fbpx

Optymalizacja strony pod SEO – 5 najważniejszych elementów

Opublikowane przez Jakub Wójcik w dniu

optymalizacja seo strony internetowej

Na czym polega prawidłowa optymalizacja strony pod SEO? Jak zapewne wiesz, istnieje szereg czynników, które wpływają na to, jak boty Google postrzegają Twoją stronę internetową. Niektóre z nich mają korzystny wpływ, inne wręcz przeciwnie.

Do wielu z nich Google nie przyznaje się oficjalnie, aby uniknąć webmasterów optymalizujących swoje strony tylko pod kątem wybranych technicznych reguł.

Niektóre z nich pozostają jednak powszechnie znane i wiemy, że mają istotny wpływ na pozycje w wyszukiwarce.

W tym artykule chciałbym zaprezentować Ci 5 istotnych elementów, o które musisz zadbać, aby Twoja strona internetowa była dobrze widoczna w Google.

Optymalizacja strony pod SEO – wprowadzenie

Pozycjonowanie strony internetowej można podzielić na dwa główne obszary: działania onsite oraz offsite, czyli na stronie oraz poza nią.

Działania offsite mają przede wszystkim wpływ na to, jak Google ocenia autorytet Twojej domeny. Boty Google biorą pod uwagę, jakie strony internetowe linkują do Twojej domeny. Przyjmują przy tym założenie, że jeżeli linkujące strony są wartościowe i godne zaufania, to prawdopodobnie Twoja też jest warta uwagi.

Natomiast co w przypadku, jeżeli linkujące strony są spamerskie, szkodliwe lub nawet zostały usunięte z indeksu wyszukiwarki?

Jest to znak dla Google, że Twoja witryna może być podejrzana i warto obniżyć jej pozycje. Tak dla bezpieczeństwa użytkowników, którzy mogliby do Ciebie trafić.

Z kolei działania onsite mają za zadanie pomóc Google zrozumieć, o czym jest Twoja strona, oraz na jakie słowa kluczowe powinna pojawiać się w wyszukiwarce.

W tym artykule skupimy się właśnie na optymalizacji onsite.

Na koniec wprowadzenia wspomnę jeszcze, że zanim w ogóle zabierzesz się za optymalizację strony, zacznij od przeprowadzenia analizy słów kluczowych. Prawidłowe dobranie fraz na samym początku pomoże Ci osiągnąć zamierzone rezultaty na dłuższą metę.

Poniżej znajdziesz listę 5 podstawowych kroków, które należy wykonać na stronie, aby zwiększyć jej widoczność w Google.

1. Szybkość i bezpieczeństwo strony

Ten czynnik wymieniłem na pierwszym miejscu, ponieważ moim zdaniem najwięcej nowych stron ma z tym problem.

Skorzystaj z narzędzia Page Speed Insights i dowiedz się, jak Google ocenia szybkość ładowania Twojej strony na urządeniach mobilnych i desktopowych.

Najbardziej powinna Cię interesować szybkość ładowania konkretnych podstron, które chcesz pozycjonować. Nie przejmuj się, jeżeli Twoja strona główna osiąga słaby wynik, pod warunkiem, że poszczególne artykuły czy wpisy blogowe osiągają przynajmniej 50 punktów na 100.

Pamiętaj także, że strony są indeksowane osobno na wyszukiwania mobilne i desktopowe. I podobnie jest z braniem pod uwagę szybkości ładowania. Wolna strona na desktopie nie będzie wpływała na mobilne wyszukiwania, pod warunkiem, że na telefonach ładuje się szybciej.

Dlatego też, jeżeli zależy Ci głównie na ruchu jednego typu, możesz w zasadzie zignorować słabsze czasy ładowania na drugim typie ruchu.

Dodatkowo, zadbaj o to, aby połączenia z Twoją stroną były szyfrowane (https). Zainstaluj w tym celu odpowiedni certyfikat SSL. Możesz go wygenerować za darmo dzięki Let’s Encrypt.

certyfikat ssl - bezpieczna strona a optymalizacja pod seo

Jeżeli Twoja strona jest zabezpieczona odpowiednim certyfikatem, obok jej adresu powinna pojawić się charakterystyczna kłódka. Nie tylko poprawi to widoczność Twojej witryny w wyszukiwarkach, ale także zwiększy zaufanie odwiedzających – a o to przede wszystkim chodzi.

2. Wewnętrzne linkowanie

Jeżeli na Twojej stronie nie ma jeszcze co najmniej kilkunastu różnych tekstów branżowych, targetujących wybrane słowa kluczowe z Twojej niszy, to już wiesz, za co zabrać się w pierwszej kolejności.

Jeśli jednak SEO Copywriting nie jest Ci obcy, a Twoja strona jest obfita w ciekawe artykuły, to zadbaj o prawidłowe linkowanie wewnętrzne. Na czym ono polega?

Linkowanie wewnętrzne polega na stworzeniu pewnego rodzaju mapy, która pokazuje Google, o czym są poszczególne podstrony na Twojej witrynie, oraz które z nich są najważniejsze. Przykład możesz zaobserwować w poprzednim akapicie, gdzie umieściłem jeden z naszych artykułów pod frazą „SEO Copywriting”. W ten sposób wskazuję Googlebotom, jaka jest tematyka owego artykułu, a Ciebie zachęcam do przeczytania go w wolnej chwili.

Podstrony, które są linkowane częściej, będą w oczach Google bardziej istotne. Również słowa kluczowe, które zostaną użyte w linku, będą wskazówką co do tematyki podstrony.

Postaraj się przejrzeć swoje teksty na stronie i umieścić w pasujących miejscach odpowiednie linki.

Pamiętaj także, że link linkowi nierówny! Inną moc mają w oczach Google linki pochodzące ze stopki czy nagłówka, a inną z treści artykułu. Jak się zapewne domyślasz, te pierwsze nie mają tak dużego wpływu na SEO, jak te drugie.

Na koniec warto wspomnieć, że jeżeli w swoich tekstach linkujesz profile w mediach społecznościowych, to dołącz do linków atrybut nofollow. W dużym uproszczeniu, dzięki temu boty Google pozostaną na Twojej stronie dłużej i dokładniej ją zbadają.

I pamiętaj, że jeżeli jakiś link na Twojej stronie stanie się nieaktualny (strona zostanie usunięta lub przeniesiona), to koniecznie zadbaj o uaktualnienie jego zawartości. Zepsute linki na stronie bardzo niekorzystnie wpływają na jej pozycje. W oczach botów oznaczają one, że strona nie jest już aktualna.

3. Nagłówki

Kolejną istotną kwestią jest zadbanie o prawidłową strukturę nagłówków.

Złota zasada numer jeden: na każdej stronie musi być dokładnie jeden nagłówek H1.

Ten sam nagłówek powinien zawierać najważniejsze słowa kluczowe, na jakie chcesz wypozycjonować daną podstronę. Musi być również atrakcyjny dla odbiorców, a nie botów Google, więc powinien dobrze oddawać sens podstrony. Nie powinien być także zbyt długi.

Złota zasada numer dwa: każdy nagłówek poza H1 musi być poprzedzony nagłówkiem równego poziomu lub niższego o 1.

Innymi słowy, jeżeli chcesz użyć w swoim tekście nagłówka H3, to przed nim musi występować nagłówek H2 lub inny nagłówek H3.

Przykładowo, pod żadnym pozorem nie umieszczaj w środku artykułu nagłówka H6 zaraz po nagłówku H3, bo akurat „ładnie wygląda w tym miejscu takie podkreślenie tekstu”. Można to zrobić innymi metodami (pogrubienie, zmiana koloru czy inne dekoracje), a w oczach botów Google takie rozwiązanie nie jest mile widziane.

A zatem, struktura nagłówków na Twojej stronie powinna wyglądać mniej-więcej tak:

seo meta in one click - rozkład nagłówków

Przy okazji warto wspomnieć o wtyczce do Chrome, której możesz użyć do szybkiego sprawdzenia swoich nagłówków. Nazywa się ona SEO META i to właśnie z niej pochodzi powyższe zestawienie.

4. Obrazki

Czy jeżeli myślisz o widoczności w wyszukiwarkach, to pamiętasz również o wyszukiwaniu grafiki? Optymalizowanie strony pod SEO nie kończy się jedynie na poprawianiu pozycji w wynikach wyszukiwania zwykłych stron. Google oferuje cały szereg różnych rodzajów wyszukiwania – od map, przez obrazki, wiadomości, aż nawet po wideo i zakupy.

Dla wielu sklepów internetowych wyszukiwarka obrazów jest najlepszym źródłem ruchu. Aby również na Twoją stronę trafiało wielu użytkowników z tego kanału, zadbaj o odpowiednią optymalizacją obrazków na stronie.

Po pierwsze, pamiętaj o tym, aby obrazki nie były zbyt duże – najlepiej serwuj je w formatach nowej generacji, takich jak webp czy (w miarę możliwości) svg.

Po drugie, Twoje obrazki muszą być prawidłowo opisane – służą do tego atrybuty alt oraz sam tytuł obrazka.

Postaraj się, aby każdy obrazek na Twojej stronie miał unikatowy atrybut alt. Jest to inaczej tekst alternatywny, który pomaga botom Google oraz osobom niewidomym zrozumieć, co znajduje się w tym miejscu strony.

Na koniec pamiętaj, że dobrze rozmieszczone obrazki w artykułach pomagają w przełamaniu ściany tekstu i ponownym przykuciu uwagi odwiedzającego. Są one zatem przydatne nie tylko w optymalizacji strony pod seo, ale także w zapewnieniu użytkownikom jak najlepszych wrażeń.

5. Opisy i tytuły podstron

Ostatni punkt dotyczy poprawnego wyboru tytułów dla podstron oraz ich adresów url.

Na każdej podstronie Twojej witryny możemy wyróżnić tytuł, opis meta oraz adres url. Optymalizacja strony pod SEO może być w zasadzie wykonana w każdym z tych elementów.

url, tytuł oraz opis meta podstrony a pozycjonowanie

Na obrazku adres url zaznaczono kolorem zielonym, tytuł strony – niebieskim, a opis meta – czerwonym.

Adres url oraz tytuł strony mają bezpośredni wpływ na SEO. Postaraj się zatem, aby zawierały Twoją najważniejszą frazę kluczową. Domyślasz się, na jaką frazę pozycjonujemy artykuł z obrazka?

Z kolei opis meta nie ma bezpośrednio wpływu na pozycje w wyszukiwarkach. Z całą pewnością jednak ma wpływ na to, czy użytkownik wejdzie na Twoją stronę, czy poszuka innej. Zatem opis meta powinien być krótkim, sprzedażowym tekstem, najlepiej napisanym językiem korzyści lub wzbudzającym zainteresowanie czytającego.

Pamiętaj także, aby Twoje opisy, adresy url oraz tytuły nie były zbyt długie i wyświetlały się w całości. Tytuł urwany w połowie może nie wyglądać tak samo ciekawie.

Optymalizacja strony pod SEO: podsumowanie

Pamiętaj, że optymalizacja strony pod kątem SEO to proces o wiele bardziej złożony. Wymienione powyżej punkty to jedynie początek działań, które należy podjąć.

Jeżeli Twoja strona jest postawiona na WordPressie, to polecam Ci korzystać z wtyczki Yoast SEO. Będzie ona czuwała nad optymalizacją tekstów, które piszesz.

Jeśli chcesz jednak oddać swoją stronę w ręce specjalistów, to polecam Ci napisać do nas. Razem na pewno wypracujemy korzystne rozwiązania, które przyniosą Ci więcej klientów.

Jeżeli ten artykuł Cię zainteresował, to koniecznie sprawdź także:

Spodobało się? Udostępnij ten artykuł na Facebooku!

Kategorie: SEO

Jakub Wójcik

Współtwórca Emerald Media, specjalista od kampanii Facebook Ads oraz SEO. Interesuje się sztukami walki, IT oraz dobrą muzyką. Z wykształcenia programista.

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *