HTTPS – definicja, co to jest i do czego służy?
HTTPS (z angielskiego: Hypertext Transfer Protocol Secure) to po prostu bezpieczna wersja protokołu http, której przeznaczeniem jest szyfrowanie przesyłanych informacji pomiędzy serwerem a klientem. Wykorzystywane są do tego protokoły SSL / TLS. Zatem HTTPS sprawia, że poufne dane są zabezpieczone i trudniejsze do przechwycenia, odczytania i zmiany przez niepowołane osoby.
HTTPS ściśle wiąże się z certyfikatem SSL, ponieważ aby wymusić komunikację przez ten protokół na swojej stronie internetowej, niezbędny jest właśnie taki certyfikat.
Strona, która korzysta z komunikacji przez HTTPS, jest oznaczona w przeglądarkach symbolem kłódki, który wygląda tak jak na poniższym obrazku. Po kliknięciu w symbol zobaczymy więcej informacji na temat szyfrowania:
Spis treści
Protokół HTTP i HTTPS – czym się różnią?
Poniżej znajdziesz kilka technicznych różnic pomiędzy tymi dwoma protokołami:
HTTP | HTTPS | |
---|---|---|
Domyślny port: | 80 | 443 |
Strona internetowa zaczyna się od: | http:// | https:// |
Szyfruje przesyłane dane: | nie, przesyłane dane mogą być przechwycone i odczytane | tak, komunikacja pomiędzy klientem a serwerem jest bezpieczna |
Wpływ na pozycje w wyszukiwarce Google: | negatywny | pozytywny |
Właśnie dzięki wyżej wymienionym czynnikom protokół HTTPS wykorzystywany jest przez strony banków, sklepy online oraz przez inne witryny, które wymagają podania danych osobowych przesyłanych podczas rejestracji. Wykorzystanie tego protokołu przeciwdziała przechwytywaniu i zmienianiu przesyłanych danych.
Co jeśli Twoja witryna nie korzysta z protokołu HTTPS?
Od 2020 roku witryny, które nie korzystają z protokołu HTTPS oraz nie obslugują mieszania zawartości podlegają ostrzeżeniom oraz błędom bezpieczeństwa. Przeglądarka internetowa Google pokazuje w tym przypadku komunikat, że połączenie nie jest bezpieczne.
Wynika to z tego, że tego typu strony zagrażają prywatności i bezpieczeństwu internetowych użytkowników, co z kolei wpływa na to, że witryny HTTP zostały oznaczone jako niepewne i nie są przeferowane przez algorytmy wyszukiwarek internetowych. Warto więc z tego powodu wybrać bezpieczną stronę HTTPS.
HTTP / HTTPS – wpływ na pozycje strony
Jak poinformowało Google w swoim oficjalnym komunikacie w 2014 roku, protokół HTTPS ma bezpośredni wpływ na pozycje strony w wyszukiwarce. Oczywiście, czynników branych pod uwagę przy ustalaniu rankingu danej strony jest bardzo dużo, w tym wiele z nich ma znacznie większą wagę od protokołu komunikacji. Jednak warto o nim pamiętać, ponieważ czasami wprowadzenie nawet drobnej zmiany może znacząco wpłynąć na ilość ruchu ściąganego z wyszukiwarki.
Ponadto, wpływ szyfrowania na pozycje w wyszukiwarce może się zwiększać wraz z upływem czasu. Bezpieczeństwo w internecie jest traktowane coraz poważniej, a co za tym idzie – strony, które ignorują szyfrowanie danych będą traciły na pozycjach w wyszukiwarce. Biorąc pod uwagę kwestie SEO, strona powinna być zabezpieczona protokołem HTTPS.
HTTPS a szyfrowanie danych
Pamiętaj, że komunikacja przez protokół HTTPS szyfruje tylko niektóre przesyłane dane.
Przykładowo, przesyłane wiadomości, loginy, hasła czy dane kart płatniczych będą w całości szyfrowane. Nie oczekuj jednak, że Twój adres IP również będzie zaszyfrowany. Podobnie wygląda sytuacja z adresem strony internetowej, którą odwiedzasz.
Pamiętaj także, że korzystanie z szyfrowanych stron nie zabezpieczy nas przed zainfekowaniem przez wirusy. Rówież nie ochroni nas przed wyłudzeniem poufnych informacji w przypadku ich przesłania na stronach phishingowych. Tak więc protokół ten zapewnia szyfrowanie danych, ale nie gwarantuje 100% bezpieczeństwa danego serwisu!
HTTPS a User Experience
Bardzo ważnym powodem, dla którego należy instalować certyfikaty SSL i wdrażać szyfrowanie na swoich stronach jest wpływ na User Experience.
Dzięki szyfrowanej komunikacji Twoi klienci będą czuli się bezpieczniej, korzystając np. z Twoich sklepów internetowych lub zapisując się na newslettery.
Przesyłanie danych karty płatniczej w serwisach bez protokołu HTTPS jest bardzo niebezpieczne, ponieważ nawet początkujący hacker będzie w stanie przechwycić te dane i wykorzystać na swoją korzyść.
Ponadto, przy przechodzeniu na strony bez szyfrowania bezpośrednio z mediów społecznościowych (np. z Facebooka) zobaczymy komunikat ostrzegawczy o tym, że dana strona nie posiada szyfrowania. Ten mechanizm blokuje praktycznie cały ruch pochodzący z social mediów, jeśli Twoja strona nie będzie odpowiednio zabezpieczona.
HTTPS – jak włączyć?
Jeżeli chcesz wykorzystywać protokół HTTPS w swojej witrynie, to powinieneś zainstalować certyfikat SSL lub TLS. Bardzo często dostawcy hostingu zapewniaj taką możliwość. Można również poprosić o certyfikat SSL/TLS urząd certyfikacji i zainstalować go samodzielnie..
Zobacz także:
- Obsługa Social Media – na czym polega i ile kosztuje?
- Reklama na Facebooku – jak może pomóc Twojej firmie?
- Hasła reklamowe – jak je pisać, aby były skuteczne?
- Link building – jak może wpłynąć na pozycje Twojej firmy w Google?
0 komentarzy