z napisami, animacjami i wyróżniającymi efektami wizualnymi. Pamiętaj jednak o tym żeby filmik tworzyć z myślą o jego publikacji wyłącznie na Facebooku. Jak wspomniałam wcześniej, Facebook za wszelką cenę chce być lepszy od innych platform. Jeśli więc zauważy, że dzielisz się swoim filmikiem również w innym miejscu, na przykład na swoim kanale na YouTube, będzie bardzo zazdrosny i z pewnością obetnie część Twoich zasięgów.

3. Kręć wideo live

Live to lepsza wersja zwykłego wideo, a więc to kolejna rzecz, którą algorytm bardzo lubi. Twój kontakt na żywo z użytkownikiem to najwyższy poziom relacji, jaką możesz z nim stworzyć Nie potrzebujesz do tego drogiej kamery, lampy oświetleniowej czy mikrofonu studyjnego. Prowadzenie profilu na Facebooku poprzez tworzenie niepowtarzalnej treści na żywo, zdecydowanie stoi na pierwszym miejscu. 

Webinar to świetny pomysł, jeśli chcesz się podzielić ciekawą treścią, którą wcześniej dokładnie analizujesz i sprawdzasz na własnej skórze. Jednak nic tak nie buduje zaufania odbiorców jak Q&A (questions and answers) czy AMA (ask me anything). Udzielanie odpowiedzi na żywo pokazuje, że firma nie ma nic do ukrycia i jest pewna swojej wartości. 

Takie transmisje znacznie częściej zatrzymują użytkowników na dłużej. Jeśli coś jest NA ŻYWO to znaczy, że jest WAŻNE. Pomyśl o tym ile razy sam przełączając kanały w telewizji zatrzymałeś się na emisji programu “na żywo”. To samo dzieje się z algorytmem Facebooka, który ustawiając swoje priorytety w hierarchii postów, wysoko klasyfikuje właśnie relacje live.

Jak przygotować się do wideo live oraz jak sprawić, by w tym samym czasie oglądały nas tysiące użytkowników Facebooka to jednak temat nadający się na osobny artykuł. 

4. Korzystaj z nowości Facebooka

Algorytm Facebooka promuje posty korzystające z nowych opcji platformy. Od czasu do czasu dodaj post na specjalnym tle. Używaj relacji, na których nie tylko pokazujesz swoją markę, ale jednocześnie angażujesz użytkowników organizując ankiety czy zadając pytania. Korzystaj z opcji rysunków 3D czy boomerang – to działa, mimo swojej śmiesznej nazwy 😉 Jak zapowiada sam Facebook, już niedługo pojawi się możliwość dodawania do naszych relacji linków. To najbardziej obiecująca opcja w ostatnim czasie. 

Testuj i próbuj, a zasięgi wzrosną. Facebook chce, żeby użytkownicy wiedzieli, że stworzył coś nowego, jeśli więc pomożesz mu pokazać to większej ilości osób, na pewno zostaniesz nagrodzony.

5. Konkursy

Od bardzo dawna konkursy niezmiennie pozostają w czołówce postów angażujących użytkowników. Również w tym przypadku algorytm Facebooka jest czuły na oszukiwanie. Nie zadziała już przymusowe oznaczanie znajomych typu “Oznacz trzech znajomych aby wziąć udział w konkursie”, ani zmuszanie do udostępnień typu “Aby wygrać kubek, udostępnij post na swojej tablicy”. 

śmieszny gif konkursy na facebooku
Konkursy na Facebooku zawsze przyciągają mnóstwo osób!

Istnieje jednak sposób na sprytne ominięcie tych ograniczeń. Zamiast stawiania swoim użytkownikom warunków, spróbuj użyć sugestii. Zdanie “Podziel się konkursem ze swoimi znajomymi” na pewno zachęci obserwatorów do udostępniania, a algorytm Facebooka nie będzie podejrzliwy. 

Niemniej, zanim zaczniesz korzystać z konkursów aby zwiększać zaangażowanie użytkowników i budować rozpoznawalność, pamiętaj, że każdy konkurs musi posiadać własny regulamin oraz być zgodny z zasadami Facebooka

6. Jak często postować?

Jak często publikować wpisy na Facebooku? Odpowiedź wydaje się prosta: tak często, jak często masz świeże i ciekawe materiały. Próbuj i testuj różne częstotliwości w tygodniowych odstępach. 

Każda branża posiada inną grupę docelową. Poznawanie odbiorców i obserwowanie ich zachowania powinno stać się Twoją codziennością. Kluczem do sukcesu jest prowadzenie profilu na Facebooku w sposób dopasowany pod ich potrzeby.  

Zacznij od kilkunastu postów tygodniowo (1-2 dziennie) i eksperymentuj. Po upływie, powiedzmy, dwóch tygodni zmniejsz liczbę postów. Powtarzaj testowanie do momentu, w którym publikujesz jeden post tygodniowo (to jest absolutne minimum, dla każdej branży). Po zakończeniu takiego eksperymentu przekonasz się, jaka częstotliwość postowania dawała najlepsze rezultaty w przypadku Twojej marki.

Wykres przedstawiający jak często różne marki postują na Facebooku
Przeciętna ilość dziennych postów dla różnych marek. Źródło: buffer.com

W międzyczasie możesz zauważyć, że Twoi odbiorcy rzadziej reagują na Twoje treści. Używając Facebook Insights (sekcja “statystyki” na Twoim profilu firmowym) możesz sprawdzić, do ilu osób dotarły posty, oraz prześledzić zaangażowanie użytkowników dla każdego z nich.

Idąc o krok dalej, pewnie zauważyłeś na swoim profilu, że pod liczbą “lubiących” stronę, znajduje się liczba “obserwujących”. Każdy, kto polubi Twoją stronę, automatycznie staje się jej obserwującym. Jednak w każdej chwili może z tego zrezygnować, a zazwyczaj dzieje się to wtedy, kiedy publikujesz za dużo treści lub nie są one zbyt ciekawe. Krótko mówiąc, spamujesz. 

Dzięki Statystykom możesz sprawdzić zmieniającą się liczbę swoich obserwujących. Śledź dokładnie w jakim czasie liczba ta spada. Następnie ustal jaki rodzaj postów pojawiał się na Twojej tablicy w tym okresie. Przeanalizuj, co powoduje, że Twoi odbiorcy odchodzą i unikaj błędów w przyszłości. 

Metodą prób i błędów testuj co działa na użytkowników, a co ich zniechęca. Analizuj każde ich zachowanie na Twojej stronie. Dostarczaj ciekawych treści wysokiej jakości. Tylko w ten sposób Twoja publiczność będzie się stale powiększać. 

Prowadzenie profilu na Facebooku: podsumowanie

Stosowanie się do powyższych wskazówek pozwoli Ci szybko i skutecznie, a przede wszystkim zupełnie za darmo, zbudować rozpoznawalny fanpage dla Twojej firmy. Streszczając:

  • Udostępniaj treści wysokiej jakości.
  • Nie wchodź w drogę algorytmowi Facebooka.
  • Angażuj swoich obserwujących i analizuj na co reagują najlepiej.
  • Twórz wideo-posty, a najlepiej nagrywaj na żywo.
  • Korzystaj z nowości Facebooka.
  • Organizuj konkursy dla Twoich obserwujących.
  • Testuj częstotliwość i porę dnia wrzucania postów.
.

Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, daj znać w komentarzu. Jeśli natomiast szukasz agencji, która poprowadzi Twój profil firmowy w profesjonalny sposób, skontaktuj się z nami!

A w międzyczasie, powodzenia!


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *