Real Time Marketing – jak zwiększyć rozpoznawalność marki jednym postem

Opublikowane przez Sylwia Kąkol w dniu

Ostatnia aktualizacja 15 października, 2021 przez Jakub Wójcik

Czy fanpage Twojej firmy cieszy się popularnością, na jaką liczyłeś? Real Time Marketing to strategia, z której umiejętnie korzystają marki na całym świecie.  Cieszy się dużym zainteresowaniem, ponieważ w krótkim czasie jest w stanie przynieść efekty, nad którymi w normalnych warunkach dział marketingu potrafi głowić się godzinami. Istnieje wiele nieprawdziwych przekonań, które powstrzymują firmy przed prowadzeniem działań z zakresu RTM. Jeśli jesteś jedną z nich i myślisz, że nie da się tego zaplanować i trzeba być czujnym 24/7, po lekturze tego artykułu zmienisz zdanie.  Wystarczy wiedzieć, jak to robić.

Wprowadzenie teoretyczne

Real Time Marketing definicja

Zacznijmy od podstaw. Poprawne zrozumienie specyfiki Real Time Marketingu to klucz do stworzenia dobrej strategii dla Twojej marki. W konsekwencji pomoże ona osiągnąć korzyści, o których piszemy w dalszej części artykułu. Na zachętę zdradzimy, że mowa tu o szansie dla marki na wyróżnienie się wśród konkurencji na rynku i znaczące zwiększenie świadomości marki – który menadżer by tego nie chciał?

Real Time Marketing (w skrócie RTM) to w dosłownym tłumaczeniu marketing w czasie rzeczywistym lub marketing dziejący się w czasie rzeczywistym. Jeśli w ogóle nie orientujesz się w tym temacie, takie wyjaśnienie może być niewystarczające. Charakterystyczną cechą tej odmiany marketingu jest konieczność wystąpienia jakiegoś konkretnego wydarzenia (w dziedzinie sportu, polityki, mediów lub innej), do którego można nawiązać w odpowiedzi w możliwie jak najkrótszym czasie. Ale to nie wszystko. Ważne, aby odpowiedź była na tyle interesująca, aby jej odbiorcy chętnie udostępniali ją dalej – liczy się zasięg. W ten sposób treść zyskuje viralowy charakter i dociera do nowych osób, skutecznie zapoznając je z marką i kształtując pierwszy wizerunek w ich świadomości. Real Time Marketing dotyczy wyłącznie sektora B2C.

Spontaniczność RTM-u

Marketingowy refleks jest niezwykle istotny. Jak się może mylnie wydawać, posty RTM nie służą wyłącznie wywołaniu pozytywnych emocji (czyt. najczęściej śmiechu) wśród odbiorców i dotarciu z nimi na koniec Internetu. Chodzi o przykład uważności oraz świadomości marki w kontekście wiadomości, które są ważne dla niej i jej odbiorców (post RTM może zatem nieść również wartość dla odbiorcy). Ładna grafika to tylko dekoracja, która ma przykuwać oko i służyć osiągnięciu celu. Jest to ciekawsza alternatywa dla ogromu postów organicznych, zachęcających do dyskusji w komentarzach. W tym przypadku wystarczy jeden spontaniczny post.

Właśnie, czy słowo „spontaniczny” jest odpowiednie? Nawiązując do definicji, mówi się o reakcji na bieżące wydarzenie. Nie popadaj jednak w stres na myśl o monitorowaniu Internetu 24/7 i tworzeniu byle jakich grafik w ciągu 5 minut. Nie ma sensu działać w ten sposób. Wydarzenia, o których mowa, są często planowane, a nawet jeśli nie – często możliwe do przewidzenia (wtedy można przygotować dodatkową wersję „na wszelki wypadek”). Oznacza to, że masz odpowiednio dużo czasu, aby przygotować post RTM dokładnie i uważnie, a co najważniejsze – zgodnie z naszymi wskazówkami. No rush. 

Co nie jest RTM-em?

Skoro mowa już o specyfice wydarzeń godnych RTM, pamiętaj, że cykliczne wydarzenia, takie jak Dzień Dziecka czy Walentynki, się do nich nie zaliczają. Komentarze marek w tych dniach nie mają nic wspólnego z marketingiem w czasie rzeczywistym. Oczywiście, te wydarzenia również są „zaplanowane”, ale nie cechuje ich unikalność, o której można mówić np. w przypadku przegranego meczu Polski z Senegalem w fazie grupowej Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej (co sprytnie wykorzystała Nivea).  

