fbpx

Targetowanie reklam na Facebooku – 7 dobrych zasad

Opublikowane przez Jakub Wójcik w dniu

Targetowanie reklam na Facebooku to jedna z najbardziej technicznych części marketingu na tej platformie. Dla początkujących osób jest to często miejsce, w którym wpadają w najwięcej pułapek. Korzystanie z mało intuicyjnych rozwiązań oraz popełnianie typowych błędów szybko podnosi koszty reklamowania.

Reklamy na Facebook’u to potężne narzędzie, ale tylko w rękach dobrego marketera. Jak uniknąć marnowania budżetu i docierać jedynie do osób, które są zainteresowane naszymi reklamami? Poznaj 7 prostych zasad, dzięki którym skuteczność Twoich reklam może łatwo wzrosnąć.

infografika 7 zasad dobrego targetowania reklam na facebooku

1. Testuj pojedyncze zainteresowania

Łatwiej będzie Ci dojść do tego, co się sprawdza, jeśli w swoich grupach reklam będziesz stosować pojedyncze, konkretne zainteresowania. Lepiej rozdzielić 10 dobrych zainteresowań na 10 grup reklam i mierzyć wydajność każdej z nich, aby szybko wyłapać skuteczne targetowanie.

Kiedy wyłapiesz zainteresowania, które najlepiej działają, możesz oczywiście wrzucić je do jednego zestawu reklam ze zwiększonym budżetem. W ten sposób łatwiej unikniesz nachodzenia na siebie publiczności (audience overlaps).

2. Unikaj Automatycznych Umiejscowień

Staraj się raczej dobierać umiejscowienia konkretnie pod swój cel reklamowy. Przykładowo, jeśli tworzysz kampanię sprzedażową, możesz wykorzystać fakt, że użytkownicy konwertują średnio 3 razy lepiej, przeglądając z telefonu. Natomiast w przypadku usług B2B być może desktop okaże się trafniejszym wyborem.

Z kolei jeśli reklamujesz okulary chroniące przed niebieskim światłem od ekranów, dobrym rozwiązaniem będzie umieszczanie reklam głównie na desktopach. Zwłaszcza w godzinach, gdy większość użytkowników odczuwa już zmęczenie oczu.

3. Testuj różne rozmiary publiczności

Rozmiary publiczności nie powinny być ani zbyt wąskie, ani zbyt szerokie. W przypadku małych grup, Facebook będzie miał problemy z tanim dostarczaniem reklam. Z kolei dla zbyt dużych, wyniki mogą być nieco bardziej losowe przez większe zróżnicowanie grupy. W Polsce idealna grupa zwykle powinna mieć od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy osób. Oczywiście zależy to też od budżetu reklamowego – im jest większy, tym większa powinna być grupa docelowa.

Najczęściej jednak okazuje się, że różne reklamy działają różnie na małych lub dużych grupach odbiorców. Najprościej dotrzeć do swoich idealnych preferencji serią testów A/B.

4. Stosuj nieoczywiste zainteresowania

Nie każdy, kto kliknął artykuł Forbesa jest przedsiębiorcą, prawda? Co więcej, Facebook lubi przyporządkować do danego hasła osoby, które są z nim związane przypadkowo. Dlatego, pewne oczywiste i ogólne hasła mogą skutkować względnie słabymi efektami. Dobrze zatem jest stosować nieoczywiste zainteresowania, połączone ze sobą.

Przykładowo, jeśli chcesz docierać do przedsiębiorców, być może lepszym rozwiązaniem będzie uwzględnienie jednocześnie takich haseł, jak „Forbes”, „Puls Biznesu” i „Business Insider”. Szansa, że pewna osoba należy do wszystkich trzech grup przypadkowo, jest raczej bardzo mała. Z kolei szansa, że ktoś czyta wszystkie wymienione czasopisma i jednocześnie jest przedsiębiorcą jest już całkiem realna.

Pamiętaj, że Facebook oferuje również sporo zainteresowań, które mogą nie przyjść Ci do głowy w pierwszej chwili. Potrafią one zaoszczędzić sporo pracy. Targetowanie reklam na Facebooku po hasłach typu „znajomi kobiet, które niedługo mają urodziny” może sporo ułatwić.

targetowanie reklam na facebooku różne dziwne opcje
Różne ciekawe opcje targetowania na Facebooku.

Więcej na temat nietypowych opcji targetowania na Facebooku znajdziesz w tym artykule.

5. Korzystaj z grup podobnych odbiorców

Kiedy przez Twoją stronę internetową przewinie się wystarczająca ilość osób, Facebook zdobędzie solidną ilość danych do tworzenia grup podobnych odbiorców. To potężne narzędzie, dzięki któremu możesz znacznie poprawić skuteczność swoich reklam.

Korzystając z grup podobnych odbiorców (lookalikes), pamiętaj o trzech podstawowych zasadach, które pozwolą Ci nie marnować budżetu:

  • Nie mieszaj różnych krajów – jeśli Twoje reklamy trafiają do osób z wielu miejsc na świecie, unikaj tworzenia grup podobnych odbiorców na podstawie więcej, niż jednego kraju na raz.
  • Przetestuj różne wielkości i zakresy – czasami grupy o podobieństwie 1-2% potrafią działać lepiej, niż 0-1%. Wynika to z faktu, że jest to tylko przybliżone podobieństwo według algorytmu Facebooka i jego dokładność potrafi być różna. Przetestuj grupy przynajmniej od 1 do 5%, a także różne ich rozmiary (np. 0-2%), aby przekonać się, co najlepiej działa w Twoim przypadku.
  • Nie polegaj wyłącznie na grupach podobnych odbiorców – kiedy już zaczniesz z nich korzystać, prawdopodobnie zauważysz spadek kosztów reklam. Jest to moment, w którym wielu początkujących marketerów wyłącza pozostałe reklamy, targetujące „zimny ruch”, aby zaoszczędzić budżet. Jednak w ten sposób odetniesz swoim grupom dopływ „świeżej krwi” i z czasem Twoje reklamy będą bezskutecznie krążyć w obrębie tej samej grupy docelowej.

6. Targetuj osoby, które już znają Twoją markę.

Być może dobrym dodatkiem dla Twoich kampanii będzie wprowadzenie remarketingu. Na czym to polega?

Tworzysz zestawy reklam, które docierają do osób, które już znają Twoją markę – widziały Twoje posty lub odwiedziły stronę internetową. Takie osoby znacznie częściej dokonują konwersji i chętniej angażują się pod postami.

Warto rozważyć wprowadzenie remarketingu już na samym początku działań marketingowych. Niektóre firmy działają nawet w taki sposób, że całą swoją sprzedaż opierają na remarketingu, a pozostałe kampanie reklamowe mają jedynie oswoić odpowiednie osoby z marką i zapełnić górę lejka sprzedażowego.

Więcej na temat remarketingu możesz przeczytać w naszym artykule: Remarketing, czyli jak najłatwiej zdobyć nowych klientów.

7. Nigdy nie przestawaj testować

Kiedy już przeprowadzisz pierwsze testy i odnajdziesz idealne grupy odbiorców, z pewnością chcesz zawęzić swoje reklamy do odnalezionej grupy. Oczywiście, w pierwszej chwili najprawdopodobniej poskutkuje to spadkiem kosztów i wzrostem sprzedży. Jednak na dłuższą metę może okazać się zgubne.

Pamiętaj, że ludzie się zmieniają – tak samo zmieniają się zainteresowania, które mogą działać w przypadku Twoich reklam. Również Twoje produkty mogą się po prostu z czasem opatrzeć grupie docelowej i nadejdzie wówczas moment, w którym konieczne będzie wrócenie do fazy testów.

Rekomendujemy, aby prowadzić testy grup docelowych na bieżąco, i ciągle szukać nowych, skutecznych zainteresowań. Jest to znacznie bezpieczniejsze rozwiązanie na dłuższą metę, dzięki któremu Twoje działania reklamowe zawsze pozostaną świeże, a biznes będzie generować stabilne zyski.

Podsumowanie

Targetowanie reklam na Facebooku to tylko kawałek wiedzy, którą należy przyswoić w tematyce Facebook Ads. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat dobrych praktyk reklamowania, przeczytaj inne nasze artykuły:

Możesz także śledzić naszego bloga – od czasu do czasu będą pojawiać się tu informacje na ten temat. W końcu „dobre” targetowanie reklam na Facebooku ciągle się zmienia – parę lat temu to pojęcie oznaczało coś innego, niż aktualnie.

Jeżeli szukasz agencji, która pomoże Ci realizować cele marketingowe z nawiązką, skontaktuj się z nami. Oferujemy współpracę w zakresie tworzenia i optymalizacji kampanii reklamowych każdego rodzaju.


Jakub Wójcik

Współtwórca Emerald Media, specjalista od kampanii Facebook Ads oraz SEO. Interesuje się sztukami walki, IT oraz dobrą muzyką. Z wykształcenia programista.

2 Komentarze

Daria · 12 lutego, 2020 o 9:26 am

Ciekawy artykuł, dopiero zaczynam przygodę z reklamami, myślę, że przyda się lada chwila.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *