Jak pozyskiwać linki dla swojej strony? Link building w pigułce

Opublikowane przez Jakub Wójcik w dniu

link building co to

Link building to nieodłączny element każdej dobrej strategii budowania widoczności strony w internecie. Jest to także podstawowy filar pozycjonowania strony w wyszukiwarkach, a także świetny sposób na zwiększenie ruchu organicznego z innych stron. Jak pozyskiwać linki dla swojej strony, dlaczego jest to takie istotne, i czy na pewno każdy link jest wartościowy? Dowiesz się tego wszystkiego w poniższym artykule!

Co to jest link?

Na samym początku należy zacząć od podstaw. Nim zdefiniujemy link building warto wytłumaczyć co to jest link. Linki umożliwiają łatwiejsze rozpowszechnianie danych w internecie oraz ułatwiają dostęp do informacji. Link często znany jest jako hiperłącze, a rzadko nawet jako odsyłacz internetowy. To najprościej mówiąc odnośnik pozwalający użytkownikowi przejście na określoną witrynę lub do określonego pliku poprzez kliknięcie w niego. 

W skrócie linki stanowią wszystkie elementy w obrębie witryny, które przenoszą nas w inne miejsce. W linkach wykorzystywany jest protokół http lub https (więcej o https przeczytasz tutaj). Link może występować zarówno w postaci czystego adresu strony docelowej, albo może zostać ukryty jakoanchor text. Współcześnie najbardziej popularne jest korzystanie z anchor textów, pod którymi znajdują się docelowe adresy przenoszące na odpowiednią stronę. W przypadku serwisów internetowych odsyłacze tworzy się za pomocą kodu HTML. W budowie linku można znaleźć:

  • adres internetowy – adres witryny, do której chcemy przekierować
  • opis odsyłacza – tekst, który stanowi aktywny odnośnik. Jest to anchor. 

Za przykład możemy wziąć konstrukcje linku do naszej strony:

<a href=”https://emeraldmedia.pl”>Emerald Media</a>

czyli budowa linku wygląda następująco:

<a href=”adres internetowy”>opis odsyłacza</a>

Dlaczego linki mają znaczenie?

Pierwsze istniejące wyszukiwarki internetowe oparte były w głównej mierze na indeksowaniu treści, które występowały na stronie. W tych zamierzchłych już czasach manipulacja i wpływanie na ranking było bardzo proste. Opierało się głównie na wprowadzaniu słów kluczowych na danej podstronie. Wynik wyszukiwania warunkowany był częstotliwością pojawiania się danego słowa kluczowego na podstronie

W 1999 roku powstała znana wszystkim użytkownikom internetu wyszukiwarka Google. Jej pojawienie spowodowało zmianę listingu serwisów internetowych. System zaczął brać pod uwagę nie tylko treści indeksowanych stron, ale również prowadzące do nich linki. 

Na samym początku zadanie było dość proste, ponieważ liczyła się wtedy ilość, a nie jakość linków. System ten umieszczał wyżej w wynikach wyszukiwania te strony, do których prowadziło więcej odwołań (linków). Te założenia doprowadziły do powstania algorytmu Page Rank (PR). Miał on za zadanie jakościową ocenę wartości stron i dokonywał oceny w skali od 0 do 10. Algorytm ten nie tylko uwzględniał liczbę odwołań, ale również ich jakość. Powodowało to sytuację, w której odnośniki ze stron o wysokim wskaźniku PR miały większą wartość niż te, które cechowały się niskim wskaźnikiem.


Trzeba pamiętać, że wyszukiwarka Google liczy wskaźniki PR na bieżąco. 4 października 2013 roku Google wprowadził algorytm o nazwie Pingwin. Od tamtego momentu Google nie informuje publicznie o wartości PR. Oczywiście nie oznacza to, że nie ma on wpływu na ranking stron, ale jego rola w ostatnich latach znacznie zmalała. Skoro już dokładnie wiemy, co to jest link oraz dlaczego linki są takie ważne, możemy przejść do sedna naszego artykułu.

Link building – co to jest?

Link building to nic innego, jak pozyskiwanie linków prowadzących do naszej strony internetowej. Dzięki temu budujemy widoczność domeny w sieci, a także generujemy ruch płynący bezpośrednio z pozyskanych linków.

Link building jest podstawą pozycjonowania strony w wyszukiwarkach. Dzięki bogatemu zapleczu linków prowadzących do danej strony Google uważa, że dana witryna jest bardziej lub mniej godna zaufania. Ma to bezpośrednie przełożenie na pozycje tej witryny w wynikach wyszukiwania na pożądane frazy.

Jakie są rodzaje linków?

Zacznijmy od tego, jakie w ogóle mogą być rodzaje linków prowadzących do naszej strony internetowej.

Warto tutaj wspomnieć o tym, w jaki sposób Google dowiaduje się o zawartości stron internetowych.

Każdego dnia sieć przemierzana jest przez armię botów od Google, które analizują internet i szukają wartościowych domen, które będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Te boty trafiają na kolejne strony internetowe właśnie dzięki linkom, które do nich prowadzą. Strona, która nie posiada w internecie żadnych prowadzących do niej linków, może przez długi czas pozostać nieodkryta przez googleboty. W efekcie nie będzie się dało jej odnaleźć w wyszukiwarce.

Ponadto, linki można podzielić ze względu na ich formę, czyli zawartość anchorów. Przyjrzyjmy się najważniejszym podziałom linków poniżej.

Linki wewnętrzne oraz zewnętrzne

Wyróżniamy linkowanie wewnętrzne możeoraz zewnętrzne. Różnią się one po prostu tym, dokąd prowadzą. Linki zewnętrzne kierują na inną domenę, natomiast wewnętrzne prowadzą na inną podstronę w obrębie tej samej domeny.

Przykładowo, jeżeli na stronie wikipedii znajdziesz link w sekcji przypisy, który kieruje do źródła danej informacji na innej stronie internetowej, to właśnie będzie link zewnętrzny.

Z kolei link na stronie sklepu internetowego, prowadzący do kategorii “buty zimowe” będzie zdecydowanie linkiem wewnętrznym, ponieważ klikając w taki link pozostajemy na tej samej domenie.

Ponadto, wszystkie linki w internecie możemy podzielić na dofollow oraz nofollow. O co chodzi w tym podziale?

Kiedy boty Google przemierzają internet w poszukiwaniu treści, odczytują one nie tylko to, co widzimy na stronach internetowych, ale także ich kod wraz ze wszystkimi atrybutami. Każdy link posiada atrybut rel, który przekazuje googlebotom informację o tym, czy dany link należy śledzić dalej, czy też zignorować go i pozostać na stronie.

Linki dofollow

Linki dofollow to takie, które informują boty Google, że powinny one sprawdzić, co znajduje się pod danym adresem url. W ten sposób googlebot może nawet opuścić naszą witrynę i zacząć odczytywać tę, którą wskazuje dany link.

Ten rodzaj linków jest najbardziej pożądanym z punktu widzenia SEO. W zasadzie można powiedzieć, że w 90% przypadków link building jest nastawiony na pozyskiwanie linków dofollow. Linki te przenoszą część autorytetu strony na tę, do której prowadzą. Mogą jednak spowodować, że googlebot niepotrzebnie opuści naszą stronę internetową i przestanie indeksować treści.

Ponadto, jeżeli link dofollow prowadzi do podejrzanej, spamerskiej strony, to może to nawet zaszkodzić pierwotnej domenie.

Linki dofollow należy umieszczać tylko i wyłącznie w dwóch przypadkach:

  • jeżeli ufamy linkowanej stronie,
  • jeżeli chcemy podnieść autorytet linkowanej strony.

Linki nofollow

Linki nofollow to takie, które informują googleboty, że nie należy śledzić linkowanej zawartości. W przypadku takich linków boty Google zwyczajnie zignorują ich zawartość i pozostaną na stronie.

Korzystaj z linków typu nofollow za każdym razem, gdy:

  • linkujesz swoje media społecznościowe (ponieważ większość tych platform to konkurencja Google),
  • linkujesz artykuł na stronie konkurencji (ponieważ nie chcesz poprawiać ich pozycji w wyszukiwarkach),
  • zamieszczasz link do strony internetowej, której niekoniecznie ufasz.

Jak sprawdzić, czy link jest nofollow czy dofollow?

Aby sprawdzić wartość atrybutu rel dla dowolnego linku w internecie, wystarczy kliknąć na niego prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję “zbadaj”.

link building - badanie linku na stronie

Następnie, po “zbadaniu” danego elementu powinniśmy zobaczyć konsolę przeglądarki z podglądem kodu strony. Badany element będzie podświetlony na niebiesko:

jak pozyskiwać linki - jak sprawdzić, czy link jest nofollow lub dofollow

Każdy link zaczyna się od tagu html <a> i kończy na tagu zamykającym </a>. Jeżeli pomiędzy tymi tagami znajdzie się atrybut rel=”nofollow”, to mamy pewność, że dany link jest właśnie typu nofollow. Przykład kodu dla linków dofollow i nofollow znajdziesz poniżej:

<a rel="nofollow" href="https://emeraldmedia.pl>To jest link nofollow.</a>
<a href="https://emeraldmedia.pl>To jest zwykły link, czyli dofollow.</a>

Możesz dla przykładu kliknąć prawym przyciskiem i zbadać ten link oraz ten link, aby sprawdzić, który z nich ma atrybut nofollow.

Typy anchorów

Każdy link może prowadzić do określonej strony internetowej na dwa sposoby:

  • poprzez obrazek (link graficzny),
  • poprzez tekst (anchor tekst).

Link graficzny to po prostu obrazek, który po kliknięciu przekierowuje nas na określony adres url.

Poniżej znajdziesz przykład graficznego linku:

Persona co to jest?

Z kolei anchor tekst to najbardziej klasyczny rodzaj linku, widoczny zazwyczaj jako podkreślony lub kolorowy fragment tekstu. Przykładowy link typu anchor tekst możesz zobaczyć tutaj.

Linki typu anchor tekst możemy także (a nawet powinniśmy) podzielić ze względu na ich treść, czyli rodzaj anchorów:

  • exact match – dokładne podlinkowanie słów kluczowych, na które chcemy wypozycjonować daną stronę (np. “promocja firmy w internecie“),
  • partial match – częściowe pokrycie ze słowami kluczowymi, które chcemy wypozycjonować (np. “kliknij tutaj, aby dowiedzieć się, kim jest social media ninja“),
  • zero match – link, który nie zawiera żadnych słów kluczowych, na których nam zależy (np. “więcej informacji na ten temat możesz znaleźć tutaj“).
  • url – link, który zawiera dokładny adres linkowanej strony internetowej (np. “https://emeraldmedia.pl“),
  • brand – link, który składa się z nazwy linkowanej strony/marki (np. “emerald media“).

Co to jest naturalny profil linkowania?

Link building powinien być nastawiony przede wszystkim na naturalny profil linków, czyli pozyskiwanie linków każdego rodzaju.

Twoja strona internetowa powinna posiadać linki każdego z wymienionych wyżej rodzajów, zarówno typu nofollow, jak i dofollow.

Jeżeli Twoja strona będzie miała jedynie linki typu dofollow, to będzie to dla Google jasna informacja, że to linki nienaturalne i są one pozyskiwane w sztuczny sposób, i może to prowadzić do różnego rodzaju kar.

Natomiast jeśli większość linków będzie miała podobną formę (np. exact match na konkretne frazy), to również nie będzie wyglądało zbyt dobrze w oczach Google. Zadbaj o zróżnicowanie słów kluczowych w linkach.

Nie można jednoznacznie określić, jaki stosunek linków dofollow do nofollow jest najbardziej “naturalny”, jednak warto nie przekraczać stosunku 9:1.

Jakie linki są najbardziej wartościowe?

Dotarliśmy do momentu, w którym trzeba w końcu powiedzieć, że link linkowi nie równy!

Pozyskanie linku z jednej mocnej strony może znacząco podnieść nasze pozycje w wyszukiwarce, a z kolei jeden szkodliwy link ze spamerskiej strony może tym pozycjom zaszkodzić. Od czego więc zależy skuteczny link building i to, czy link będzie miał pozytywny lub negatywny wpływ?

Główne czynniki to między innymi:

  • ruch organiczny na stronie z linkiem – im większy, tym lepszy
  • pozycje danej strony w wyszukiwarce – im wyższe, tym lepiej
  • zaplecze linków danej strony – im większy jego autorytet, tym lepiej.

Tym samym strony, które mają bardzo mocne pozycje w Google (a co za tym idzie spory ruch organiczny), oraz które same są linkowane z mocnych stron, będą przenosiły wraz z linkami część swojego autorytetu na Twoją stronę.

Z kolei strony z zerowym ruchem i prawie nieistniejącym zapleczem linków będą miały marginalny wpływ na pozycje Twojej domeny.

I w końcu: spamerskie, podejrzane strony (lub nawet strony usunięte z indeksu Google za łamanie regulaminu), które linkują Twoją domenę, mogą nawet obniżyć jej pozycje!

Aby sprawdzić, czy Twoja strona nie jest linkowana przez toksyczne witryny, możesz wykorzystać narzędzie SEMrush. W końcu może się zdarzyć, że ktoś podlinkuje Twoją stronę bez Twojej wiedzy.

Jeśli chcesz sprawdzić, czy dana strona jest wiarygodna w oczach Google, możesz sprawdzić jej wartości DR czy Trust Flow, korzystając z narzędzi Ahrefs czy Majestic. Nie są to metryki pokrywające się w 100% z algorytmami Google, ale mogą dać Ci sensowne pojęcie o jakości danej strony.

I na koniec: im więcej linków znajduje się już na danej stronie, tym mniejszą mają one moc. Można powiedzieć, że autorytet danej strony jest dzielony pomiędzy wszystkie zamieszczone na niej zewnętrzne linki dofollow.

Czy jest dzielony równomiernie? Zdecydowanie nie. Google zdaje sobie sprawę z tego, że link umieszczony w stopce strony ma mniejsze znaczenie, niż np. link zamieszczony w środku artykułu, w formie exact match.

Link building – główne teczniki linkowania, cyli sposoby pozyskiwania linków

Ustaliliśmy już, czym różnią się od siebie poszczególne rodzaje backlinków, oraz które z nich są najbardziej wartościowe. Nadszedł moment, aby omówić popularne metody pozyskiwania linków dla swojej strony.

Omówimy poszczególne sposoby i strategie pozyskiwania linków, a następnie zastanówmy się, którym z nich warto poświęcić najwięcej uwagi, a które można sobie podarować.

Artykuły sponsorowane

Artykuły sponsorowane to jedna z najlepszych form pozyskiwania wartościowych linków. Przygotowując artykuł mamy pełną kontrolę nad bezpośrednim otoczeniem zamieszczonego linku. Może więc on znaleźć się w tekście w sposób naturalny, który rzeczywiście przyciągnie ruch na stronę docelową (zwłaszcza jeśli sam artykuł jest ciekawy, a serwis popularny).

Ponadto, artykuł sponsorowany może zostać zamieszczony na stronie z wysokim autorytetem, co automatycznie spowoduje większą moc linku.

Warto również wspomnieć o tym, że w artykule sponsorowanym zwykle nie zamieszcza się zbyt wielu linków zewnętrznych. W efekcie, linki prowadzące do Twojej strony będą mieć większą moc, ponieważ im mniej ich na danej stronie, tym więcej autorytetu przenoszą.

Dodatkowo serwisy, na których umieszcza się artykuły sponsorowane, często oferują również dodatkową promocję (na przykład w mediach społecznościowych czy w newsletterze)

Artykuły sponsorowane mają jednak swoje wady. Po pierwsze, taki artykuł jest świeżą stroną – Google będzie potrzebować trochę czasu, zanim ją zaindeksuje.

Po drugie, świeżo opublikowany artykuł sponsorowany nie ma własnego zaplecza backlinków. Trzeba je dopiero wygenerować, więc na większą moc linku trzeba będzie trochę poczekać.

Niemniej jednak, inwestowanie w dobre artykuły sponsorowane z czasem przełoży się na poprawę pozycji Twojej strony oraz zwiększony ruch organiczny. Pamiętaj, że dobrze zamieszczony artykuł będzie sprowadzał ruch na Twoją stronę nie tylko z wyszukiwarki, ale także z serwisu, na którym został opublikowany!

Podsumujmy zatem najważniejsze plusy i minusy artykułów sponsorowanych:

Plusy artykułów sponsorowanych:Minusy artykułów sponsorowanych:
+ pełna kontrola nad tekstem i otoczeniem linku
– brak zaplecza linków dla nowego artykułu
+ wyższa jakość tekstu
– wysokie koszty: przygotowanie artykułu, wyszukanie serwisu oraz opłacenie publikacji
+ sprowadzanie ruchu organicznego z serwisu
+ większa moc linków ze względu na ich niskie zagęszczenie
+ możliwość wyboru domeny z autorytetem
+ możliwość dodatkowej promocji artykułu przez serwis, na którym został on umieszczony
+ możliwość pozyskania linku dofollow

Podsumowując, artykuły sponsorowane powinny stanowić element każdej długofalowej strategii na link building.

Na szczęście, proces publikacji artykułu sponsorowanego może być zautomatyzowany. Platforma Linkhouse ułatwia wyszukanie odpowiedniego serwisu oraz napisanie artykułu za niewielką opłatą.

Linki w istniejących tekstach

Kolejną metodą na link building jest zamieszczanie linków w już istniejących tekstach.

Mogą to być artykuły na zewnętrznych serwisach, wpisy blogowe, a nawet opisy produktów w sklepach internetowych.

W tej metodzie pozyskiwania linków kontaktujemy się z moderatorem konkretnej strony i proponujemy zamieszczenie linku do naszej strony pod konkretnymi słowami kluczowymi. Czasami można także dodać w tekście określoną wzmiankę, jeżeli sam tekst nie zawiera preferowanego typu anchora.

Linki z istniejących wpisów mają oczywiste zalety: możemy wybrać tekst, który już jest popularny w wyszukiwarce, a więc jego moc przejdzie na naszą stronę. Dodatkowo, wybrany artykuł może mieć spory ruch organiczny, co również przełoży się na dodatkowe odwiedzenia naszej strony.

Minusem tej metody jest brak lub niewielka kontrola nad tym, jak będzie wyglądać otoczenie zamieszczonego linku. Ponadto, istnieje bardzo małe prawdopodobieństwo, że w tekście nie znajdziemy innych linków zewnętrznych, które będą osłabiać moc całej podstrony.

Podsumujmy zatem główne plusy i minusy zamieszczania linków w tekstach:

Plusy linków w tekstach:Minusy linków w tekstach:
+ możliwość wyboru popularnego tekstu– mniejsza kontrola nad otoczeniem linku, niż w artykule sponsorowanym
+ przepływ ruchu organicznego z tekstu– większe zagęszczenie innych linków zewnętrznych w tekście
+ możliwość wyboru tekstu z bogatym zapleczem linków– moderator strony może odmówić umieszczenia linku
+ niski koszt zamieszczenia linku– brak dodatkowej promocji dla tekstu
+ możliwość pozyskania linku dofollow

A zatem zamieszczanie linków w istniejących tekstach to dobre uzupełnienie dla artykułów sponsorowanych. Wymaga mniej czasu i budżetu, a jednocześnie może generować linki pochodzące z mocnych stron z dużym ruchem organicznym.

Pro tip: aby wyszukać idealny fragment tekstu do zamieszczenia linku na określonej stronie, możesz wpisać w wyszukiwarce Google:
site:wybranadomena.pl “twoja fraza”, aby znaleźć dokładne wystąpienia Twojej frazy w tekście.

Na szczęście, po raz kolejny z pomocą przychodzi nam platforma Linkhouse, która może uprościć także proces pozyskiwania linków w istniejących tekstach.

Wpisy gościnne

Kolejna metoda na pozyskiwanie backlinków to tworzenie wpisów gościnnych. Na czym to polega?

Metoda ta jest młodszą siostrą artykułów sponsorowanych. W tym przypadku również zamieszczamy własny tekst na zewnętrznym serwisie z linkiem prowadzącym do naszej strony. Różnica jest taka, że zwykle wpis gościnny nie otrzyma żadnej promocji od właściciela serwisu, a jego forma będzie prawdopodobnie znacznie krótsza.

Ogromnym plusem tej metody jest fakt, że wpisy gościnne można zamieszczać całkowicie za darmo na wybranych serwisach. Jeśli taka publikacja nie jest darmowa, to wtedy nie mówimy już o wpisie gościnnym, a o zwykłym artykule sponsorowanym.

Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym plusom i minusom wpisów gościnnych:

Plusy wpisów gościnnych:Minusy wpisów gościnnych:
+ pełna kontrola nad tekstem i otoczeniem linku– mały wybór serwisów, które dopuszczają darmowe wpisy gościnny
+ wyższa jakość tekstu– brak promocji dla wpisu, w przeciwieństwie do artykułu sponsorowanego
+ pełna kontrola nad formą anchora– wpisy gościnne często znikają w otchłani innych wpisów
+ możliwość wyboru domeny z autorytetem– dłuższy czas potrzebny na zaindeksowanie wpisu przez Google
+ większa moc linków ze względu na ich niskie zagęszczenie– niewielki ruch organiczny prowadzący na naszą stronę
+ możliwość pozyskania linku dofollow– brak zaplecza linków dla wpisu
+ darmowa publikacja po przygotowaniu wpisu

Jak widać, wpisy gościnne mają znacznie więcej minusów, niż artykuły sponsorowane, jednak trudno się temu dziwić, skoro są zamieszczane za darmo. Mogą stanowić dobre uzupełnienie dla artykułów sponsorowanych, kiedy nasz budżet na link building jest na wyczerpaniu.

Wizytówki NAP

Wizytówki NAP (z angielskiego: Name, Address, Phone) to nic innego, jak wirtualne wizytówki Twojej firmy. Można je zamieszczać na przeróżnych portalach branżowych lub katalogujących strony (np. panoramafirm.pl).

Wizytówki NAP są jednym z najprostszych sposobów na szybkie pozyskiwanie linków prowadzących do naszej strony. Większość z nich to linki dofollow, a więc wpływają pozytywnie na pozycje domeny w wyszukiwarce.

Jednak ze względu na popularność stron z wizytówkami, moc zamieszczanych w ten sposób linków jest bardzo mała. Ponadto, zwykłe podstrony z wizytówką nie posiadają praktycznie żadnego zaplecza backlinków (nie licząc zaplecza samej domeny, które zwykle jest bardzo mocne).

Warto również wspomnieć, że wizytówki NAP są popularnym źródłem informacji dostępnych publicznie, w tym informacji kontaktowych. Co za tym idzie, umieszczenie takich danych może zwiększyć widoczność Twojej strony zarówno dla potencjalnych klientów, jak i spamerów.

Zamieszczenie swojej własnej wizytówki NAP może więc przyprowadzić nam nowych klientów, a na tym przecież najbardziej nam zależy w pozycjonowaniu, prawda? Niestety, znacznie większa część kontaktów pochodzących z takich serwisów to spamerzy, proponujący niechciane usługi wszelkiego rodzaju, albo zbierający nasze dane do swoich baz.

Podsumujmy zatem plusy i minusy stosowania wizytówek NAP:

Plusy wizytówek NAP:Minusy wizytówek NAP:
+ zamieszczenie wizytówki na ogół jest darmowe– moc linków z wizytówek NAP jest aktualnie bardzo mała
+ zamieszczenie wizytówki jest bardzo proste i szybkie– wizytówki NAP mogą generować spam
+ domeny z wizytówkami NAP mają mocne zaplecze backlinków– podstrona z wizytówką Twojej firmy nie ma żadnego zaplecza backlinków
+ wizytówki NAP mogą przyprowadzić bezpośrednio zainteresowanych klientów– wizytówki NAP nie generują dużego ruchu organicznego
+ możliwość pozyskania linku dofollow

A zatem, jak widać na powyższym podsumowaniu, drobne plusy stosowania wizytówek NAP są obecnie zdominowane przez dość istotne minusy. Jednak nadal uważam, że warto zamieścić swoją firmę na wybranych portalach wizytówkowych. Jeśli zacznie to generować zbyt duży spam, to zazwyczaj można taką wizytówkę usunąć.

Pamiętaj także, że strony z wizytówkami NAP mają różną moc i przydatność. Zdecydowanie warto zamieścić swoją wizytówkę w takich serwisach, jak panoramafirm.pl czy targeo.pl, zwłaszcza w przypadku firm lokalnych.

Pakiety linków, czyli przyspieszony link building

Kolejną metodą pozyskiwania backlinków jest wykupowanie gotowych pakietów. Popularne pakiety mogą wyglądać w następujący sposób:

  • 200 linków w serwisach tematycznych,
  • 50 linków z komentarzy na forach,
  • 100 linków z wpisów gościnnych.

Czy rzeczywiście jest to najszybszy i najlepszy sposób na link building?

Absolutnie nie! Z kupowaniem linków w pakietach należy być bardzo ostrożnym! Dlaczego tak jest?

Rzeczywiście, kupowanie hurtowej ilości linków to skuteczny sposób na szybkie zbudowanie zaplecza backlinków dla wybranej strony. Jednak w oczach botów Google, takie działanie jest niezgodne z regulaminem i może powodować kary w pozycjach, a nawet usunięcie z indeksu wyszukiwarki.

Nagły przyrost kilkuset linków prowadzących do strony, która dotychczas miała ich kilkadziesiąt, zdecydowanie nie będzie wyglądał naturalnie. Zwłaszcza, jeżeli wszystkie linki będą prowadzić do tego samego adresu url, a ich anchory będą wyglądały łudząco podobnie.

Niemniej jednak, niektóre pakiety linków (np. z serwisów tematycznych), z dobrym stosunkiem dofollow/nofollow, mogą poprawić widoczność Twojej domeny. Tak czy inaczej, należy zachować ostrożność przed kupowaniem pakietu linków. Pakiet 20 linków z serwisów tematycznych będzie zdecydowanie bezpieczniejszy, niż np. 1000 linków za 99zł na Allegro ?

Podsumujmy zatem najważniejsze plusy i minusy pakietów linków:

Plusy pakietów linków:Minusy pakietów linków:
+ niski koszt pojedynczego linku– ryzyko otrzymania kary od Google lub nawet usunięcia z indeksu
+ szybki sposób na zbudowanie zaplecza– bardzo niska lub brak kontroli nad domenami, na których znajdą się linki
+ potencjalnie duży autorytet stron z linkami– zwykle sztuczny, wyglądający spamersko charakter linków
– duże zagęszczenie innych linków zewnętrznych na stronach z backlinkami
– niski ruch organiczny na stronach z backlinkami

Pro tip: możesz wykupywać pakiety linków, które nie prowadzą do Twojej strony, lecz do innej podstrony, która linkuje Twoją domenę (oczywiście za zgodą właściciela). W ten sposób minimalizujesz ryzyko nałożenia kary od Google na Twoją stronę.

Jak widzisz, wykupywanie pakietów linków to metoda, z której nie polecam korzystać początkującym. Może jednak stanowić dobry sposób na podbicie innej strony, np. zewnętrznego serwisu z linkiem prowadzącym do naszej domeny. W ten sposób możemy bezpieczniej wzmocnić wybrany link prowadzący do własnej strony – oczywiście za zgodą właściciela serwisu.

Przekierowania z domen

Kolejną dobrą metodą pozyskiwania linków prowadzących do naszej strony jest kupowanie domen z bogatym zapleczem backlinków. Jak to działa?

Przykładowo, kupujemy domenę, która posiada 1000 backlinków. Następnie, ustawiamy dla niej przekierowanie z kodem http 301 na domenę, którą chcemy wzmocnić.

Po jakimś czasie boty Google, które przemierzają internet, będą napotykać backlinki, które niegdyś prowadziły do kupionej domeny. Po ich sprawdzeniu odkryją, że aktualnie prowadzą one do Twojej domeny, i przeindeksują dany link na korzyść nowej strony.

W ten sposób po upływie kilku miesięcy Twoja strona przejmie zaplecze backlinków kupionej domeny.

Jeśli więc uda Ci się kupić domenę o mocnym, wiarygodnym profilu backlinków, najlepiej o tematyce zbliżonej do Twojej strony, to może to być fantastyczny sposób na poprawę pozycji Twojej domeny w wyszukiwarkach.

Warto jednak zauważyć, że ciężko jest dostać domenę o dobrym zapleczu backlinków i tematyce zbliżonej do Twojej strony. Jednak kiedy już Ci się uda taką znaleźć, to jej cena może być naprawdę wysoka.

Na samym końcu wspomnę jeszcze, że niektóre serwisy z backlinkami prowadzącymi do kupowanej domeny mogą usunąć linki po utworzeniu przekierowania. Zwyczajnie przestaną one wskazywać wcześniejsze treści, więc ich autorzy mogą je po prostu podmienić na inne.

A więc przyjrzyjmy się najważniejszym plusom i minusom kupowania domen:

Plusy kupowania domen:Minusy kupowania domen:
+ dobry sposób na przejęcie całego autorytetu wybranej domeny– ciężko jest znaleźć domenę o mocnym zapleczu backlinków i zbliżonej tematyce
+ za jednym zamachem można pozyskać mnóstwo wartościowych backlinków– ceny dobrych domen potrafią sięgać kilku-kilkunastu tysięcy złotych
+ możliwość ogromnego poprawienia pozycji w wyszukiwarkach– po utworzeniu przekierowania niektóre linki mogą zostać usunięte

Jak widać, kupowanie domen to świetny sposób na bardzo mocne wzrosty pozycji w wyszukiwarkach. Niestety, ciężko jest znaleźć odpowiednią domenę. Z pomocą może przyjść giełda stron na platformie Linkhouse, na której znajdziesz przykładowe domeny wystawione na sprzedaż.

Linki z własnych domen

Kolejną metodą na link building jest umieszczanie linków na innych domenach, które posiadamy, lub na domenach firm, z którymi współpracujemy (w formie wymiany linków).

Zastanów się, czy nie znajdzie się kilka stron, na których już teraz możesz umieścić odpowiednie backlinki. Mogą to być Twoje inne strony, albo strony Twoich klientów – nawet tych z przeszłości.

Czasem link w stopce z anchorem “wykonane przez: twojastrona.pl” czy link w postaci obrazka z logiem w sekcji “nasi partnerzy” może istotnie wpłynąć na poprawę pozycji Twojej domeny w wyszukiwarkach.

Przyjrzyjmy się zatem plusom i minusom zamieszczania linków na własnych domenach (lub domenach partnerów);

Plusy linków z domen partnerskich:Minusy linków z domen partnerskich:
+ możliwość dodania linku w stopce (backlink z każdej podstrony serwisu)– mocno ograniczona lub zerowa ilość domen, na których możemy zamieścić link
+ możliwość pozyskania linku ze strony głównej domen z wysokim autorytetem
+ zerowy koszt publikacji
+ dobre miejsce na anchor typu brand

Jak widać, linki z domen własnych lub partnerskich to świetny sposób na pozyskanie dodatkowych backlinków. Oczywistym ograniczeniem jest tutaj jednak ilość takich domen – wiele osób nie posiada żadnej dodatkowej domeny, na której mogłoby zamieścić link.

Komentarze na forach

Kolejną metodą na pozyskiwanie linków prowadzących do własnej strony jest umieszczanie komentarzy na forach tematycznych.

Uwaga: zdecydowana większość komentarzy na forach zawiera wyłącznie linki typu nofollow!

Nie jest to jednak dyskwalifikacją dla tej metody. Pozyskiwanie linków typu nofollow może być dobrym uzupełnieniem dla linków dofollow, dzięki czemu powstaje nieco bardziej naturalny profil.

Ponadto, dobrze umieszczone komentarze na popularnych forach mogą generować ruch organiczny na naszej stronie. Jest to tak zwany marketing szeptany, czyli polegający na wytworzeniu swego rodzaju szumu w internecie na temat naszej marki.

Komentarze polecające Twoją firmę mogą zachęcić do sprawdzenia Twojej oferty, a także zwiększyć jej wiarygodność. Warto jednak postarać się o to, aby takie komentarze nie wyglądały zbyt spamersko. Dlatego też powinny być zamieszczane wyłącznie na forach branżowych, powiązanych z Twoją niszą.

A zatem, podsumujmy sobie najważniejsze plusy i minusy zamieszczania komentarzy na forach w kontekście SEO:

Plusy komentarzy na forach:Minusy komentarzy na forach:
+ darmowa publikacja– wyszukanie dobrych wątków może być czasochłonne
+ budowanie świadomości marki– nie wzmacniają bezpośrednio pozycji (linki nofollow)
+ mogą generować organiczny ruch– mogą wyglądać sztucznie i spamersko
+ poprawiają naturalność profilu linków– fora internetowe są coraz mniej popularne

Zdecydowana większość for internetowych automatycznie oznacza linki w komentarzach jako nofollow, dlatego nie można opierać na nich swojej strategii linkowania. Ponadto aktualnie linki z forów mają marginalne znaczenie. Linki z for, które nie są naturalne i nie dodają wartości, są mniej istotne.
Praktyki takie jak spamowanie linkami na forach są uważane za techniki Black Hat SEO. Mogą one prowadzić do nałożenia kar przez wyszukiwarki, co negatywnie wpłynie na pozycjonowanie strony.

Linki z for internetowych kiedyś odgrywały większą rolę w SEO, obecne algorytmy wyszukiwarek i zmieniające się standardy branżowe sprawiają, że te linki straciły na znaczeniu. Skupienie się na jakości, relewancji i etycznych metodach budowania linków jest teraz kluczowe dla skutecznego SEO.
Mimo wszystko takie linki mogą jednak poprawić świadomość Twojej marki i przyciągnąć pewien organiczny ruch.

Katalogi stron

Następna metoda pozyskiwania linków, jakiej przyjrzymy się bliżej, to zamieszczanie domeny w katalogach stron. Czym są katalogi stron?

Katalogi to po prostu kolekcje witryn internetowych, podzielone tematycznie (branżowo lub według lokalizacji). Takie katalogi można śmiało porównać do wizytówek NAP, z tą różnicą, że zwykle nie posiadają żadnych innych danych kontaktowych, niż sam link do strony internetowej.

Kiedyś pozycjonowanie stron można było śmiało opierać o katalogi, ponieważ wystarczyło, żeby strona katalogu miała mocny autorytet w Google i dobry profil backlinków. Wówczas jej moc z powodzeniem przechodziła na linkowane strony. Zamieszczenie swojej domeny w kilkunastu dobrych katalogach potrafiło znacząco poprawić pozycje w wynikach wyszukiwania.

Niestety, metoda ta została bardzo mocno wyeksploatowana przez osoby zajmujące się pozycjonowaniem. Dzisiaj w oczach Google katalogi stron są niczym innym, jak polem do popisu dla ekspertów od SEO (właściwie ekspertów starej daty). Nie stanowią jednak żadnej realnej wartości dla użytkowników, ponieważ typowy klient nie wyszukuje już interesującej go firmy w katalogach stron. Po prostu wpisuje jej nazwę lub odpowiednie słowa kluczowe w wyszukiwarce Google.

Dlatego też, linki do Twojej domeny pochodzące z katalogów stron będą w najlepszym przypadku ignorowane przez googleboty. W najgorszym przypadku mogą nawet zostać uznane za oczywistą, nienaturalną próbę poprawiania pozycji w wyszukiwarce, a musimy pamiętać, że Google niechętnie podchodzi do popularnych technik SEO.

Podsumujmy więc najważniejsze plusy i minusy zamieszczania strony w katalogach stron:

Plusy katalogów stron:Minusy katalogów stron:
+ dodanie swojej strony jest bardzo proste, czasem nawet darmowe– nie poprawiają już pozycji w wynikach wyszukiwania
– mogą zostać potraktowane jako nieuczciwe praktyki SEO
– praktycznie zerowy ruch organiczny
– są przestarzałe i niedługo mogą przestać istnieć

Jak więc widać, nie warto korzystać już z katalogów stron. Są one wspomnieniem przeszłości, ponieważ kiedyś rzeczywiście były bardzo skuteczne w poprawianiu pozycji domeny. Na ten moment jednak korzystanie z katalogów może co najwyżej świadczyć o tym, że należy zaktualizować swoją wiedzę na temat pozycjonowania ?

Nie mogliśmy jednak nie wspomnieć o tej metodzie budowania linków, ponieważ nadal sporo osób niesłusznie uważa, że jest ona skuteczna. O tym, że nie warto już korzystać z katalogów, najlepiej może świadczyć fakt, że w 2019 roku dwa ogromne serwisy internetowe – interia i wp.pl – zamknęły bezpowrotnie swoje katalogi stron.

Influencer Marketing

Następną metodą budowania zaplecza backlinków jest Influencer Marketing, czyli marketing z wykorzystaniem zasięgów rozpoznawalnych osób. Mogą to być osoby o popularnych profilach na Instagramie, Pintereście czy prowadzące duże kanały na YouTube, jak również właściciele rozpoznawalnych blogów czy serwisów internetowych. Generalnie każda osoba, która może swoim nazwiskiem wpływać na decyzje zakupowe klientów, zalicza się do Influencerów.

Nie będziemy wchodzić w szczegóły Influencer Marketingu, dlatego podsumujmy jego zasady działania w jednym zdaniu:

Influencerzy promują Twoją markę w swoich kanałach (social media, YouTube, własna strona internetowa, blog itp.) w zamian za wynagrodzenie lub produkty (barter).

Jak więc widzisz, w kontekście link buildingu jest to świetna okazja, aby umieścić odpowiedni link na stronie takiego Influencera. Oczywiście Influencer Marketing ma na celu przede wszystkim budowanie świadomości marki oraz sprzedawanie, jednak jeśli można przy okazji poprawić autorytet swojej strony, to warto wykorzystać tę możliwość.

Jeżeli Influencer działa głównie przez media społecznościowe, to w tym przypadku link będzie najprawdopodobniej oznaczony atrybutem nofollow. Wówczas korzyści z punktu widzenia SEO są niewielkie, jednak zainteresowanie Twoimi produktami lub usługami może być bardzo wysokie. Influencer Marketing ma to do siebie, że przyciąga spory organiczny ruch od zainteresowanych osób, proporcjonalny do popularności autora.

Natomiast jeśli dany Influencer działa również na własnych kanałach (np. tworząc artykuły lub wpisy blogowe), to możesz w ten sposób uzyskać link dofollow. Taki link pozostanie tam na długo i wpłynie pozytywnie na reputację Twojej strony (pod warunkiem, że strona Influencera również posiada jakąkolwiek reputację).

Dodatkowo, podobnie jak w przypadku artykułów sponsorowanych, treści tworzone przez Influencerów są zwykle przez nich promowane w jakiś sposób. Może się to wiązać z dodatkową porcją wejść organicznych na Twoją stronę!

Podsumujmy zatem plusy i minusy pozyskiwania linków poprzez influencerów:

Plusy linków od influencerów:Minusy linków od influencerów:
+ duży ruch organiczny (w przypadku mediów społecznościowych)– krótki czas życia postów (w przypadku mediów społecznościowych)
+ możliwa wymiana za produkty (barter)– strony/blogi influencerów rzadko posiadają wysoki autorytet w Google
+ budowanie świadomości marki oraz zaufania klientów– w większości przypadków współpraca zamyka się w mediach społecznościowych, a więc pozyskujemy link nofollow
+ budowanie zaangażowania społecznego
+ możliwość pozyskania linku dofollow (w przypadku współpracy wychodzącej poza media społecznościowe)

Jak więc widać, Influencer Marketing nie niesie ze sobą długofalowych korzyści pod kątem SEO, ponieważ na ogół współpraca generuje linki nofollow. Warto jednak uzupełnić swoje pozyskiwanie linków o takie działania, ponieważ:

  • wysoka świadomość marki wspiera cały proces sprzedażowy,
  • ruch organiczny jest przydatny na każdym etapie,
  • dodatkowe linki nofollow tworzą naturalny profil backlinków.

Podmienianie wygasłych linków

Nadszedł czas, aby omówić rzadko używaną, jednak bardzo ciekawą metodę na link building. Mowa o podmienianiu wygasłych linków, czyli tzw. broken links.

Internet pełen jest wygasłych linków, prowadzących do stron o statusie 404. Takie linki tworzą się zwykle w sytuacji, gdy linkowana strona przestaje istnieć.

Googleboty, które napotykają zepsuty (wygasły) link, mogą wówczas dojść do wniosku, że strona nie była aktualizowana od dłuższego czasu skoro autor nie zauważył wygaśnięcia linku. Taka informacja sprawia, że strona traci na świeżości, a więc w oczach Google może być już nieaktualna. Przełoży się to na niższe pozycje w wynikach wyszukiwania.

W związku z tym, autorzy stron z wygasłymi linkami mają w interesie podmienienie ich na aktualne, istniejące odnośniki. Problem w tym, że często nawet nie wiedzą, które linki w ich tekstach są zepsute.

Z pomocą przychodzi narzędzie: wtyczka do Chrome Check My Links. Dzięki niej możesz szybko sprawdzić, które linki na dowolnej stronie internetowej są nieaktualne:

check my links - sprawdzanie nieaktualnych linków pod link building

Wtyczka po przeskanowaniu strony znajduje wszystkie linki i oznacza na czerwono te, które prowadzą do nieistniejących już stron. Jeżeli znajdziesz takie linki na dowolnej stronie internetowej, możesz skontaktować się z webmasterem danej strony i zaproponować, żeby podmienił wygasły link na wybraną treść z Twojej strony internetowej.

Tym samym wyświadczasz pewnego rodzaju przysługę webmasterowi danej strony, ponieważ:

  • informujesz go o wygasłym linku na jego stronie,
  • proponujesz oszczędność czasu i podsuwasz gotową treść do przelinkowania.

Takie rozwiązanie wiąże się z pewną ilością czasu, którą trzeba zainwestować w poszukiwanie wygasłych linków oraz kontakt z webmasterami. Jest to jednak metoda na pozyskiwanie naprawdę wartościowych, przydatnych linków.

Podsumujmy zatem najważniejsze plusy i minusy podmieniania wygasłych linków:

Plusy podmieniania linków:Minusy podmieniania linków:
+ możliwość pozyskania mocnego linku dofollow– wymaga dużej ilości pracy
+ zwykle całkowicie darmowa publikacja– webmasterzy często podmieniają link na inną stronę, niż Twoja
+ możliwość zamieszczenia linku na popularnej stronie z dużym ruchem organicznym
+ przejęcie linku, który dotychczas prowadził do domeny konkurencji

Jak widać, jest to metoda, dzięki której można zdobyć kilka wartościowych linków, jednak jest mocno ograniczona. Po pierwsze, proces poszukiwania wygasłych linków ciężko jest zautomatyzować. Po drugie, wymaga kontaktowania się z webmasterami, którzy często odmawiają podlinkowania Twojej strony i sami wybierają odpowiedni materiał.

Tak czy inaczej, jeżeli posiadasz trochę wolnego czasu, polecam wypróbować tę metodę. Być może w Twoim przypadku nawet kilka mocnych linków wprowadzi zauważalną zmianę w pozycjach.

Outreach

Outreach w linkbuildingu to proces nawiązywania kontaktu z właścicielami stron internetowych, blogerami, dziennikarzami i innymi influencerami w celu zdobycia wartościowych linków zwrotnych do Twojej strony. Jest to kluczowa część strategii budowania linków, która może znacząco wpłynąć na ranking Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Oto, jak wygląda typowy proces outreach w linkbuildingu:

  1. Identyfikacja Celów: Zaczyna się od zidentyfikowania stron, które są relewantne dla Twojej branży i mogą być zainteresowane umieszczeniem linku do Twojej strony. Mogą to być blogi, strony informacyjne, fora branżowe itp.
  2. Ocena Jakości Stron: Nie wszystkie strony są równie wartościowe. Ważne jest ocenienie autorytetu domeny, jakości treści i innych czynników, które mogą wpłynąć na wartość linku zwrotnego.
  3. Personalizowany Kontakt: Następnie nawiązujesz kontakt z właścicielami stron, zwykle poprzez e-mail. Ważne jest, aby wiadomość była spersonalizowana i wyjaśniała, dlaczego Twój link doda wartość ich stronie.
  4. Oferowanie Wartości: Często musisz zaoferować coś w zamian za link. Może to być unikalna treść, współpraca gościnna na blogu, czy inne formy współpracy, które za atrakcyjne może uznać strona linkująca.
  5. Monitorowanie i Analiza: Po zdobyciu linku, ważne jest monitorowanie jego wpływu na ruch i rankingi, a także utrzymanie dobrych relacji z partnerami, ponieważ mogą one prowadzić do dalszych możliwości w przyszłości.

Najważniejsze plusy i minusy tej metody:

Plusy outreachu:Minusy outreachu:
+ z czasem może generować dużo wartościowych linków– czasochłonny,
+ jest naturalną metodą pozyskiwania linków– wymaga nawiązywania kontaktów z wieloma podmiotami,
– nie można mieć 100% pewności co do powodzenia działań

Outreach w linkbuildingu jest pracochłonnym i często złożonym procesem, który wymaga starannego planowania, badań i umiejętności komunikacji. Jednak jest to jedna z najbardziej efektywnych metod zdobywania wysokiej jakości linków zwrotnych, które są kluczowe dla SEO.

Warto zauważyć, że outreach musi być przeprowadzany zgodnie z wytycznymi wyszukiwarek i etycznymi praktykami SEO. Niewłaściwe podejście, takie jak spamowanie czy kupowanie linków, może prowadzić do kar i negatywnie wpłynąć na Twoją stronę.

Tworzenie wartościowych treści

Na sam koniec zostawiliśmy sobie perełkę, a mianowicie metodę na link building, którą jako jedyną Google oficjalnie rekomenduje.

Jest to tworzenie wartościowej treści z myślą, że użytkownicy sami zechcą ją publikować na swoich stronach. Buduje to naturalne zaplecze backlinków.

Zacznijmy od tego, że pisanie “po prostu dobrej” treści… to zdecydowanie za mało. Według oficjalnych rekomendacji Google, aby budować profil linków, wystarczy, aby Twoje artykuły naprawdę wyczerpywały dane zagadnienie. Twoje teksty powinny wchodzić w każdy możliwy detal. Powinny wyczerpywać go tak, aby naprawdę nie dało się już nic więcej do nich dodać. W teorii, takie działania sprawią, że użytkownicy będą sobie cenić Twoje treści, a z czasem zaczną sami linkować je na swoich stronach.

Niestety, tak było może kiedyś, kiedy znacznie bardziej popularne były blogi i dzielenie się na nich “wartościowymi” stronami. Aktualnie pisanie dobrej treści może nie wystarczyć.

Dlatego metoda ta jest dobra, jeżeli zostanie odpowiednio ulepszona.

Zamiast pisać dobre artykuły, myśl raczej o tym, co ludzie chcieliby udostępniać. Świetnie sprawdzają się wszelkiego rodzaju pomocne, przydatne w codziennym życiu/pracy materiały:

Przykładowo, stworzenie naprawdę przydatnego narzędzia online może przynieść w naturalny sposób mnóstwo linków w odpowiednim czasie. Musisz jedynie sprawić, aby Twoje materiały były naprawdę przydatne, oraz odpowiednio je wypromować.

Innym dobrym pomysłem na tworzenie treści, które będą udostępniane, jest np. pytanie różnych ekspertów o zdanie.

Przykład? Na blogu Linkhouse pojawił się wpis, w którym zebrano opinie ponad 50 osób z branży na temat zmian, które koronawirus wprowadzi w marketingu internetowym. Znajduje się tam również moja opinia 😉

Ten wpis został udostępniony przez sporą część pytanych osób na ich blogach oraz mediach społecznościowych. W taki właśnie sposób można zachęcić różne strony do linkowania swojej domeny.

Zbierzmy zatem w jednym miejscu najważniejsze plusy i minusy tej metody:

Plusy tworzenia wartościowych materiałów:Minusy tworzenia wartościowych materiałów:
+ z czasem może generować dużo wartościowych linków– niektóre formy wymagają dużo czasu i pieniędzy (np. przygotowanie narzędzia online)
+ jest najbardziej naturalną metodą pozyskiwania linków– wartościowy materiał wymaga początkowej promocji
+ jednocześnie buduje świadomość marki– nigdy nie można mieć 100% pewności co do powodzenia danego materiału
+ generuje dodatkowy ruch organiczny przy okazji udostępnień

Jak więc widać, link building z tą metodą to zdecydowanie długofalowa strategia. Przygotowanie chociażby dobrego narzędzia online może kosztować Cię naprawdę sporo, jednak ilość pozyskanych dzięki niemu linków może być opłacalna. Jest to generalnie przedsięwzięcie, za które powinny zabierac się firmy, które mogą sobie pozwolić na spore wydatki i bardzo odroczone efekty. Ale czy efekty będą?

Mogą być naprawdę imponujące. Przykładowo, Neil Patel stworzył w podobnym celu narzędzie Ubersuggest. Aktualnie, wg raportu Ahrefs, Ubersuggest posiada w internecie prawie 170 tysięcy prowadzących do niego linków.

Bonus 1: jak sprawdzić backlinki własnej strony?

Najlepszym i najdokładniejszym narzędziem do sprawdzenia linków dla własnej strony jest Google Search Console, zakładka Linki. Znajdziesz tam wszystkie linki prowadzące do Twojej strony, które napotkały googleboty.

Jeżeli Twoja strona internetowa posiada również inne linki, na które Google jeszcze nie wpadło, to w zasadzie ich wartość z punktu widzenia SEO jest praktycznie zerowa. Skoro Google ich nie widziało, w jaki sposób miałyby bezpośrednio wpłynąć na Twoje pozycje?

W raporcie Search Console możesz znaleźć m.in. informacje dotyczące:

  • linków zewnętrznych,
  • linków wewnętrznych,
  • witryn, z których pochodzą linki,
  • tekstów linków.

Bonus 2: jak sprawdzić backlinki konkurencji?

Na koniec mała sztuczka, dzięki której możesz sprawdzić większość backlinków dowolnej strony internetowej. Pozwala ona z grubsza poznać strategię na link building u konkurencji.

Serwis Ahrefs udostępnia za darmo swój Backlink Checker, dzięki któremu możesz podejrzeć zaplecze linków konkurencji. Wystarczy wpisać adres internetowy, a następnie potwierdzić, że nie jesteś robotem, i Twoim oczom ukaże się sekret autorytetu strony konkurencji:

ahrefs backlink checker for ubersuggest

Na powyższym przykładowym raporcie z Ahrefs możesz zobaczyć:

  • URL Rating, czyli jak mocny jest profil linków konkretnego adresu url,
  • Domain Rating (DR), czyli jak mocne jest zaplecze całej wskazanej domeny,
  • Backlinks, czyli konkretną ilość wszystkich linków,
  • Referring Domains, czyli ilość wszystkich domen, z których pochodzą linki.

Nie jest to jednak w 100% dokładne narzędzie, ponieważ pokazuje dane zebrane przez boty Ahrefs, a nie googleboty. Jednak Google nie udostępnia danych o linkach konkurencji, dlatego w przypadku cudzej strony jest to najlepszy dostępny sposób. W przypadku własnej strony zawsze dokładniejsze dane znajdziesz w Search Console.

Link building: podsumowanie

Jak więc widać, link building to bardzo szeroke zagadnienie, które ma ogromny wpływ na pozycje Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Samo pozyskiwanie linków powinno być również poparte solidną analizą tego, które strony mają wartościowy autorytet w oczach Google.

Jeżeli chcesz zlecić link building profesjonalnej agencji, która przyniesie Twojej stronie internetowej mnóstwo dodatkowych klientów, koniecznie skontaktuj się z nami. Przedstawimy Ci plan działań, który zwiększy widoczność Twojej domeny w Google.

Polecam Ci także budować linki poprzez platformę Linkhouse. Pozwala ona zaoszczędzić mnóstwo czasu potrzebnego na wyszukiwanie odpowiednich miejsc do zamieszczania linków oraz dogadywania szczegółów z webmasterami.

Na koniec, polecam Ci materiały uzupełniające do tego artykułu, dzięki którym Twoja wiedza o SEO może się znacząco rozwinąć:

Spodobało się? Udostępnij ten artykuł na swojej stronie 😉

3.5/5 - (2 votes)
Kategorie: SEO

Jakub Wójcik

Współtwórca Emerald Media, specjalista od kampanii Facebook Ads oraz SEO. Interesuje się sztukami walki, IT oraz dobrą muzyką. Z wykształcenia programista.

8 komentarzy

Michał - KreacjaMarki · 8 kwietnia, 2021 o 6:52 pm

Kuba – Ubersuggest od Neila Patela też pozwala sprawdzić własne backlinki, sam z tego korzystam regularnie. Co sądzisz o linkach z profili na forach? Myślisz, że działa to tak, jak kiedyś? Obserwujesz jakąś zależność w tym temacie?

    Jakub Wójcik · 8 kwietnia, 2021 o 9:20 pm

    Michał – jeśli chodzi o sprawdzanie własnych backlinków, to metoda z Google Search Console jest najlepsza. Dlaczego? Ponieważ widzimy w ten sposób wszystkie backlinki, o których istnieniu wie Google. Inne, ukryte przed googlebotami backlinki nie mają żadnego wpływu na pozycje naszej strony 🙂 Dlatego własne backlinki najlepiej sprawdzać w GSC, ponieważ ma to 100% przełożenie na indeks Google. Natomiast narzędzia Ahrefs i Ubersuggest mogą być przydatne, kiedy sprawdzamy backlinki konkurencji, ponieważ wtedy nie mamy dostępu do Google Search Console 🙂
    Jeśli chodzi o linki z profili na forach – zdecydowanie nie działa to już tak, jak kiedyś. Testowaliśmy niedawno kilkadziesiąt linków z for dla świeżej strony i efekt był dosłownie zerowy. Może to być jednak fajne uzupełnienie profilu linkowania, ponieważ takie linki zwykle są darmowe lub pozyskiwane bardzo niskim kosztem, a mogą dodać nam odsetek linków nofollow do zaplecza.

      Michał · 14 stycznia, 2022 o 4:59 pm

      Jeśli o same backlinki chodzi to oczywiście Google Search Console powinien być naszym pierwszym wyborem, musimy natomiast pamiętać, że Crawlery Google mogą nie wyłapać wszystkich naszych linków. Warto więc sprawdzać również inne narzędzia – jeśli one jakiś link widzą, a Google nie to jest to dla nas jasny sygnał, żeby link dodatkowo dopalić. Można zrobić to stosunkowo małym kosztem 🙂

Grzegorz Szymański · 22 lipca, 2021 o 9:20 pm

Wszystko się zgadza w teorii. Schemat budowania właściwego profilu linków powinien wyglądać dokładnie jak w artykule. Niestety praktyka pokazuje coś innego. Czołowe pozycje w wyszukiwarce wciąż zajmują domeny podlinkowane z katalogów stron, profili oraz zaspamowanych wątków na forach. Dotyczy to zwłaszcza domen firm oferujących usługi lokalne.

Warto dodać że, kluczowym elementem wpływającym na pozycję jest nie tyle jakość, co stały przyrost linków z nowych źródeł.

    Jakub Wójcik · 23 lipca, 2021 o 9:10 am

    Warto pamiętać, że często u góry w wielu branżach są po prostu starsze domeny, które pozycjonują się od lat i siedzą po uszy w biznesie. Dlatego też mają one często masę linków z katalogów i for. W ich przypadku widzimy takie linki, ale to nie oznacza, że obecnie nowsze strony powinny robić to samo, aby wybić się na pierwszą stronę.

    Pamiętaj też, że te dobre linki nie zawsze będą widoczne w takich narzędziach jak Ahrefs, ponieważ w przypadku własnych zaplecz często agencje stosują różne techniki mające za zadanie zamaskować je przed wszystkimi botami, z wyjątkiem googlowskich.

    Słuszna uwaga co do dopływu linków – działa to podobnie, jak regularne dodawanie nowych treści na stronie.

fotografia produktowa Wrocław · 1 sierpnia, 2021 o 8:21 pm

Wiele wpisów już przeczytałem o seo na różnych blogach, ale tu mamy prawdziwą perełkę, gdzie został temat szeroko omówiony. Dzięki za cenne rady, które pomagają lepiej pozycjonować moją stronę i zrozumieć zagadnienie SEO.
Pozdrawiam z Wrocławia 🙂

Hosting · 10 grudnia, 2021 o 3:19 pm

Dzięki za ten wpis. Analizujemy nasze linki 😉

Sklep z kawą · 24 stycznia, 2022 o 10:49 am

Bardzo przydatny artykuł. Pozornie prosta sprawa, ale jednak wymaga czasu, by ją prawidłowo realizować. Dziękujemy za treściwy artykuł – przyjemnie się czyta przy kawie.

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *