Agencja Social Media – jak poznać, czy zna się na rzeczy? 6 najczęstszych błędów agencji

Opublikowane przez Jakub Wójcik w dniu

agencja social media - jak poznać, czy zna się na rzeczy?

Agencja social media, freelancer, własny pracownik, czy może porządny kurs online z reklamy na Facebooku?

Przed tym wyborem stoi wielu młodych przedsiębiorców, którzy zaczynają swoją przygodę z biznesem i chcą, aby w końcu usłyszał o nich świat.

Stare wygi biznesu radzą, aby jak najszybciej zacząć delegować zadania, na których się nie znasz, aby nie tracić czasu na ich uczenie się, a skupić się na rozwijaniu firmy.

Jednak z drugiej strony, nie każdy młody przedsiębiorca chce od razu rzucać wszystko i zakładać wielką firmę. Wiele osób do biznesu zabiera się powoli – albo z powodu niepewności, albo z braku czasu lub pieniędzy. W takich sytuacjach robienie niektórych zadań samemu może okazać się rozsądnym wyborem. Zwłaszcza, jeżeli nie są skomplikowane, a ich wykonywanie będzie przyjemne.

W przypadku marketingu w mediach społecznościowych sprawa jest jednak nieco bardziej skomplikowana. Jeżeli chcesz szybciej się rozwijać, prawdopodobnie planujesz zainwestować w płatne reklamy. Można wówczas porównać zawód marketera do… maklera giełdowego. W końcu jest to osoba, która będzie zarządzać Twoim budżetem, w celu wygenerowania jak największego zysku.

Powiem więcej – jest to połączenie maklera z PR-owcem! W końcu jeżeli makler spartaczy robotę, co “najwyżej” wyda Twoje pieniądze na marne. Jeśli jednak marketer zawali, to nie tylko zostawi Cię z pustym portfelem, ale może także zniszczyć Twoje dobre imię w internecie.

Jeżeli zatem planujesz zlecić swoją promocję w internecie zewnętrznej agencji lub freelancerowi, skorzystaj z poniższych porad, które być może uchronią Cię przed złym wyborem.

Słaba agencja social media – jak ją poznać?

Przy wybieraniu specjalisty do wydelegowania pewnych zadań zawsze pojawia się pewien problem.

Jak poznać dobrego specjalistę, skoro zatrudniasz go do pracy, o której nie masz większego pojęcia?

Kiedy zatrudniasz księgową, nie mając pojęcia o księgowości, prawdopodobnie czytasz wcześniej jej opinie w Google albo sprawdzasz, ile ma polubień na stronie na Facebooku.

Ale w przypadku agencji social media sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Masz za zadanie wybrać specjalistów od budowania wizerunku w sieci, więc skąd masz wiedzieć, czy ich własny wizerunek nie jest sprytnie wykreowaną wydmuszką?

Możesz więc zapamiętać kilka elementów, które zwykle oznaczają, że dana agencja social media nie jest tak profesjonalna, jak wygląda z zewnątrz.

1. Obiecywanie góry złota

Do najbrzydszych praktyk, jakich może dopuścić się agencja social media jeszcze przed rozpoczęciem współpracy, z pewnością należy obiecywanie cudów.

Doświadczona agencja zdaje sobie sprawę z faktu, że każdy klient jest inny, a każda grupa docelowa zachowuje się inaczej. I chociaż istnieją pewne sprawdzone techniki, które zazwyczaj przynoszą dobre rezultaty, to nie ma w marketingu ani jednej rzeczy, która zadziała w 100% przypadków.

Stąd obiecywanie dużych zwrotów przez agencję już w pierwszym miesiącu współpracy jest po prostu nieuczciwe.

Co innego w sytuacji, gdy agencja prowadzi marketing danej firmy już od jakiegoś czasu. Wtedy przewidywanie dalszego rozwoju z pewną dozą prawdopodobieństwa nie jest nieuczciwe – to zwyczajna analiza i wyciąganie wniosków na podstawie doświadczenia.

2. Brak transparentności

Transparentność to kluczowa kwestia, kiedy powierza się komuś swój budżet oraz markę. Nieuczciwi marketerzy czasami ukrywają szczegóły swoich działań, zasłaniając się ochroną swoich sekretnych technik lub tłumaczeniem, że techniczne szczegóły nie są klientowi do niczego potrzebne.

Pamiętasz moje porównanie marketera do maklera giełdowego? Czy zatem możesz sobie wyobrazić, że dobry makler, zapytany o to, co się aktualnie dzieje z Twoimi pieniędzmi, odpowiada, że to tajemnica zawodowa?

W marketingu nie ma żadnych sekretnych technik ani wiedzy tajemnej. Nie ma więc czego ukrywać, a jeżeli już jakaś agencja tak robi, to jest to zdecydowanie czerwona lampka, która powinna zapalić się w Twojej głowie.

Kwestia transparentności jest również niezwykle ważna przy rozliczeniach. Jeżeli agencja nie udziela informacji na temat tego, jaka część Twoich pieniędzy idzie rzeczywiście na reklamy, a jaka do kieszeni marketerów, to jest to kolejny sygnał ostrzegawczy. Nie muszę chyba tłumaczyć, dlaczego.

3. Zostawianie reklam na pastwę losu

Agencja social media, która pobiera opłatę za stworzenie kampanii reklamowej, a następnie kończy swoje działania w tym miesiącu, prawdopodobnie zapomina o pewnej bardzo ważnej zasadzie, którą znasz już z poprzednich punktów.

W marketingu nie istnieją techniki, które sprawdzają się w 100% przypadków.

Każdy klient jest inny, a każda grupa docelowa reaguje inaczej, pamiętasz? Jak więc można wytłumaczyć marketerów, którzy przygotowują kampanię Facebook Ads, a następnie zostawiają ją na pastwę losu?

Bez analizy i optymalizacji Twój budżet reklamowy czeka marny los. Dlatego właśnie praca marketerów nigdy się nie kończy, a jedynie ciągle ewoluuje.

Pewne techniki, które raz zadziałały, mogą kompletnie się nie sprawdzić następnym razem. Nawet najlepsze agencje social media tworzą kampanie, które nie zawsze przynoszą świetne rezultaty. Jednak dzięki dobrej analizie i optymalizacji, z czasem te rezultaty zaczynają wyglądać coraz lepiej.

4. Mało testów

Ten punkt jest w sumie powiązany z punktem poprzednim. Agencja, która nie przeprowadza regularnych testów, może to robić z dwóch powodów.

Pierwszym z nich jest lenistwo – i chyba nie muszę tutaj rozwijać tego punktu, aby było jasne, że nie świadczy to dobrze o jakości usług takiej agencji.

Drugim powodem jest wiara we własną skuteczność – a to również powszechny błąd.

Dobry marketer powinien wierzyć jedynie w dane i wyniki testów. Powinien być jak lekarz, który nie stawia diagnozy, dopóki nie wykona kilku badań.

W długoterminowych działaniach reklamowych testowanie i analiza są jedynymi metodami na skuteczność. Jeżeli agencja reklamowa nie przeprowadza licznych testów – a do tych powinny zaliczać się przynajmniej testy grup odbiorców i kreacji reklamowych – to uciekaj, póki jeszcze nie skończył się Twój budżet reklamowy.

5. Niejasne zapisy w umowie i kary umowne

Jeżeli agencja social media jest dobra, to na dłuższą metę nie musi obawiać się tego, że klienci będą chcieli zrywać umowy w połowie miesiąca i zostawiać ją bez wynagrodzenia.

Oczywiście, podpisywanie dobrych umów jest ważne. Niektórzy nawet mówią, że podpisanie umowy jest dopiero oznaką zaufania. Ciężko się z tym kłócić – w końcu osoba o uczciwych zamiarach nie będzie miała nic przeciwko spisaniu umowy.

Jednak nieuczciwe agencje często wplatają w umowę zapisy, które są mocno nieopłacalne dla strony klienta. Na przykład:

  • kary umowne za zerwanie umowy,
  • długi okres wypowiedzenia (np. 3 miesiące),
  • poufność na temat praktyk, stosowanych przez agencję,
  • brak przenoszenia praw autorskich do materiałów stworzonych przez agencję.

Kary umowne mają służyć tylko i wyłącznie obdzieraniu z pieniędzy klientów, którzy zorientowali się zbyt późno, w co się wplątali, i próbują opuścić pokład tonącego statku wraz z resztkami swojego budżetu.

Długi okres wypowiedzenia (z reguły dłuższy niż miesiąc) również ciężko uzasadnić – przecież agencje social media raczej nie przygotowują materiałów, kreacji graficznych i innych “kosztownych” tworów na kilka miesięcy wprzód. Byłoby to stratą czasu, ponieważ – jak już wspomniałem wcześniej – nie da się przewidzieć skuteczności swoich działań. Nowe kreacje i materiały muszą być tworzone i dostosowywane na bieżąco na podstawie wyników testów.

Poufność na temat praktyk marketingowych jest również śliskim tematem. Dobre agencje nie boją się o swoje “sekrety”, ponieważ… takich sekretów zwyczajnie nie ma. Chyba, że sekretem agencji jest jej nieudolność lub stosowanie zakazanych praktyk marketingowych.

O braku przenoszenia praw autorskich nie muszę chyba pisać zbyt wiele. Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której po zakończeniu współpracy agencja pozywa swojego byłego klienta o korzystanie z reklam oraz postów na Facebooku, które zostały przygotowane przez agencję.

6. Jednakowe podejście do każdego klienta

Ostatnim błędem, o jakim należy wspomnieć, jest stosowanie tych samych technik i strategii wobec każdego nowego klienta.

Może Ci być ciężko ocenić, czy strategie, które proponuje Ci agencja, są dopasowane do Twojego biznesu, czy też stosowane dla każdego klienta. Łatwo jest jednak domyślić się, że agencja zamierza potraktować Cię uniwersalnie, jeżeli przed rozpoczęciem współpracy nie przeprowadza z Tobą dokładnego wywiadu na temat dotychczasowego marketingu oraz wyników, jakie osiągasz.

Agencja social media, aby przygotować strategię reklamową skrojoną na wymiar dla Twojego biznesu, musi wcześniej… poznać Twój biznes. Jeśli więc oferuje Ci “sprawdzoną strategię, która zawsze przynosi rezultaty”, to jest to kolejny sygnał ostrzegawczy, który powinien zwrócić Twoją uwagę.

Dobra agencja social media – co musi prezentować?

Skoro już przeszliśmy przez najczęstsze błędy słabych agencji social media, to zastanówmy się, po czym poznać dobrą agencję.

Istnieje pewne absolutne minimum, które musi prezentować dobra agencja social media, aby można było stwierdzić, że prawdopodobnie zna się na rzeczy.

1. Czytelne raporty

Nieważne, w jakiej formie agencja takie raporty przygotowuje – czy są to sprawozdania wyciągnięte bezpośrednio z konta reklamowego, czy też z panelu Google Analytics, a może nawet podsumowanie mailowe. Ważne, czy pod koniec miesiąca agencja zdaje raport z tego, co zrobiła, co udało się osiągnąć, oraz najważniejsze: jak rozumieć te liczby, i co będzie z nimi dalej.

Chwalenie się przed klientem rekordowo niskim CPM jest nie fair, jeżeli klient nie potrafi nawet rozwinąć tego skrótu. Jest to akurat dość dwuznaczny wskaźnik.

CPM to koszt 1000 wyświetleń, powinien więc być wysoki, czy niski?

Niska wartość oznacza albo świetną reklamę, albo tani, słabo konwertujący ruch. Zamieszczanie tego typu wskaźnika w raporcie aż prosi się o chociaż kilka słów na temat tego, jak klient powinien go rozumieć.

Ponadto, raport powinien zawierać informacje na temat tego, jakie działania reklamowe zostały wdrożone, oraz dlaczego.

2. Pełna transparentność

Dobra agencja social media nie boi się pokazać konta reklamowego swojemu klientowi.

W końcu nie powinno tam być niczego, czego nie można pokazać.

To samo tyczy się rozliczeń. Skoro agencja zarządza Twoim budżetem, to nie widzę żadnych logicznych powodów, aby nie udzielić informacji na temat tego, jaka część budżetu została przeznaczona na wynagrodzenie.

3. Mało zobowiązań

Umowa dotycząca współpracy z agencją social media to tak naprawdę zabezpieczenie dla obydwu stron. Jednak taka współpraca zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem – zazwyczaj głównie dla klienta.

Dlatego właśnie dobrze skonstruowana umowa powinna być wolna od kar umownych i długich okresów wypowiedzeń.

Klient, powierzając swoje pieniądze agencji, powinien mieć pewność, że w razie kłopotów może z łatwością wycofać się ze współpracy i zminimalizować straty.

4. Wywiad z klientem oraz sprawna komunikacja

Doświadczone agencje social media wiedzą, że kluczem do udanej współpracy z klientem jest gruntowny wywiad na temat przeszłości biznesu. Być może pewne strategie były już wdrażane i zwyczajnie nie przyniosły oczekiwanych rezultatów? A może po prostu zostały wprowadzone w błędny sposób?

Ponadto, niezbędna jest płynna komunikacja pomiędzy agencją, a klientem.

Dobra komunikacja pozwala nie tylko uniknąć potencjalnych problemów, ale także poprawić rezultaty kampanii reklamowych! Przykładowo, jeżeli klient przekaże agencji informację zwrotną na temat dostarczonych leadów, możliwe będzie zoptymalizowanie kampanii pod kątem jakości pozyskiwanych kontaktów.

Współpraca z agencją social media – podsumowanie

Zbierając wszystkie powyższe punkty w całość, masz już pewne pojęcie na temat tego, jak powinna wyglądać udana współpraca z agencją social media.

Pamiętaj także, że nawet najlepsze agencje mogą nie podołać Twoim oczekiwaniom, jeżeli spodziewasz się fantastycznych wyników już na samym początku współpracy.

Dobre kampanie reklamowe nie zawsze sprzedają od razu. Zwykle potrzeba paru testów i wydania pewnej kwoty, aby znaleźć skuteczne rozwiązania reklamowe.

Jeżeli chcesz zobaczyć, jak powinna wyglądać w praktyce praca agencji social media, możesz dać nam szansę i skontaktować się z nami. Gwarantuję, że wszystkie opisane powyżej kwestie są u nas brane na poważnie i przy sprawnej komunikacji na pewno dojdziemy do porozumienia.

Jeśli spodobał Ci się ten tekst, możesz też przeczytać inne nasze artykuły:

A tymczasem – powodzenia w rozwijaniu biznesu!

3.5/5 - (13 votes)

Jakub Wójcik

Współtwórca Emerald Media, specjalista od kampanii Facebook Ads oraz SEO. Interesuje się sztukami walki, IT oraz dobrą muzyką. Z wykształcenia programista.

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *