fbpx

Social Media Ninja – 5 umiejętności, które musi posiadać

Opublikowane przez Jakub Wójcik w dniu

praca social media ninja, digital nomad

Social Media Ninja to jeden z zawodów zaliczanych do tzw. cyfrowych nomadów. Sama praca w branży Social Media stanowi dla wielu osób kuszącą perspektywę.

Możliwość pracy z domu, gdzie jedynym wymaganiem jest dostęp do komputera i internetu, to marzenie wielu młodych ludzi.

I choć praca zdalna nie zawsze jest tak różowa, jak mogłoby się wydawać, to z pewnością sama kariera w mediach społecznościowych ma mnóstwo plusów.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jaki zestaw umiejętności jest moim zdaniem niezbędny dla każdego Social Media Ninja, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

Social Media Ninja – kim jest?

Social Media Ninja to „po prostu” specjalista od mediów społecznościowych.

„Po prostu”, ponieważ specjalista od mediów społecznościowych to z kolei bardzo szerokie pojęcie. W końcu platform Social Media jest wiele, a zakres obowiązków, które mogą się z nimi wiązać – niemal nieograniczony.

Generalnie, Social Media Ninja zwykle dba o rozwój biznesowy danej marki poprzez obsługę profilu w mediach społecznościowych oraz odpowiedni marketing.

Do najczęstszych obowiązków specjalisty od Social Media należą:

  • przygotowywanie strategii rozwoju fanpage’a,
  • tworzenie i publikowanie odpowiednich treści,
  • prowadzenie kampanii Facebook/Instagram/LinkedIn Ads,
  • analizowanie i raportowanie wyników działań.

W praktyce zwykle wiąże się to z posiadaniem odpowiednich umiejętności, którym poświęcony jest ten artykuł.

Poniżej znajdziesz listę 5 najważniejszych umiejętności, jakie powinien posiadać Social Media Ninja na poziomie.

1. Strategiczne podejście

Pierwszą umiejętnością, jaką powinien posiadać Social Media Ninja, jest umiejętność planowania i strategicznego myślenia.

Jak już wspomniałem we wstępie, zwykle zakres obowiązków takiej osoby jest bardzo szeroki, dlatego tak ważne jest, aby odpowiednio skoordynować te działania.

Prawidłowy rozwój marki i budowanie jej wizerunku w mediach społecznościowych zwykle zabiera trochę czasu. Nie da się tego zrobić w ciągu kilku dni, dlatego tak istotne jest, aby mieć na cały proces odpowiedni plan.

Każda marka jest inna, dlatego ciężko byłoby teraz przedstawić dobry przepis na strategię rozwoju w mediach społecznościowych. Dobrze jest jednak zacząć od zadania sobie kilku fundamentalnych pytań:

  • Jaki wizerunek marki chcesz zbudować?
  • Kto (dokładnie!) jest Twoim idealnym klientem?
  • Jak chcesz, aby klienci postrzegali Twoją markę na tle konkurencji?

Odpowiedzi na te pytania pomogą zaplanować strategię rozwoju marki i mogą być dobrym startem.

2. Lekkie pióro

Kolejną bardzo ważną umiejętnością jest tzw. lekkie pióro, czyli swoboda w przelewaniu swoich myśli na papier (a właściwie na ekran, bo raczej nikt w branży Social Media nie pisze swoich treści na papierze).

Innymi słowy, przydatne są umiejętności copywriterskie. Bez nich ciężko byłoby tworzyć poste przyciągające komentarze czy artykuły, które użytkownicy udostępniają na swoich profilach.

Oczywiście, ktoś mógłby teraz powiedzieć, że sam Social Media Ninja nie musi być przecież copywriterem, jeżeli ma jakiegoś w zespole.

Nie mogę się z tym w pełni zgodzić. Najlepsza współpraca z copywriterem odbywa się właśnie wtedy, kiedy obie strony znają się chociaż trochę na rzeczy.

W taki sposób łatwiej jest dojść do porozumienia, a także wzajemnie weryfikować jakość tworzonego contentu.

Poza tym, w pracy dotyczącej mediów społecznościowych nie da się zlecić dosłownie każdego zdania – choćby w sytuacji, gdy trzeba szybko i pomysłowo odpowiadać na wiadomości i komentarze fanów pod postami.

Więcej na temat pisania dobrego copy możesz znaleźć w poniższych artykułach:

3. Teoria marketingu

Kolejną ważną umiejętnością w arsenale specjalisty od Social Media jest znajomość teorii marketingu.

Może się wydawać, że Social Media Ninja swoje obowiązki marketingowe zamyka w takich platformach, jak Facebook Ads czy Google Analytics. Jednak są to tylko narzędzia, dzięki którym można przeprowadzić skuteczniejszą promocję.

Jak myślisz, czy lepszy efekt pracy uzyska wyśmienity stolarz, który pierwszy raz w życiu trzyma nowe narzędzie, czy raczej nowicjusz, który opanował do perfekcji używanie młotka, piły i hebli?

W budowaniu marki w mediach społecznościowych platformy typu Facebook Ads to jedynie narzędzia, dzięki którym można zautomatyzować i wyskalować swoją pracę.

Wprawiony Social Media Ninja powinien więc wiedzieć przynajmniej:

  • co to jest społeczny dowód słuszności,
  • jak pisać językiem korzyści,
  • jak sprzedawać rozwiązanie, a nie produkt.

Oczywiście, im większa znajomość teorii marketingu, tym łatwiej budować silną i rozpoznawalną markę w sieci. W końcu wiedzy nigdy za dużo.

4. Znajomość odpowiednich narzędzi

Wrócę na chwilę do poprzedniego przykładu ze stolarzem.

Zastanawialiśmy się, czy lepszy jest świetny stolarz bez wiedzy o narzędziach, czy nowicjusz potrafiący świetnie posługiwać się młotkiem, piłą i heblą.

Moim zdaniem, obaj są do bani.

W branży Social Media równie ważna jest znajomość teorii marketingu, jak i umiejętność posługiwania się narzędziami. Zwłaszcza, że pewnych zagadnień teoretycznych nie da się wyłuskać bez dostępu do narzędzi.

Dlatego właśnie, Social Media Ninja powinien znać przynajmniej w podstawowym stopniu takie narzędzia, jak:

  • Canva – do pomocy z grafiką,
  • Google Analytics – do szczegółowej analizy ruchu na stronie,
  • Facebook Ads (konkretniej, Menedżer reklam Facebooka) – do profesjonalnej promocji na Facebooku.

Z kolei bardzo pomocna będzie znajomość bardziej zaawansowanych narzędzi:

  • Brand24 – aby słuchać, co w sieci piszczy (i czy piszczy na temat Twojej marki),
  • Sotrender – aby pogłębić swoją analitykę,
  • Ubersuggest – aby podglądać treści konkurencji od strony technicznej.

Oczywiście, każda marka jest inna, a więc inny zestaw narzędzi będzie potrzebny w każdym przypadku. Niektóre firmy bardziej skorzystają z LinkedIn Ads niż Facebook Ads, z kolei takie bez własnej strony internetowej (istnieją jeszcze takie?) mogą pominąć Google Analytics.

5. Analityczne myślenie

Na koniec warto wspomnieć o umiejętności analitycznego myślenia.

Wszystkie wymienione wcześniej umiejętności będą dobrze ze sobą współgrały, jeśli będzie towarzyszyć im analityczne spojrzenie na efekty i dalszy rozwój.

Działania podejmowane w mediach społecznościowych muszą być bacznie obserwowane i analizowane, aby móc wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość. Jest to jedyny sposób na odniesienie sukcesu, ponieważ branża Social Media ciągle się zmienia i pewne techniki, które działały jeszcze niedawno, mogą być wkrótce bezużyteczne.

Zdarza się również, że pewne dane są mylące.

Na przykład, nie zawsze większe zaangażowanie pod postem wiąże się z realizowaniem ustalonych celów biznesowych.

Nie zawsze więcej kliknięć oznacza więcej konwersji.

Nie każdy użytkownik, który trafił na Twoją stronę, zrobił to celowo.

Dlatego tak ważne jest, aby Social Media Ninja nie miał klapek na oczach i potrafił samodzielnie analizować sytuację, a następnie wyciągać przydatne wnioski.

Social Media Ninja – podsumowanie

Dobry specjalista od mediów społecznościowych przede wszystkim nigdy nie przestaje się uczyć.

Nawet, kiedy wie już pewne rzeczy, od czasu do czasu powinien je sobie odświeżyć. Być może w międzyczasie coś się zmieni?

A może zmieni się spojrzenie na pozornie te same techniki i narzędzia?

Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł, z pewnością zainteresują Cię też inne nasze teksty:

Tyle na dzisiaj. Powodzenia!


Jakub Wójcik

Współtwórca Emerald Media, specjalista od kampanii Facebook Ads oraz SEO. Interesuje się sztukami walki, IT oraz dobrą muzyką. Z wykształcenia programista.

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *