Co to jest persona marketingowa i jak ją stworzyć?
Co to jest Persona Marketingowa? Dlaczego jej stworzenie jest tak ważne podczas projektowania strategii marketingowej? I wreszcie: jak przygotować wzorzec persony, który spełni swoje zadanie?
Persona w marketingu to nic innego, jak wzorowa osoba, należąca do Twojej grupy docelowej. Możemy także nazywać w ten sposób Twojego klienta idealnego.
Z tego artykułu dowiesz się, jak przygotować wzorzec persony, dopasowanej do Twojej marki. Zaczynajmy!
Jeżeli wolisz obejrzeć nagranie, niż czytać tekst, to koniecznie sprawdź poniższe video i subskrybuj nasz kanał na YouTube!
Spis treści
Persona marketingowa – dlaczego jest taka ważna?
Aby lepiej zobrazować istotę persony, przedstawię Ci pewien przykład.
Wyobraź sobie, że jesteś snajperem.
Twoim zadaniem jest udaremnienie zamachu na ważną osobę.
Wiesz, że terroryści planują przeprowadzić zamach w określonym miejscu i czasie, ale nie masz pojęcia, kim są, ani nawet jak wyglądają. Jedyne, co widzisz przez lunetę snajperską, to plac pełen ludzi, oczekujących na publiczne przemówienie chronionej osoby.
Jakie masz szanse wypatrzeć kogoś, kto może być potencjalnym zamachowcem, jeszcze zanim dojdzie do tragedii? Raczej niewielkie.
Dlatego Twój dowódca, przed rozpoczęciem całej akcji, przygotował specjalny raport, z którego wynika, że poszukiwani zamachowcy to mężczyźni w wieku od 32 lat, noszący skórzane kurtki.
Czy te dwie niepozorne informacje zwiększają szanse na powodzenie Twojej misji? Zdecydowanie tak.
Im bardziej szczegółowy opis poszukiwanych osób otrzymasz, tym większe masz szanse na zlokalizowanie ich jeszcze zanim podejmą jakiekolwiek akcje.
Persona zmienia podejście
Ale zaraz – czym to się różni od samego pojęcia grupy docelowej i targetowania?
Przecież gdy korzystasz z systemów reklamowych typu Facebook Ads, to wystarczy przekazać informacje na temat grupy docelowej na poziomie targetowania i algorytmy Facebooka załatwią sprawę, prawda?
Bazując na naszym militarnym przykładzie, gdyby to Facebook miał być snajperem, to po prostu strzelałby do wszystkich mężczyzn w kurtkach licząc na to, że w końcu trafi na zamachowca.
Jednak Persona daje Ci coś więcej – mając informacje na temat swojego klienta idealnego, możesz wyobrazić sobie jego podejście do Twoich reklam. Możesz w pewnym sensie wyobrazić sobie, jak to jest być w jego butach.
Dzięki temu wiesz nie tylko, do kogo kierować swoje reklamy, ale także w jaki sposób je kierować. To ogromna przewaga.
Dla przykładu – możesz przygotować tekst reklamy, który brzmi naprawdę świetnie. Ale to nie Ty masz oceniać, czy tekst jest dobry – to Twoja persona o tym decyduje. Może okazać się, że po ustaleniu persony marketingowej wychodzi na to, że słownictwo użyte w reklamie jest zbyt skomplikowane dla klienta idealnego. Rozumiesz, do czego zmierzam?
Aby przygotować naprawdę świetną kampanię reklamową, musisz najpierw przygotować personę marketingową i zrozumieć:
- kim jest Twój idealny klient,
- jakim słownictwem się posługuje,
- jakie są jego zachowania związane z tym, co reklamujesz,
- jaki przedział cenowy jest w jego zasięgu.
Dopiero po ustaleniu odpowiedzi na powyższe pytania (a to jedynie kilka przykładowych) będziesz w stanie zaprojektować kampanię, która przyniesie zamierzone rezultaty.
Persona marketingowa – jakie cechy należy ustalić?
Jak już wspomniałem powyżej, istnieje kilka podstawowych pytań, na które musisz sobie odpowiedzieć, aby przygotować dobrą personę marketingową. Przejdźmy po kolei przez wszystkie istotne kwestie, które musisz przerobić.
Imię i nazwisko
Zacznij od wymyślenia dowolnego imienia i nazwiska dla swojej persony. Dzięki temu nieco ją “ożywisz” – będzie Ci łatwiej przejść przez pozostałe etapy planowania, kiedy w Twojej głowie będzie pojawiać się prawdziwe imię zamiast “persona”.
Imię i nazwisko ma jedynie charakter pomocniczy – raczej w żaden sposób nie wpływa na wygląd Twoich działań, ale pomaga przygotować pozostałe informacje.
Cechy demograficzne
Pamiętaj, że tworzenie persony nie ma na celu wyznaczenia ogólnych cech Twojej grupy docelowej. Twoim zadaniem jest nakreślenie konkretnej osoby, która mogłaby być idealnym klientem.
Dlatego zamiast ustalać przedział wiekowy swojej persony, wybierz jej konkretny wiek.
Wybierz także płeć oraz miejsce zamieszkania swojej persony. Inaczej będziesz się zwracać do młodego mężczyzny z dużego miasta, niż do kobiety w średnim wieku z małej miejscowości.
Wykształcenie i stanowisko
Zastanów się nad tym, jaką szkołę skończył Twój idealny klient i jakie stanowisko aktualnie zajmuje.
Co należy do jego codziennych obowiązków?
Jak duża jest firma, w której pracuje?
W jakiej branży działa i jaki jest jego poziom decyzyjności?
Język, jakim posługuje się persona
Kolejnym etapem jest określenie języka, jakim na co dzień posługuje się Twój idealny klient.
Jest to nieco trudniejsze zadanie, ale jeżeli masz za sobą rozważania na temat wykształcenia i stanowiska, to prawdopodobnie masz już jakiś trop.
Przydatnym narzędziem do ustalania języka persony może być Quora – poszukaj różnych pytań i odpowiedzi dotyczących branży, w jakiej siedzi Twój idealny klient. Po przejrzeniu kilku z nich możesz mieć ogólne pojęcie o tym, jakiego słownictwa używa na co dzień Twoja persona.
Jakie rytuały i zachowania są typowe dla persony?
Spróbuj wczuć się w rolę swojej persony marketingowej i wyobrazić sobie, jak wygląda jej typowy dzień z życia.
O której godzinie wstaje?
Co je na śniadanie i jaką gazetę przy tym czyta? A może jaką aplikację społecznościową scrolluje?
W jaki sposób jedzie do pracy, o której godzinie ją kończy i czym się zajmuje w wolnym czasie?
Czy naprawdę musimy aż tak wchodzić w szczegóły? Te pytania mogą być niepozorne, ale czasem zdarza się, że pomogą Ci w opracowaniu genialnej strategii marketingowej. Przykład?
Wyobraź sobie, że promujesz biuro nieruchomości z ofertami mieszkań w centrum dużego miasta. Kto może być Twoim idealnym klientem?
Zacznijmy od tego, jaką korzyść właściwie sprzedajesz. Pierwsza myśl, jaka przychodzi mi do głowy, to że sprzedajesz wygodę i oszczędność czasu na dojazdach. Załóżmy, że w Twojej analizie persony dojdziesz do wniosku, że Twój idealny klient dojeżdża codziennie do pracy i w określonych godzinach prawdopodobnie stoi w korku w autobusie lub metrze. Czy nie jest to idealny moment na wyświetlenie mu reklamy?
W chwili, gdy jest sfrustrowany codziennym marnowaniem czasu na dojazdy, oferujesz mu mieszkanie, które całkowicie rozwiąże jego problemy.
Dlatego tak ważne jest, aby zastanowić się, jakie są codzienne rytuały Twojej persony. Być może ukaże to przed Tobą zupełnie nowe możliwości marketingowe.
Jakie problemy i obawy ma Twoja persona?
Jest to temat poniekąd powiązany z codziennymi rytuałami persony marketingowej.
Twój idealny klient prawdopodobnie ma pewne codzienne trudności i problemy, które być może Twoja oferta jest w stanie rozwiązać – choćby nawet pośrednio.
To bardzo istotny element analizy persony, który być może pokaże Ci, od której strony należy podejść do klienta.
Zastanów się także, czego obawia się Twój idealny klient?
Być może strach będzie lepszym motywatorem do podjęcia działania, niż potrzeby i problemy. Takie podejście przyjmują bardzo często twórcy kampanii marketingowych dla leków czy ubezpieczeń. Nie jesteśmy fanami zastraszania potencjalnych klientów, ale tak długo, jak Twoja oferta może komuś realnie pomóc i wnieść wartość w jego życie, wszystko jest w porządku.
Persona marketingowa – podsumowanie
Kiedy już wiesz, kim jest Twoja persona marketingowa, możesz dużo skuteczniej planować swoje działania promocyjne.
Wiesz, jakim językiem zwracać się do odbiorcy, oraz od której strony zaprezentować swój produkt lub usługę.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby utworzyć sobie kilka różnych person. W końcu kto powiedział, że masz tylko jeden typ idealnego klienta? Do każdej persony możesz dopasować zupełnie inne przekazy i kreacje reklamowe!
Na koniec tej analizy podrzucam Ci aplikację, która pomaga w tworzeniu persony – personapp.io.
Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł, to zachęcam Cię do zajrzenia do paru innych:
- Content Marketing – wszystko, co musisz wiedzieć na ten temat
- Jak pisać skuteczne hasła reklamowe?
- Jak pisać dobre wezwanie do akcji (CTA)?
Spodobało się? Udostępnij ten artykuł na Facebooku!
0 komentarzy