fbpx

Strategia social media – od czego zacząć?

Opublikowane przez Jakub Wójcik w dniu

strategia social media

Dlaczego strategia social media jest taka ważna? Według najnowszych badań, nawet 37% całej populacji korzysta z mediów społecznościowych. Dzięki łatwemu dostępowi do urządzeń mobilnych, które mieszczą się w każdej kieszeni, mamy możliwość nieustannej komunikacji w social mediach, bez względu na to w jakim miejscu się znajdujemy.

Współcześnie komunikacja marki z konsumentami powinna być różnorodna i odbywać się za pomocą wielu kanałów. Bardzo ważnym aspektem jest określenie typu tych kanałów i sposobu komunikacji marki z potencjalnymi klientami, aby zwiększyć efektywność realizowanych działań wizerunkowych firmy.

Właśnie z tego powodu, strategia obecności w mediach społecznościowych stanowi nieodłączny aspekt strategii marketingowej każdej firmy. Firma, która nie ma dobrze przemyślanego sposobu komunikacji w mediach społecznościowych często prowadzi swoje kanały w sposób nieprzemyślany i niedostosowany do swojej grupy docelowej. Warto wiedzieć w jaki sposób tego uniknąć.

W tym artykule dowiesz się, czym jest strategia social media? Dlaczego warto ją zrobić? Oraz, od czego zacząć tworzenie tego typu strategii. Zaczynajmy!

Co to jest strategia social media?

Strategia social media to po prostu plan działań w mediach społecznościowych dla firmy. To wcześniej zdefiniowana droga, którą powinniśmy podążać i z której nie powinniśmy schodzić. Dobra strategia social media, powinna być spójna z całym planem komunikacyjnym firmy. Powinna być również na tyle atrakcyjna dla użytkowników, aby wzbudzać ich zainteresowanie marką. Ważnym aspektem są tutaj angażujące treści, które są odpowiednio dostosowane do każdego z kanałów społecznościowych, z których korzysta firma.

Aby dobrze zaplanować strategię social media, wcześniej należy dokładnie zastanowić się nad grupą docelową, ich oczekiwaniami i potrzebami, które firma może zaspokoić. Warto w tym przypadku opierać się na twardych danych, jak i również nie zapominać o dostosowaniu się do dość szybko zmieniających się trendów.

Dobrym pomysłem będzie stworzenie swoistego planu działania, w którym dokładnie zidentyfikujesz cele, które chcesz osiągnąć, zaplanujesz spójne działania, jak i również ich optymalizację. Opracowanie tego typu planu, znacząco ułatwi pracę osobom odpowiedzialnym za marketing w firmie.

Jak stworzyć strategię social media?

Poniżej znajdziecie kilka wskazówek, które znacznie ułatwią Wam tworzenie własnej strategii social media.

Analiza SWOT

Podstawą budowania jakiejkolwiek strategii jest dokładna analiza tego, jakie są mocne i słabe strony naszej firmy. To zadanie znacznie ułatwi nam stworzenie analizy SWOT (akronim angielskich słów S – strengths, W – weaknesses, O- opportunities, T – threats). Podczas wykonywania tego typu analizy, wyznaczamy mocne i słabe strony wewnątrz organizacji, jak i również szanse i zagrożenia na zewnątrz firmy. Znacząco ułatwi nam to przyszłe działania, gdyż mocne strony możemy wykorzystać w tworzeniu komunikatów na media społecznościowe. Z kolei zagrożenia pokażą nam, w czym nasi potencjalni konkurenci są lepsi.

Analiza SWOT

Analiza rynku i konkurencji – podstawa strategii social media

Kolejnym, równie ważnym aspektem, jest analiza rynku na którym znajduje się nasza firma oraz firm, które oferują podobne produkty/usługi. W tym momencie, warto zastanowić się co stanowi siłę firm konkurencyjnych oraz gdzie są ich słabe punkty. Na tej podstawie, możemy zbudować strategię komunikacji, w której należy wyeksponować te aspekty, które różnią nas od innych firm z tej samej branży.

Persona i grupy docelowe

Podczas budowania strategii social media, koniecznie należy zastanowić się, kto jest naszym klientem docelowym. Warto tutaj skorzystać z danych dostępnych np. na Facebooku czy SoTrenderze, dzięki którym w przystępny sposób będziemy mogli przeanalizować wszystkie dane. Podczas określania grup docelowych, dobrym pomysłem będzie również rozmowa z pracownikami naszego działu obsługi klienta. Te osoby, mając bezpośredni kontakt z klientami, będą w stanie określić jakiego rodzaju klienci najchętniej kupują nasze produkty/usługi. Możemy również przeglądać wiadomości z klientami, dzięki którym dowiemy się. jakie są ich zainteresowania, problemy i wątpliwości. Warto również stworzyć przykładowe schematy zachowań naszej grupy docelowej, przykładowo – jak często i w jaki sposób korzystają z mediów społecznościowych? Ile czasu spędzają na poszczególnych kanałach? Jakim językiem się posługują?

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tworzenia person, zapraszamy do naszego artykułu na ten temat – klik.

Cel działań strategii social media

Warto zastanowić się, co chcemy osiągnąć dzięki działaniu w mediach społecznościowych. Czy chcemy zwiększyć świadomość naszej marki wśród konsumentów, podnieść sprzedaż czy może powiększyć bazę naszych fanów? Cele będą nam przyświecały każdego dnia, podczas budowy każdego fragmentu naszej komunikacji w mediach społecznościowych, dlatego warto dokładnie je przemyśleć. Szczególnie jeżeli realizujemy nie jeden, a np. dwa cele, na różnych kanałach. W takim przypadku, warto będzie rozbić nasze cele na konkretne kategorie, takie jak:

  • biznesowe
  • komunikacyjne
  • szczegółowe

Typy kanałów

W zależności od tego, jakie są nasze cele oraz jakie są nasze grupy docelowe, powinniśmy dobrać odpowiednie kanały komunikacyjne. Ważne, żeby nie przesadzić z ilością kanałów – nie musimy być na każdej platformie. Najpierw należy dokładnie przemyśleć cele i zastosowania każdego serwisu, a następnie dobrać odpowiedni pod kątem grupy docelowej.

Najpopularniejsze kanały komunikacji w Polsce

Typy komunikatów

W tym momencie, warto zastanowić się, co chcemy przekazać naszym grupom odbiorców? Jakiego rodzaju i jak często chcemy publikować treści? Dobrym pomysłem, będzie postawienie na oryginalne i wartościowe treści, które zaciekawią użytkowników. Należy pamiętać również o odpowiadaniu w komentarzach na pytania klienta. Okazjonalne materiały promocyjne oczywiście nie zaszkodzą, ale nie można z nimi przesadzić. Rodzaj publikowanych treści powinien zależeć od grupy docelowej. Przykładowo memy skierowane do młodszych odbiorców albo krótkie i treściwie informacje na tematy biznesowe dla starszych użytkowników. Najlepszym rozwiązaniem będzie mała ilość tekstu oraz zwracająca uwagę grafik z jak największą ilością informacji.

Budżet i harmonogram

Na początku planowania strategii, warto określić jaki jest nasz budżet na poszczególne kanały komunikacji. Dzięki temu, w łatwiejszy sposób będziemy mogli mierzyć efekty naszych działań. Harmonogram stanowi równie ważną część, gdyż dzięki niemu, lepiej będziemy mogli planować i weryfikować podjęte projekty. Należy również wycenić, ile zajmuje tworzenie poszczególnych elementów takich jak teksty, grafiki, czas pracy i liczbę osób zaangażowanych itp.

Konsekwentne działania 

Najtrudniejsza część. 🙂 Wdrożenie całej strategii w życie. Prowadzenie wszystkich kanałów, planowanie i wrzucanie treści, koordynowanie pracy zespołu i wiele innych.. 

Optymalizacja i poprawki

Last, but not least! Bez optymalizacji nie ma skutecznych działań! Nie zawsze w 100% uda nam się osiągnąć zamierzone efekty, dlatego też nie należy spoczywać na laurach. Nieustannie polepszaj jakość i formę komunikacji z klientami.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że nasze wskazówki znacznie ułatwią Wam stworzenie strategii social media dla swojej firmy. Jej posiadanie jest nieodzowną częścią prowadzenie biznesu w Internecie. Bez strategii, działania są najczęściej niespójne i chaotyczne. Dlatego też warto poświęcić trochę czasu, żeby stworzyć własną strategię dopasowaną do potrzeb firmy. To na pewno się opłaci!

Powodzenia! 😉

Koniecznie zobacz również:


Jakub Wójcik

Współtwórca Emerald Media, specjalista od kampanii Facebook Ads oraz SEO. Interesuje się sztukami walki, IT oraz dobrą muzyką. Z wykształcenia programista.

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *