Cele reklamowe na Facebooku – jakie wybrać?

Opublikowane przez Jakub Wójcik w dniu

cele reklamowe Facebook Ads

Facebook podczas tworzenia kampanii oferuje nam różne cele reklamowe. Dla początkujących marketerów ich wybór może stanowić nie lada wyzwanie. W końcu jak wybrać cel, który idealnie pasuje do danego przypadku biznesowego?

Sprawy nie ułatwia fakt, że niektóre cele można stosować zamiennie. A przynajmniej nie ułatwia osobom, którym większy wybór możliwości utrudnia podjęcie decyzji.

Dlatego przygotowaliśmy to podsumowanie i omówienie każdego z celów reklamowych na Facebooku. Dowiesz się z niego, które z nich idealnie pasują do Twojego biznesu!

Cele reklamowe: lista

Na Facebooku dostępne są poniższe cele reklamowe:

cele reklamowe na facebooku

Przyjrzyjmy się najpopularniejszym spośród nich.

Uwaga: od ostatniej aktualizacji celów reklamowych, Facebook podzielił ich wybór w zasadzie na dwa etapy! Oprócz wyboru głównego celu musimy jeszcze w większości przypadków wybrać lokalizację konwersji, co w praktyce pozwala nam żonglować celami reklamowymi i modyfikować ich zastosowania. Omówimy szczegółowo ten temat w dalszej części artykułu.

Jeżeli zamiast czytania artykułu wolisz nagranie, w którym omawiam wszystkie cele reklamowe, zapraszam Cię do obejrzenia mojego filmu:

Rozpoznawalność

cel rozpoznawalność na facebooku

Oprócz samego wyboru celu, możesz jeszcze wybrać nie tyle lokalizację konwersji, co sposób optymalizacji. W menedżerze reklam jest to rozumiane w następujący sposób:

sposoby optymalizacji celu reklamowego rozpoznawalność

Ten cel będziesz jednak wykorzystywać raczej rzadko.

Jest on przydatny w sytuacjach, gdy chcesz pokazać jak największej ilości użytkowników wybrany komunikat – może to być np. informacja na temat zmian w Twojej firmie albo premiera nowego designu strony internetowej. Przydaje się także, kiedy chcesz podbudować rozpoznawalność swojej marki. Możemy bowiem wybrać optymalizację pod “wskaźnik zapamiętania reklamy”. Wówczas Facebook będzie dążył do tego, żeby przedstawiać Twoje reklamy w taki sposób, aby jak największa liczba użytkowników faktycznie zapamiętała Twój przekaz.

Niestety, w tym celu Facebook nieszczególnie dba o to, do kogo będą trafiały reklamy. Oczywiście, nadal mamy możliwość wybrania grupy docelowej, jednak to optymalizacja w obrębie grupy odpowiada za skuteczność w przypadku pozostałych kampanii Facebook Ads. A w przypadku tych kampanii takiej optymalizacji nie ma.

Dlaczego? Ponieważ zazwyczaj proces optymalizacji wygląda w ten sposób:

  1. Algorytm wybiera osoby w obrębie naszej grupy docelowej i wyświetla im reklamy.
  2. Algorytm sprawdza, które osoby kliknęły lub nawet skonwertowały po wyświetleniu.
  3. Informacja o konwersjach jest wykorzystywana jako sprzężenie zwrotne do optymalizacji kampanii – kolejne osoby będą wybierane na podstawie podobieństwa do tych, które dotychczas skonwertowały.

W przypadku kampanii na Rozpoznawalność, konwersja jest tożsama z wyświetleniem reklamy. Dlatego użytkownicy w żaden sposób nie dają algorytmom informacji zwrotnej o tym, czy wyświetlenie im reklamy było trafnym wyborem. Innymi słowy – w powyższym procesie pomijany jest 2 i 3 punkt 😉

Dlatego też nie będziemy się rozpisywać na temat tego celu reklamowego. Jego zastosowania są stosunkowo proste i nie musisz zwracać uwagi na żadne techniki optymalizacyjne w tym przypadku.

Ruch

cel reklamowy ruch

Ruch to bardzo przydatny i uniwersalny cel reklamowy. W jego obrębie dostępna są poniższe lokalizacje konwersji:

lokalizacje konwersji dla celu reklamowego ruch

Kampania nastawiona na ruch będzie generowała jak najwięcej odwiedzin dla Twojej strony internetowej.

Możesz optymalizować taką kampanię pod kątem kliknięć linku lub wyświetleń strony docelowej. Polecam Ci korzystać z drugiej opcji, kiedy Twoja strona długo się ładuje lub stosujesz różnego rodzaju przekierowania. W końcu nie każde kliknięcie przekłada się na wyświetlenie strony, prawda?

Kampania na ruch może być stosowana praktycznie w każdym biznesie, ale w wielu przypadkach można ją zastąpić czymś nieco bardziej dopasowanym.

Przykłady zastosowań kampanii na ruch:

  • sprowadzanie użytkowników na landing page,
  • sprowadzanie użytkowników na stronę produktu w sklepie internetowym (chociaż lepiej skorzystać ze sprzedaży z katalogu lub z konwersji),
  • generowanie połączeń telefonicznych,
  • przekierowywanie użytkowników do Messengera lub WhatsAppa,
  • remarketing w wąskich grupach odbiorców.

Wspomnę tutaj, że ostatnia opcja to tańszy zamiennik dla klasycznego remarketingu z celem reklamowym konwersje. Dlaczego tańszy? Ponieważ na ogół kliknięcia generowane w kampanii na ruch są znacznie tańsze, niż w innych celach reklamowych. Dlatego jeżeli kierujesz swoje reklamy do dostatecznie rozgrzanej grupy odbiorców (czyli np. w remarketingu), możesz zaoszczędzić na kliknięciach, wybierając ruch jako cel kampanii.

Uwaga: pamiętaj, że cel reklamowy “Ruch” sprowadzi jedynie… ruch na Twoją stronę internetową. Jeśli chcesz, żeby taki ruch zamienił się w realnych klientów lub zakupy, skorzystaj raczej z celu Kontakty lub Sprzedaż.

Aktywność

cel reklamowy aktywność

Aktywność to bardzo ciekawy cel reklamowy, ponieważ często można się nim posługiwać w formie wsparcia dla innych celów.

lokalizacja konwersji dla celu reklamowego aktywność

Dzieli się na kilka rodzajów aktywności, w zależności od lokalizacji konwersji, co widać na powyższym obrazku.

W tym celu reklamowym Facebook będzie kierował Twoje reklamy do osób, które z największym prawdopodobieństwem na nie zareagują. Jednak czy to będzie komentarz, polubienie, czy zwykłe kliknięcie – na to nie mamy już wpływu. Trzeba w tym miejscu pamiętać, że system reklamowy Meta definiuje aktywność jako dowolną interakcję, jaką użytkownik podejmie z Twoją stroną. Oczywiście pewne rodzaje interakcji będą przez niego premiowane bardziej, a inne mniej. Trzeba jednak mieć tego świadomość i np. nie wykorzystywać postów video w optymalizacji pod aktywność dotyczącą posta, ponieważ całą aktywność zjedzą nam… wyświetlenia filmu, które możemy osiągnąć innymi, tańszymi sposobami 😉

Przykłady zastosowań kampanii na aktywność:

  • budowanie dowodu społecznego pod postami reklamowymi, nastawionymi na inne cele (np. sprzedaż),
  • poszerzanie grona fanów na Facebooku (w celu budowania zaufania do całej strony lub późniejszych działań organicznych),
  • przekierowywanie użytkowników do konwersacji z Twoją stroną na Messengerze,
  • powiększanie bazy osób zainteresowanych danym wydarzeniem na Facebooku.

Na koniec warto wspomnieć o dwóch uwagach, jakie mam do tego celu.

Po pierwsze, uważaj z wykorzystywaniem kampanii na aktywność do generowania polubień pod stroną na Facebooku. Same polubienia nie niosą ze sobą szczególnej wartości biznesowej, jeżeli nie przekładają się później na zaangażowanie pod organicznymi postami. A niestety fani zdobyci w ten sposób raczej rzadzko udzielają się na fanpage’u.

Po drugie, uważaj z używaniem kreacji video w kampaniach na aktywność. Niestety, Facebook jako “aktywność” liczy także bierne, niemalże przypadkowe, 3-sekundowe wyświetlenia filmów. Może się więc zdarzyć, że film, który generuje masę aktywności, w rzeczywistości większość osób ogląda przez 3 sekundy, po czym scrolluje dalej.

Sam cel Aktywność mocno różni się pomiędzy poszczególnymi lokalizacjami konwersji, dlatego pozwolę sobie jeszcze omówić szczegółowo niektóre z nich poniżej.

Aktywność – wyświetlenia filmu

Nie trzeba chyba tłumaczyć, co Facebook będzie starał się osiągnąć, jeśli wybierzesz ten cel reklamowy.

Ale mimo wszystko to powiem: będzie zbierał jak najwięcej wyświetleń Twojego filmu. Cały sęk w tym, że możesz wybrać sposób optymalizacji wyświetleń.

Przykładowo, może interesuje Cię jak najwięcej krótkich, 3-sekundowych wyświetleń? A może wolisz, aby Twoi użytkownicy oglądali Cię przynajmniej przez 10 sekund?

Ten cel reklamowy pozwala nie tylko wyświetlić dany film jak największej ilości osób, ale także daje wybór co do sposobu optymalizacji.

Przykładowe zastosowania kampanii na wyświetlenia filmu:

  • budowanie świadomości marki (tani sposób na dotarcie do dużej ilości osób),
  • tani sposób na testowanie kreacji video przed użyciem ich w kampanii na konwersje (możesz sprawdzić, które nagranie lepiej przyciąga uwagę),
  • budowanie społeczności na Facebooku (alternatywa dla kanału na YouTube).

Aktywność – wiadomości

Cel reklamowy “aktywność – wiadomości” jest bardzo podobny do pozyskiwania kontaktów – w końcu tutaj także generujemy leady.

Jednak forma generowania tych leadów pozostawia nieco więcej możliwości.

Po pierwsze, od razu wchodzimy w konwersację z użytkownikiem. Jest to przydatne zwłaszcza w sytuacji, gdy reklamujemy wszelkiego rodzaju usługi, a klient zwykle chce dopytać o kilka prostych kwestii przed podjęciem decyzji.

Po drugie, możemy przygotować odpowiedni szablon konwersacji lub nawet chatbota, który przeprowadzi użytkownika przez pierwsze kilka pytań. W ten sposób możesz wstępnie przefiltrować kontakty oraz wciągnąć użytkowników w dalszą interakcję.

Przykłady zastosowania kampanii na wiadomości:

  • generowanie leadów B2C,
  • konsultacje z potencjalnymi klientami,
  • realizowanie w zasadzie dowolnego celu biznesowego (sprzedaż, zapisy na newsletter, generowanie leadów B2B) z wykorzystaniem chatbota, który przeprowadza użytkownika przez cały proces.

AKTUALIZACJA 2023: sporo rzeczy zmieniło się w temacie tworzenia kampanii na aktywność, więc aby być na bieżąco, możesz po prostu sprawdzić mój film, w którym rozkładam to zagadnienie na czynniki pierwsze:

Kontakty

cel reklamowy kontakty

Pozyskiwanie kontaktów, czyli tzw. Lead Ads, to jeden z moich ulubionych celów reklamowych. Uważam także, że jest bardzo niedoceniany na polskim rynku.

lokalizacja konwersji dla celu reklamowego kontakty

Kampania na pozyskiwanie kontaktów pozwala na wyświetlenie bezpośrednio na Facebooku formularza kontaktowego, który jest wstępnie uzupełniony niektórymi danymi użytkownika.

W praktyce taki formularz znacznie łatwiej jest wypełnić, a co za tym idzie – generujemy leady tańszym kosztem. Warto jednak pamiętać o tym, że im łatwiej wypełnić formularz, tym jakość generowanych leadów może być niższa.

Do czego może przydać się kampania na pozyskiwanie kontaktów:

  • generowanie leadów na usługi B2B – znacznie skuteczniejsza metoda, niż kampania na wiadomości,
  • rozpoczynanie konwersacji z klientami przez Messengera,
  • generowanie połączeń telefonicznych z klientami,
  • gromadzenie zapisów na newsletter – szczególnie skuteczne w połączeniu z lead magnetem.

Możesz także przeczytać nasz artykuł na temat generowania leadów na Facebooku.

Opisane przeze mnie kampanie na pozyskiwanie kontaktów oraz wiadomości są świetną alternatywą na zdobywanie klientów dla osób, które nie mają jeszcze swojej strony internetowej. W końcu cała interakcja odbywa się na Facebooku.

Sprzedaż

cel reklamowy sprzedaż

Na koniec zostawiliśmy sobie to, co najbardziej lubią sklepy internetowe: sprzedaż!

różne wersje celu reklamowego sprzedaż

W przypadku kampanii na sprzedaż wybieramy konkretne produkty, kreacje reklamowe oraz strony docelowe, które mają wyświetlać się użytkownikom. Mamy nad tym pełną kontrolę. Możemy także wybrać inną konwersję, niż zakup – na przykład dodanie do koszyka – jeżeli chcemy zwiększyć możliwości optymalizacji Facebooka.

Natomiast w przypadku sprzedaży z katalogu powyższe kroki są przed nami ukryte i dzieją się w sposób automatyczny. Podajemy jedynie katalog produktów ze sklepu internetowego, a Facebook sam dobierze odpowiednie kreacje, strony docelowe oraz produkty.

W przypadku sprzedaży z katalogu możemy nawet zautomatyzować dobieranie grupy docelowej (co zresztą gorąco polecam). Wówczas Facebook będzie docierał do osób, które wyświetliły dany produkt (i pokazywał im reklamę tego samego produktu z dokładnością do wariantu), lub do osób, które według niego mogą być zainteresowane danym produktem.

Przykłady zastosowań kampanii na sprzedaż:

  • zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym,
  • prosty remarketing najlepszych produktów (konwersje),
  • zautomatyzowany remarketing dla wielu produktów jednocześnie (sprzedaż z katalogu),
  • pozyskiwanie nowych klientów

Jeżeli zastanawiasz się nad tym, czy wybrać kampanię na konwersje, czy sprzedaż z katalogu, to polecam Ci wybrać drugą opcję w sytuacji, kiedy w Twoim sklepie internetowym znajduje się dużo różnych produktów. Jeśli natomiast Twój sklep opiera się na kilku mocnych, powiązanych ze sobą produktach, to polecam kampanię na konwersje ze względu na większe możliwości kontroli.

Cele reklamowe: podsumowanie

W praktyce zawsze warto przetestować różne cele reklamowe dla każdego celu biznesowego i wybrać ten, który idealnie sprawdza się w Twoim przypadku.

Pamiętaj, że cele reklamowe można stosować zamiennie (jak np. kampanię na pozyskiwanie kontaktów i wiadomości).

W tym miejscu zachęcam Cię jeszcze do sprawdzenia mojego filmu, w którym opowiadam o tym, jak połączyć ze sobą kilka celów reklamowych w jednej kampanii. Możesz dzięki temu zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy i realizować wiele celów biznesowych jednocześnie!

Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł, to koniecznie sprawdź także:

Jeśli natomiast chcesz, aby marketingiem w Twojej firmie zajęła się profesjonalna agencja, która zrealizuje Twoje cele biznesowe, to skontaktuj się z nami – razem na pewno znajdziemy rozwiązania dla Twoich problemów.

Spodobało się? Udostępnij ten artykuł na Facebooku!

5/5 - (10 votes)
Kategorie: Facebook

Jakub Wójcik

Współtwórca Emerald Media, specjalista od kampanii Facebook Ads oraz SEO. Interesuje się sztukami walki, IT oraz dobrą muzyką. Z wykształcenia programista.

2 komentarze

Robert · 30 września, 2020 o 6:35 am

Dziękuje za artykuł. Prosto i zwięźle podane konkretne informacje. Tak jak lubię. Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *