Twitter marketing – dla kogo promocja na Twitterze?
Twitter marketing to pojęcie względnie nowe w całej teorii marketingu. W Polsce ta strategia nie jest wykorzystywana tak często jak w innych krajach na świecie. Dlaczego? Może to wynikać z nieprawdziwych, już utartych przekonań na temat Twittera, obaw przed rozpoczęciem działań marketingowych w niepewnym miejscu lub po prostu nieznajomości samego medium. Tylko niektóre marki wykorzystują potencjał, jaki drzemie w Twitter Marketingu. W tym artykule zostanie poruszony wyłącznie temat organicznych działań marketingowych na Twitterze.
Spis treści
Twitter Marketing – co to jest?
Zacznijmy od zrozumienia, co to jest i jak działa Twitter. Jak każde medium społecznościowe jest pod jakimś względem charakterystyczne. Wyróżnia się na tle pozostałych platform tak dobrze znanych nam z codziennej autopsji. Ale do rzeczy – co czyni Twittera wyjątkowym?
Symbolika Twittera
Naturę Twittera symbolizuje jego nazwa oraz logo. Samo słowo “Twitter” z języka angielskiego oznacza rzeczownik “ćwierkanie, świergot” w odniesieniu do ptaków oraz “trajkot, paplanina” w kontekście sposobu mówienia człowieka. Z kolei słowo “tweet” oznacza pojedynczy świergot lub ćwierk, a w kontekście samego medium – pojedynczy wpis użytkownika (na temat charakterystycznych zwrotów na Twitterze można stworzyć cały słowniczek). Nie będzie więc zaskoczeniem, że logo tego medium stanowi ćwierkający ptak o charakterystycznym niebieskim odcieniu #1DA1F2. Co to ma jednak wspólnego z ograniczeniem znaków?
Charakterystyka Twittera
Twitter oferuje usługę mikroblogowania. Jest uznawany za najszybsze źródło informacji ze świata. To tutaj ludzie dzielą się newsami na temat wydarzeń, których są naocznymi świadkami, a o których informacji nie przekazały jeszcze media. Dodatkowo opatrzenie odpowiednim hashtagiem (podobnie jak dla Instagrama jest również charakterystyczny dla Twittera) zwiększa zasięg, dzięki czemu tweet jest w stanie dotrzeć do tysięcy następnych osób w bardzo krótkim czasie. To często kwestia minut, a nawet sekund.
Tematyka postów jest nieograniczona.
Pisze się tutaj o wszystkim: od rozrywki, przez sport i politykę, na codziennych zainteresowaniach kończąc. Tytuł najszybszego źródła informacji (które przy okazji jest bardzo pomocne w Real Time Marketingu) był zamysłem samych twórców platformy. Podjęli oni działania, które miały na celu skrócić czas pisania tweeta do minimum. W związku z tym liczba możliwych do wykorzystania znaków została ograniczona. Jeśli użytkownik chce zmieścić się z informacją w jednym tweecie, musi zapisać swoją myśl w 280 znakach. Nie ma zatem miejsca na wymyślne upiększenia czy zbędne komentarze, tylko meritum informacji. Oczywiście użytkownicy znaleźli rozwiązanie, aby przechytrzyć system. Polega ono na zakończeniu tweeta znakiem plusa tylko po to, żeby dokończyć myśl w komentarzu lub komentarzach. Ta forma jest jednak wykorzystywana najczęściej przez “standardowych” użytkowników. A skoro już o nich mowa…
Nie tylko politycy i dziennikarze korzystają z Twittera
W tym miejscu obalamy pierwszy i najważniejszy mit. Na Twitterze obok polityków, dziennikarzy i innych znanych twarzy, których tweety są cytowane codziennie w różnych miejscach w Internecie, są też zwykli użytkownicy. Zwykli, czyli tacy, o których nie mówi się głośno, a którzy również dzielą się informacjami ze swojego życia (niezależnie, czy kogoś to zainteresuje czy nie). Jako aktywna użytkowniczka tego medium jestem w stanie wysnuć przypuszczenie, że te osoby korzystają z tego medium nawet częściej niż politycy i dziennikarze, o których utarło się to nieprawdziwe przekonanie. Potwierdzają to statystyki. Z raportu opracowanego przez We are social Inc. wynika, że z Twittera korzysta aktualnie 37,5% użytkowników Internetu w przedziale wiekowym 16-64, co wskazuje również na obecność młodszych przedstawicieli naszego społeczeństwa. Ostatecznym dowodem są tweety samych użytkowników, które często cytowane są np. w telewizji przy okazji transmisji jakichś ważnych wydarzeń, podczas których pokazuje się na bieżąco najnowsze komentarze zaczerpnięte prosto z feedu Twittera.
Potencjał marketingowy serwisu Twitter
Istota Twittera tkwi w zachowaniu samych użytkowników. Wielu z nich nie podpisuje się na swoim profilu imieniem i nazwiskiem. Ciężko powiązać te osoby z ich kontami w innych mediach społecznościowych, za pomocą których można je zidentyfikować, tak jak ma to miejsce np. na Facebooku czy LinkedIn’ie. Wynika to z faktu, że Ci użytkownicy nie chcą być odnajdywani. Wolą zachować maksimum anonimowości i tworzyć swój wizerunek na podstawie treści, które tworzą. Nie oznacza to jednak, że chcą pozostać w ukryciu. To właśnie te osoby często wyróżniają się na tle innych poprzez interesujące wypowiedzi. Mówimy oczywiście tylko o wycinku społeczności Twittera.
Same tweety są na ogół publiczne (chyba że ustawienia prywatności konta autora ograniczają ich widoczność). Oznacza to, że wszyscy pozostali użytkownicy mogą je odnajdywać oraz wchodzić z nimi w interakcje. Tak naprawdę na Twitterze rozmawiać może każdy z każdym, niezależnie czy konta są oznaczone jako zweryfikowane czy też nie. Oprócz codziennych konwersacji między użytkownikami na tematy bardziej lub mniej (po)ważne znajdzie się również miejsce na budowanie relacji między marką a jej (potencjalnymi) klientami. Poczucie anonimowości sprawia, że użytkownicy bardzo chętnie wyrażają swoje opinie we wszystkich kategoriach tematycznych. Czemu nie mieliby zacząć rozmawiać o Twojej firmie?
Najlepszym podsumowaniem charakterystyki Twittera jako roli medium społecznościowego jest wypowiedź Dagmary Pakulskiej, która mówi, że „Twitter jest […] idealnym przykładem platformy stawiającej na dialog i dowodem na to, że media społecznościowe nie powinny być traktowane jak słupy ogłoszeniowe, lecz jako miejsce budowania pozytywnego wizerunku opartego na relacjach”. Mimo to znajduje się tu również miejsce na promocję.
Promocja na Twitterze
Nowe medium społecznościowe zaczęło stawać się coraz bardziej popularne. Użytkowników przybywało z dnia na dzień, a liczba tweetów rosła proporcjonalnie. W pewnym momencie Twitterem zaczęli interesować się również marketerzy, którzy dostrzegli w nim niemały potencjał.
Co ich przekonało? Niewątpliwie duże znaczenie miały:
- dostrzegalny, personalny charakter przekazu,
- szybkość publikacji,
- duże zasięgi,
- wiarygodna i publiczna informacja.
Te cechy sprawiły, że w Twitterze dostrzeżono możliwość osiągnięcia korzyści biznesowych w branżach B2C. Zaczęto prowadzić tam działania z zakresu marketingu szeptanego, wirusowego, relacji, partyzanckiego oraz marketingu czasu rzeczywistego (RTM). Twitter okazał się również świetnym miejscem do zarządzania wizerunkiem marki.
Warto podkreślić, że samo pojęcie Twitter Marketing, chociaż dotyczy wszelkich działań marketingowych prowadzonych na Twitterze, jest błędne. O marketingu mówi się w kontekście tzw. 4P (od angielskich słów product, price, place, promotion – produkt, cena, dystrybucja, promocja). Prawidłowym sformułowaniem jest zatem wyłącznie promocja na Twitterze, ponieważ pozostałe 3 elementy marketing-mix nie mają tam zastosowania. Przyjęło się jednak mówić o Twitter Marketingu, co wynika z częstego, błędnego oraz naprzemiennego używania słów “promocja” i “marketing”.
Twitter Marketing – czy jest dla wybranych?
Zanim zdecydujesz się wejść w świat Twittera i sięgniesz odważnie po nowe metody promocji, oceń swoje szanse. Jak już wielokrotnie wspomnieliśmy, na Twitterze pisze się dosłownie o wszystkim. Ale czy temat Twojego biznesu będzie wystarczająco atrakcyjny?
Społeczność Twittera jest unikalna, ale bywa również wybredna. Jeśli nie dostarczysz jej interesujących ich zdaniem treści w odpowiednim formacie, w najlepszym wypadku Twój content zostanie pominięty i zatraci się w morzu wysyłanych tweetów. Gorszy scenariusz zakłada falę nieprzyjemnych komentarzy, które w połączeniu z szybkością rozchodzenia się informacji, wcale nie będzie opłacalny dla Twojego biznesu. Dołóż zatem wszelkich starań, aby Twoje treści zostały zaakceptowane i atrakcyjne na tyle, aby chętnie wchodzono z nimi w interakcję. To świetny sposób na budowanie wizerunku marki.
A teraz przejdźmy do rzeczy – jak to zrobić?
Jak prowadzić Twitter Marketing – wskazówki
Przygotuj się
Research to podstawa. Zanim jeszcze założysz konto firmowe na Twitterze, zarejestruj się jako zwykły użytkownik i dokładnie się rozejrzyj:
- poczytaj tweety zwykłych użytkowników. Sprawdź, w jakim stylu się wypowiadają, jakich formatów treści używają i w jakie wchodzą interakcje;
- skorzystaj z wyszukiwarki. Sprawdź, czy pisano już kiedyś tutaj o Twojej firmie, a następnie oceń sentyment wypowiedzi i swój aktualny wizerunek;
- odnajdź konkurencję i ich obserwujących – sprawdź ich dotychczasowe zaangażowanie i prześledź styl komunikacji;
- odkryj inne popularne konta na Twitterze i spróbuj znaleźć ich klucz do skutecznej komunikacji;
- eksploruj co jakiś czas zakładkę “trendy”, żeby wiedzieć, co jest popularne w danej chwili. Pomyśl, o czym musiałbyś napisać, żeby nazwa Twojej firmy lub jakiekolwiek słowo z nią związane miało szansę się tam pojawić (oczywiście jeśli taki jest Twój cel).
Następnie zbierz wyciągnięte wnioski w jedną całość i przygotuj swoją własną, unikalną strategię, która będzie jednocześnie spójna z tożsamością Twojej marki. Uwaga – nie bądź zachłanny. Wszystko potrzebuje czasu – w szczególności marketing. Realizuj strategię krok po kroku, stopniowo zwiększając świadomość marki, a zaczniesz zauważać efekty.
Odpowiednio skonfiguruj konto
Zdecydowałeś się na założenie konta firmowego na Twitterze. Brawo, świetna decyzja! Przechodzimy zatem do jego konfiguracji. Masz do zapełnienia kilka niezbędnych pól – lepiej zrób to porządnie. Nazwa profilu oraz konta, ikonka, header oraz opis – wszystkie muszą świadczyć, że jest to profil należący do Twojej firmy i od razu wywoływać z nią odpowiednie skojarzenia. Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Co jak co, ale na Twitterze jest to w 100% prawda.
Wchodź w interakcje z użytkownikami
Można powiedzieć, że najlepszą cechą Twittera jest możliwość budowania unikalnej społeczności. Dlatego nie ograniczaj się do tworzenia własnych treści. Śledź tweety publikowane przez Twoich obserwujących. Dawaj im znać, że interesuje Cię, co mają do powiedzenia. Śmiało wykorzystuj serduszka, RT, komentarze oraz cytowanie. Nie musisz czekać na pierwszy ruch ze strony użytkowników. Może zdarzyć się sytuacja, że takiej okazji się po prostu nie doczekasz. Wchodź w interakcje niezależnie, czy oznaczono Cię w tweecie czy też nie (oczywiście jeśli tematyka tweeta jest powiązana z obszarem Twojej działalności). Nie skupiaj się tylko na sobie. Nikt nie lubi samolubstwa, a szczególnie nie w miejscu, gdzie społeczność ma zasadnicze znaczenie.
Twórz atrakcyjne treści
To oczywiste, że Twitter jako medium społecznościowe jest następnym miejscem w Internecie, które może prezentować Twoją działalność. Ważne, aby na fali kreatywności nie odpłynąć za bardzo od dotychczasowego stylu komunikacji Twojej marki. Ponieważ jednak obecność na Twitterze rządzi się poniekąd swoimi prawami, musisz zadbać o atrakcyjność publikowanych treści. Sam tweet musi być atrakcyjny pod względem wizualnym i merytorycznym. O pierwszą część zadbasz, używając zdjęć, gifów, hashtagów czy emotikonek. W kontekście drugiej kwestii ciężko przytoczyć jakieś konkretne wskazówki. Tak naprawdę wszystko zależy od charakterystyki społeczności, do której kierujesz swoje treści. Pisz o tematach, które ich zainteresują, wpisz się w ich styl komunikacji, angażuj w rozmowę, a z czasem nabierzesz wprawy. Jeśli brakuje Ci pomysłów na posty, wejdź w konta obserwujących i odpowiadaj na ich tweety.
Ważne!
Nigdy nie kopiuj tweetów napisanych przez kogoś innego. Takie odgapialstwo na Twitterze szybko wychodzi na jaw. Najlepszym rozwiązaniem jest zacytowanie tweeta z własnym komentarzem. Pilnuj więc, aby Twój Twitter marketing był oryginalny i unikalny, a użytkownicy (i algorytmy) na pewno to docenią.
Staraj się nie wychodzić poza granicę 280 znaków
Limit znaków jest tak naprawdę tylko sugestią – Twitter to jednak medium społecznościowe. Użytkownicy scrollują i zatrzymują się tylko na wybranych treściach, które w skuteczny sposób przykują ich uwagę. Jeśli post będzie za długi, mało kto przeczyta go do końca. Od ilości tekstu liczy się tylko jego atrakcyjność. Mimo to zdarzają się tweety pisane o tematach, które po prostu wymagają dłuższego wywodu i pod którymi faktycznie obserwuje się zwiększoną aktywność użytkowników. Rada dla Ciebie: testuj różne rozwiązania.
Postaraj się o status konta zweryfikowanego
Po czterech latach Twitter ponownie uruchomił program weryfikacji kont, który umożliwia wszystkim użytkownikom ubiegać się o niebieską plakietkę na swoim profilu. Jeśli Twoje publiczne konto jest związane z którąś z wybranych kategorii (muzyka, aktorstwo, moda, administracja państwowa, polityka, religia, prasa, media, sport, biznes i inne kluczowe obszary budzące szczególne zainteresowanie) możesz dostać plakietkę, która będzie świadczyć o autentyczności Twojego konta. Ta z kolei wpłynie na postrzeganie i rozpoznawalność Twojego konta przez społeczność Twittera.
Nic rób nic na siłę
Twitter marketing nie jest jeszcze popularny w Polsce tak jak Facebook Ads czy Instagram Ads. Mniejsza liczba użytkowników, a co za tym idzie ich mniejsza różnorodność sprawia, że jest to ciężkie medium do prowadzenia marketingu. Dlatego jeśli twoje działania nie idą po Twojej myśli, nie odnotowujesz interakcji lub uważasz, że budowanie świadomości Twojej marki jest nieskuteczne, zastanów się, czy chcesz dalej kontynuować swoje działania. Jeśli Twitter faktycznie nie okazał się dobrym miejscem do promocji Twojego biznesu, nie przejmuj się. Masz jeszcze inne social media, na których możesz zabłysnąć. Jeśli jednak jesteś zdeterminowany w działaniu, postaraj się być względem siebie krytyczny. Przeanalizuj i oceń świeżym spojrzeniem, które elementy komunikacji Twojej marki wymagają poprawy. Może potrzebujesz całkowitej zmiany koncepcji? A może tylko jej delikatnej modyfikacji? Na ile to możliwe postaw na obiektywną analizę.
Korzyści z realizowania marketingu na Twitterze
Przedstawiamy listę najpopularniejszych korzyści z prowadzenia marketingu na Twitterze. W praktyce wymienione punkty często się przenikają. Jeśli Twoja marka jest już rozpoznawalna chociaż w pewnym stopniu, a ty szukasz nowych miejsc do jej promocji, ta lista powinna Cię szczególnie zainteresować:
- zwiększenie świadomości marki = zaznajomienie większej liczby osób z marką,
- możliwość kształtowania i zarządzania wizerunkiem marki,
- umacnianie tożsamości marki i propagowanych przez nią wartości,
- przełamanie bariery nieznajomości marki,
- zmniejszenie “dystansu” między marką a jej (potencjalnymi) klientami,
- zapełnianie górnej warstwy lejka sprzedażowego,
- budowanie społeczności wokół marki,
- regulacja poziomu satysfakcji klienta,
- bieżący dostęp do ważnych z punktu widzenia marki informacji,
- możliwość obserwowania trendów i szybkiej reakcji,
- dotarcie do nowej grupy odbiorców,
- zwiększenie zainteresowania działalnością firmy.
Reklama na Twitterze
Na Twitterze dostępna jest również opcja promowania. Reklamodawcy mają tutaj duże pole do popisu, ponieważ mogą wybierać spośród kilku rodzajów reklam. Każda z nich jest oryginalna pod względem pełnionych funkcji. Reklama na Twitterze stanowi potężne narzędzie, z którego nie wypada nie skorzystać… ale to już temat na następny artykuł 🙂
Twitter marketing – case study
Jednym z najlepszych przykładów potwierdzających prawdziwość całej powyższej teorii jest konto Netflix Polska. Jak sama nazwa wskazuje jest to konto należące do marki Netflix – pioniera w branży SVOD w Polsce, kierującego swoje treści do polskiej społeczności.
Netflix wykorzystuje potencjał Twittera w celu kreowania swojego wizerunku. Ciągła i systematyczna aktywność zapewnia marce trwałą obecność w świadomości użytkowników Twittera. Praktycznie każdy tweet nawiązuje do wybranej produkcji (filmu, serialu, dokumentu itd), która jest emitowana na tej platformie streamingowej.
Warty uwagi jest przede wszystkim sposób komunikacji. Nie zauważysz tutaj sztucznej bariery na linii marka – klient. Tweety Netflix Polska są ciekawe, zabawne i angażujące (prawdopodobnie najlepsza możliwa kombinacja). Nie ulega wątpliwości, że marka chce być kojarzona jako autor unikalnych treści. Co ciekawe (jeśli nie najciekawsze), jednocześnie chce być traktowana jako najlepszy partner do luźnej rozmowy na temat filmów czy seriali. Obie tożsamości łączy wspólny czynnik: marka ma być zapalonym entuzjastą filmów i seriali.
Po krótkiej analizie można zauważyć, że Netflix Polska skutecznie realizuje swoją strategię. Na dzień publikacji tego artykułu zgromadził społeczność liczącą niecałe 705 tysięcy unikalnych i zaangażowanych użytkowników. A to wszystko osiągnął bez korzystania z hashtagów.
Poniżej prezentujemy wybrane tweety użytkownika @NetflixPL.
Jak podobał Ci się artykuł? Świetna informacja – na naszym blogu znajdziesz więcej takich merytorycznych treści! W końcu Twitter to tylko jedno z wielu narzędzi, które możesz wykorzystać do promocji swojego biznesu w Internecie.
W następnej kolejności polecamy Ci poniższe artykuły. One również obejmują tematykę social media, w szczególności Facebooka oraz LinkedIna. Wybierz to, czego potrzebujesz teraz najbardziej lub to, co po prostu wpadnie Ci w oko:
- Algorytm Facebooka – jak wykorzystać go na swoją korzyść
- Co to jest LinkedIn i jak może pomóc w budowaniu marki osobistej?
- Influencer marketing – wszystko co musisz wiedzieć
Do zobaczenia w następnym artykule!
0 komentarzy