Real time marketing przykłady działań - Nivea

Ostatnim elementem tej definicji jest określenie miejsca publikacji. Jak Ci się słusznie wydaje, w przypadku RTM social media są niezwykle pomocne. Liczba udostępnień oraz reakcji użytkowników rośnie tutaj z minuty na minutę. Nie jest więc zaskoczeniem, że to najchętniej wybierane miejsce przez światowe marki. Część z nich stawia na Facebook, część na Twitter, a jeszcze inni na Instagram lub fora internetowe – istnieje duża dowolność. Czy miejsce publikacji ma duże znaczenie? W końcu jeśli post będzie wystarczająco interesujący, to sam (czyt. z pomocą użytkowników) rozprzestrzeni się na kolejne platformy. Taka jest właśnie natura marketingu w mediach społecznościowych, której Real Time Marketing jest częścią.

Korzyści Real Time Marketingu

Dlaczego warto zainwestować czas (bo przecież nie pieniądze) w Real Time Marketing? Definicja jest pod tym względem niewystarczająca. Przedstawiamy korzyści z praktyki RTM-u, które w praktyce często się przenikają:

Duża efektywność niskim kosztem

Pod efektywnością kryje się tak naprawdę kilka korzyści. To sformułowanie zbiorcze dla rozpowszechnienia informacji o marce, dotarcia do nowych osób, zwiększenia zaangażowania oraz liczby obserwujących w błyskawicznym czasie. Dla takich efektów poświęcenie minimalnej ilości czasu (to tylko jeden post, podczas gdy standardowa firma produkuje takich na pęczki) jest bardzo opłacalne. To prawda, że zazwyczaj wymaga on większego zaangażowania niż standardowy, organiczny post, ale efekty są nieporównywalne. Nawet jeśli post RTM nie osiąga większych zasięgów, a jest przemyślany i autentyczny, nie ma mowy o zerowych korzyściach.

Wzmocniona autentyczność marki

Twoja firma w swojej wizji i/lub misji składa oświadczenie o wartościach, które są dla niej ważne. Następnie realizuje je na porządku dziennym w każdym następnym działaniu – niezależnie od tego, czy to kolejny post na Facebooku, czy jednorazowe wsparcie organizacji dobroczynnej. W ten sposób tworzy jej autentyczność, którą ma możliwość wzmocnić poprzez działania Real Time Marketingu. Odniesienie się do bieżącego zdarzenia to pośrednia wiadomość dla jej odbiorców, że jest uważna i nieobojętna na to, co dzieje się w jej otoczeniu. Do jej wizerunku mogą zostać przypisane również takie cechy jak świeżość, otwartość, kreatywność i komunikatywność. 

Odpowiedź na oczekiwania klientów

Twoi dotychczasowi klienci znają już Twoją markę i wiążą z nią pewne oczekiwania. W zależności od tego, jak wygląda Twoja dotychczasowa komunikacja, decydujesz, na co możesz sobie jeszcze pozwolić. Zastanów się, czy każda okazja do stworzenia postu RTM jest odpowiednia dla Twojej firmy. Nie ma sensu robić posta „na siłę”, jeśli nie będzie on przemyślany i autentyczny. Z drugiej strony jedyna strata, jaką poniesiesz, to czas, który mógłbyś poświęcić na inne obowiązki. Decyzja należy do Ciebie. 

Dopasowanie do kultury natychmiastowości

Spotkałeś się już z tym określeniem? Z pewnością obiło Ci się o uszy. Żyjemy w kulturze natychmiastowości. Oznacza to, że ludzie spędzają aktualnie każdą wolną chwilę w Internecie, często łącząc się na kilku urządzeniach jednocześnie. Mówi się, że jeśli nie ma Cię w Internecie, to nie istniejesz. To oczywiście prawda, ale warto pamiętać, że chodzi również o widoczność w danym miejscu i czasie. Możesz mieć swoją stronę internetową, ale bez aktywności w social media będziesz odbierany inaczej niż marka, która reaguje na bieżące wydarzenia i stale informuje odbiorców o swojej działalności. 

Wyższe zaangażowania odbiorców

Posty RTM są w teorii bardziej angażujące niż standardowy post organiczny. Wynika to m.in. ze „świeżości” materiału oraz atrakcyjności treści. Mechanizm działa tutaj jak w przypadku informacji o ograniczonej liczbie nagród w konkursie czy czasie promocji. Takie działania są celowe i zachęcają do podjęcia szybszych (czasem nawet natychmiastowych) działań, najczęściej zakupu. Mówiąc w skrócie – napędzają grywalizację. Z kolei posty RTM cieszą się większą liczbą lajków, komentarzy i udostępnień, co stanowi właśnie zaangażowanie odbiorców. 

Poprawa konwersji i ROI

Nie bez powodu to ostatni punkt na liście zalet z praktyki Real Time Marketingu. Stanowi rezultat wszystkich wcześniejszych podpunktów, tworzących ciąg przyczynowo-skutkowy. Przyciągając uwagę, gromadzisz zimny ruch (osoby, które jeszcze nie znają Twojej marki), który poprzez stopniowe rozgrzewanie wykorzystujące cały potencjał marketingu możesz finalnie zamienić w klientów. Tak w dużym uproszczeniu wygląda schemat lejka marketingowego, w który wpisują się również działania w ramach RTM. 

Zagrożenia wynikające z praktyki Real Time Marketingu 

Każde działanie obarczone jest ryzykiem. Szczególnie wtedy, gdy ma ono miejsce w Internecie, gdzie opinie użytkowników i złe wieści rozchodzą się w błyskawicznym tempie. Publikując post RTM, nie mamy wpływu na to, jak zareagują jego odbiorcy. Zawsze może znaleźć się ta jedna osoba, która swój żal spowodowany niedopasowaniem treści do jej poczucia humoru przeleje na soczysty komentarz. Następne wydarzenia dzieją się już szybko, a to prosta droga do kryzysu wizerunkowego. To w konsekwencji może przynieść straty materialne. Jak do tego nie dopuścić? Zrób RTM dobrze!

Real Time Marketing co to oznacza w praktyce?

Real Time Marketing to mieszanka korzyści z domieszką zagrożeń. Jeśli będziesz stosować się do przedstawionych przez nas rad, możesz wnieść komunikację Twojej firmy na zupełnie nowy poziom.  

  1. Monitoruj Internet.

Obecnie mamy dostęp do wielu darmowych narzędzi, które w czasie rzeczywistym informują nas o tym, co ważnego dzieje się w świecie i o czym mówi się głośno (dla przykładu Google Trends i Twitter). Obserwuj również daty nadchodzących wydarzeń, które mogą mieć potencjał. Bądź czujny, aby nie przegapić okazji, a przy tym oszczędź czas, którego może ci zabraknąć w działaniu na ostatnią chwilę. Pośpiech na ogół nie służy, szczególnie w marketingu.    

  1. Zaplanuj post.

Gdy masz już punkt odniesienia, pora na przygotowanie odpowiedniej kreacji, która będzie stanowić Twój Real Time Marketing (przykłady wielkich marek w dalszej części artykułu). Pamiętaj, że musi być atrakcyjna (na tyle, że będzie aż się prosić o lajka) lub nieść wartość dla Twoich odbiorców (w końcu kreujesz swój wizerunek). Jeśli wydarzenie, do którego się odnosisz, ma dwa alternatywne zakończenia, weź je pod uwagę i przygotuj adekwatnie dwie wersje kreacji. Jedyne, co tracisz, to odrobina czasu.  

  1. Działaj przemyślanie.

To, co śmieszy Ciebie lub Twojego kolegę z pracy, niekoniecznie będzie śmieszyć odbiorców posta. To ten jeden element, o którym pisaliśmy w akapicie poświęconym zagrożeniom. Treść posta dostosuj do dotychczasowej strategii komunikacji marki, jej tożsamości i oczekiwań odbiorców – w końcu to od nich zależy, czy usłyszą o Tobie następne osoby. Ponadto staraj się wybierać te wydarzenia, które są chociaż trochę związane z Twoją działalnością. Jeśli nie są – nic na siłę. Stworzenie dobrego postu RTM wymaga czasu, a dzięki przestrzeganiu punktu pierwszego będziesz mieć go w zapasie. 

  1. Reaguj szybko.

Zasada „czas to pieniądz” działa również w tym przypadku. Jeśli jakieś atrakcyjne wydarzenie pojawia się niespodziewanie, co również może się zdarzyć, to kwestia czasu, kiedy Internet zaleje fala komentarzy na jego temat. Bądź przygotowany na taką ewentualność i działaj możliwie szybko. Pomoże Ci w tym następny punkt. 

  1. Nie wysilaj się.

Wspominaliśmy wcześniej o kulturze natychmiastowości. Jeśli chcesz zaspokoić oczekiwania ludzi, którzy żyją tu i teraz (czyt. w Internecie), refleks jest Twoim największym sprzymierzeńcem. Oznacza to, że Twój czas jest mocno ograniczony, a każda następna minuta to szansa dla konkurencji. Dlatego nie trać go na rzecz wymyślnych grafik i zawiłych sformułowań dla postu RTM (social media jak każdy kanał komunikacji są unikatowe i bywają bezwzględne dla niedopasowanych do ich użytkowników treści). Im prostszy przekaz, tym lepiej. Czasami pierwsza myśl może okazać się strzałem w dziesiątkę. Ważne, żeby Twoi odbiorcy od razu po zobaczeniu wiedzieli, co miałeś na myśli. 

  1. Taguj.

Warto skorzystać z niezwykłego znacznika, jakim jest hashtag. Po pierwsze pomoże on zwiększyć zasięgi posta, a po drugie wyjaśni, do jakiego wydarzenia nawiązuje. Bez tego przekaz może być niekompletny, a nawet może doprowadzić odbiorców do dezorientacji.

Real Time Marketing przykłady

Teoria teorią, ale jak RTM wygląda w praktyce? Jak wiadomo, tłumaczenie żartu czyni go mniej śmiesznym, dlatego nie zamierzamy się rozwodzić nad interpretacją poniższych przykładów. Prezentujemy kilka klasyków, które stanowią Real Time Marketing:

IKEA

Ceremonia wręczenia Oscarów to prawdopodobnie najważniejsze wydarzenie w świecie filmowym. Gdy w 2020 roku Leonardo DiCaprio znów nie wygrał statuetki, jego fani byli zrozpaczeni. Bardzo im zależało, aby ten po latach swojej kariery w końcu ją zdobył. Nie chodziło już o konkretną rolę, mógł się liczyć nawet całokształt.

Co zrobiła IKEA? Real Time Marketing w jej wykonaniu to zaprezentowanie produktu z oferty marki w świetle jak ze sceny w towarzystwie chwytliwego tekstu.

Ikea real time marketing

Był rok 2016, kiedy cały świat śledził losy bohaterów serialu „Gra o tron”. Jednym z nich był Hodor, który zginął prawdziwie bohaterską śmiercią. Chcąc uratować swoich przyjaciół, przytrzymał drzwi, aby wróg nie mógł przedostać się na zewnątrz, gdzie się znajdowali. Mimo to ze szpar dosięgły go ręce wroga. Hodor zginął, dosłownie trzymając drzwi. Na jego cześć IKEA nazwała jeden z produktów jego imieniem i podzieliła się tym faktem w Internecie.   

Ikea real time marketing - przykład działania

W 2018 roku oczy całego świata zwrócone były ku Wielkiej Brytanii, gdzie miało miejsce wyjątkowe wydarzenie – ślub księcia Harry’ego i Meghan Markle. Na otarcie łez dla wszystkich żywiących nadzieję do ostatniej chwili, że książę jednak zmieni zdanie, IKEA przygotowała nagrodę pocieszenia. 

Ikea real time marketing przykłady

OREO

Real Time Marketing w wykonaniu tej marki to przede wszystkim kultowa kreacja na Super Bowl. W 2013 podczas tego wydarzenia na hali zgasło światło i w efekcie cały stadion okryła ciemność. W Internecie rozpoczęła się dyskusja: jak do tego doszło? Kto za tym stoi? Czy to żart Beyoncé? Marka Oreo nie znalazła wprawdzie na te pytania odpowiedzi, ale na osłodę po kilku minutach od wydarzenia opublikowała poniższy post. Ponieważ są sprawy ważne i ważniejsze. 

Oreo markeing

McDonald’s

W 2018 roku obraz ulicznego artysty Banksy’ego został sprzedany na aukcji za 1,2 mln dolarów. Po ostatnim uderzeniu młotka obraz zsunął się z ramy tak, że jego dolna część została pocięta równoległe (jak frytki) przez ukrytą w dolnej części niszczarkę. Filmik z tego wydarzenia można znaleźć na YouTube. A jaka marka kojarzy się najbardziej z frytkami i często umieszcza je w swoich reklamach? McDonald’s wykorzystał okazję i zastosował Real Time Marketing. Banksy przy okazji zyskał jeszcze większy rozgłos.

McDonald's RTM

Podsumowanie Real Time Marketing

Social media to bogactwo treści, które nie giną. Przykładów postów RTM jest i będzie znacznie więcej. Koniec końców mniejsze i większe okazje pojawiają się codziennie. Aby je obserwować, nie trzeba się szczególnie starać. Wystarczy być użytkownikiem Internetu. Viralowe posty same do Ciebie dotrą. 

Jeśli jednak jesteś po drugiej stronie przekazu, pamiętaj, że na drodze do zwiększenia rozpoznawalności marki sam Real Time Marketing może nie wystarczyć. Równie ważne są działania organiczne w social media. Twórz społeczność wokół marki poprzez angażujące posty, które będą na bieżąco informować o Twojej działalności.


Nie wiesz jak? A może Twoje dotychczasowa aktywność nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Skontaktuj się z nami! Pomożemy Ci w zakresie Social Media Marketingu w Twojej firmie. Wspólnie omówimy, co chcesz osiągnąć, a my przedstawimy Ci najlepsze  rozwiązanie. Zaoszczędzisz mnóstwo czasu i pieniędzy, zostawiając to profesjonalistom i na spokojnie zajmiesz się prowadzeniem swojego biznesu! Będziemy Cię informować o postępach!

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, to przeczytaj także:

5/5 - (1 vote)

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *